Hex Oplæg til eksamen 28/1-2005. Dagsorden Introduktion Præsentation af spillet Vores graf MinimaxDFS/BFS Disjoint sets.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Throw a die Read the current value of index Add 1 Return the new value to index IndexIndex Create an empty array to count the number of dice throws Initialize.
Advertisements

C# introduktion. using System; Namespace MyFirst { class eks1 { public static void Main() { Console.WriteLine("Hej!"); Console.Write("Skriv dit navn her:
•Presentation subtitle: 20pt Arial Regular, green R223 | G255 | B102 Recommended maximum length: 2 lines •Confidentiality/date line: 13pt Arial Regular,
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
C#: Udtryk og metoder. Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what you would come to expect from a modern OOPL…” Udtryk.
Sonnet 130 My mistress’ eyes are nothing like the sun; Coral is far more red, than her lips red: If snow be white, why then her breasts are dun; If hairs.
Objektorienteret programmering
1 Nordjyllands Erhvervakademi Lektion 6 Opsamling på opgaver Mere om rekursion: –Del&Hersk –Sortering –Kompleksitet (effektivitet – ”Store O”) Abstrakte.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Automated Teller Machine - (ATM ) Lars Schelde Jens S. Olsen.
Datastruktur & Algoritmik1 Sidste gang For j:=2 to len(A) do key:=A[j] (* indsæt key *) i:=j-1 while i>0 and A[i]>key do A[i+1]:=A[i] i-- A[i+1]:=key For.
FEN Diskret matematik/Seminar 3 - proofs 1 Beviser Et bevis er en argumentation, som overbeviser om, at en påstand er sand, påstanden kaldes.
Introduktion til programmering Uge 40 Python 2 Learning Python, kap 8-12.
MM4 Algoritmiske grundprincipper. MM1 Lister, stakke og køer. MM2 Hash-tabeller og Træer. MM3 Sortering.MM4 Søgning.MM5.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
MATLAB Programmering Anders P. Ravn Institut for Datalogi Aalborg Universitet Forår 2005 d = size(s); for k = 1:d(1), for n = 1:d(2), if (s(k,n) < 0) r(k,n)
VITAL SIGNS ALARM SYSTEM AfSøren Gørtz Olesen Jonas Hove Jakobsen.
1 Unified Expression Language Copyright © Lund & Bendsen A/S Unified Expression Language.
Anvendelser I Leg og spil.
ØVELSE 3 BIDG-E2013 · Interaktionsdesign: genrer og kontekster.
Delphi og C++ Builder C++ Builder. C++ Historie Sproget blev designet for AT&T af danskeren Bjarne Stoustrup En objektorienteret videreudvikling.
Introduktion til programmering Uge 38 Python 2 Learning Python, kap 8-12.
Eksempel på realisering af domænemodel
Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 1 Newton approximation ”Oversæt” til algoritme - Step 5: Skriv kode - Step 4: Skriv pseudokode - Step 3: Specificér pre-
1 Anvendelser III Grafer. 2 Terminologi Repræsentation Traversering Korteste vej Topologisk sortering Problemkompleksitet og afgørlighed Plan.
Grafalgoritmer II.
Opsamling og repetition. Forelæsning 12 1) Opsamling og repetion - arrays - PHPs mysql-funktioner - SQL: SELECT, UPDATE, INSERT, DELETE - sikkerhed og.
1 Sortering. 2 Sortering ved fletning (merge-sort) 7 2 | 9 4  | 2  2 79 | 4   72  29  94  4.
GP 3, 12/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 3 onsdag 12/ kl. 9:15 – 12:00.
Paradigmer i Programmering 2. Sammensatte typer Tupler og lister Programmering med rekursion Programmering med pipe-lines Programmering med polymorfe.
Paradigmer i Programmering 1. Program for idag : Funktioner og udtryk i SML : Øvelse : Frokost – 14.00: Deklarative.
Algoritmer og Datastrukturer 2
Algoritmer og Datastrukturer 2 Topologisk Sortering, Stærke Sammenhængskomponenter [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Paradigmer i Programmering 1. Plan for kurset 4 x Mads R, 4 x Torben B, 2 x opgave MR: Funktionsprogrammering, SML TB: Logikprogrammering, Prolog Opgave:
1 Anvendelser III Grafer. 2 Terminologi Repræsentation Traversering af grafer Korteste vej Topologisk sortering Problemkompleksitet og afgørlighed Plan.
1 Udtømmende søgning. 2 Udtømmende søgning (kombinatorisk søgning) A B C D E F G Eksempel med 7 byer Den rejsende sælgers problem (TSP): En sælger skal.
KF04 GRAY Item 2, 12, 22, 32, 42, 52. Consider a builder when faced with many constructor parameters Item 2.
Anvendelser I Leg og spil.
1 Korteste veje. 2 Vægtede grafer I en vægtet graf har enhver kant tilknyttet en numerisk værdi, kaldet kantens vægt Vægte kan repræsentere afstande,
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Identitet vs lighed. Spørgsmål Hvad udskriver run metoden? 1.”Ens!” 2.”Forskellige!” 3.Ved ikke public class Driver{ public static void run(){ String.
Paradigmer i Programmering 3. Højere ordens funktioner Idag: Højere ordens funktioner Algebraiske datatyper Næste gang: I/O, Filer, interaktive programmer.
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Clicker Test a)Ja b)Nej c)Ved ikke. Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
Søgning.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSøgning.2 Søgeproblemer... Søgning efter fil(er) Søgning i databaser.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7B.1 Søgning.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Elementære Datastrukturer [CLRS, kapitel 10] Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Dylan makroer / JSE Andreas Kirkeskov Carlsen 27. april 2005.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
 Michael E. Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4A.1 Sweep-algoritmer Programmering med invarianter og uden kaniner.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering7B.1 Søgning.
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
יסודות מבני נתונים תרגול 12: חזרה למבחן.
Programmering.
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Successful Advising Session Summer/Fall 2012 Registration Begins
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Grundlæggende Algoritmer og Datastrukturer
Præsentationens transcript:

