5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elsker DU også at læse lektier?
Advertisements

FOKUS! På vores udvikling.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Uge 7 Unge og seksualitet.
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
Det senmoderne samfund
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
3.lektion: De økonomiske mål
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Gruppevejledning på tæt hold
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Introduktion til historie
Powerpauser Workshop d. 21. oktober 2015 Benjamin Hesselager (TEC)
Videnskabeligt projekt
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet 5.Lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Columbus 2010

5.lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet Lektien til 5.lektion: s.78-84 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Columbus 2010 Dagsorden og arbejdsformer Individuel øvelse Parøvelse Fælles opsummering og tjek-på-lektien Fælles opsummering

Skriv: Hvilke former for risici skaber utryghed i dit liv? Individuel øvelse Skriv: Hvilke former for risici skaber utryghed i dit liv?

Parøvelse Læs op for hinanden hvad I har skrevet, og lav sammen en liste over forskellige typer af risici opsummeret via korte stikord. Skriv dernæst jeres stikord op på tavlen (og husk at der skal være plads til alle grupperne)

Fælles opsummering og tjek på lektien Støtte eller omklamring? Hvilke af de på tavlen anførte risici har nok altid eksisteret, og hvilke må siges at være særligt knyttet til det senmoderne samfund? Er den ’institutionaliserede individualisering’ som Ulrich Beck taler om en hjælp eller en spændetrøje for unge i dag? Præstationsangst og cutteradfærd?

Skriv: Hvad har jeg lært i dag? Individuel øvelse Skriv: Hvad har jeg lært i dag?

Hvem vil læse op hvad de har skrevet? Fælles opsummering Hvem vil læse op hvad de har skrevet?