Hex Oplæg til eksamen 28/1-2005

Dagsorden Introduktion Præsentation af spillet Vores graf MinimaxDFS/BFS Disjoint sets

Grafen OpbygningPladsforbrug Begrundelse for valg

Minimax TeorienEvalueringsfunktionSøgetræetOptimering –Begrænset søge dybde –Tidsfrist –AlphaBeta-beskæring

AlphaBeta

DFS/BFS Valg af DFS Vores implementering af DFS Running time DFS BFS egenskaber Disjoint sets

DFS pseudokode Check(G) (Svarer til DFS(G)) 1. for each heksagon u in V[G] 2. do algoColor[u]  WHITE 3. π[u]  NIL 4. for each heksagon u in V[T] 5. do if color[u] = RED 6.then DFSvisitRed(u) DFSvisitRed(u) 1. algoColor[u]  GRAY 2. for each v in Adj[u] 3. do if color[v] = RED && algoColor[v] = WHITE 4. then π[v]  u 5.do if v in V[B] 6.Break (der er fundet en vinder). 7.do if v not in V[B] 8.DFSvisitRed(v)

Disjoint sets Initialisering: 1. for each heksagon u E V[G] 2. do MAKE-SET(u) Ved tryk på felt: 1. do if color[v] = WHITE 2. color[v]  RED/BLUE 3.for each u E Adj[v] 4.do if color[v] = color[u] 5.do if FIND-SET(u) ≠ FIND-SET(v) 6.then UNION(u, v) 7.vinderCheck(color[v]) vinderCheck(color) 1. do if color = RED 2. if FIND-SET(a) = FIND-SET(b) 3.then return TRUE 4.else return FALSE 5. else 6.if FIND-SET(c) = FIND-SET(d) 7.then return TRUE 8.else return FALSE