Lav en tilfældig retvinklet trekant

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Solcellens placering.
Advertisements

Cosinusrelationerne De sidste formler i skal kunne er cosinusrelationerne eller Den udvidede Pythagoras’ sætning som den også kaldes. I modsætning til.
Sinus og Cosinus.
Herunder bevis for punkt-plan afstandsformlen
Beviser og ”Overbeviser”
Fælles Mål 2009 – konklusioner
En lille start Længere melodi Mere lyd Her er et lille overblik over hvad du kan lære her En lille start.
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkatotek og biografier frem og genopfrisker.
F 45. Lad os se på et konkret eksempel… 45° 10 m 20 cm 8 m 5 m 2 m 3 m HOV!Der mangler jo noget… Øjenhøjden er 2m 20 cm = 10m 20 cm = 1000cm 20 : 1000.
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
2. gradspolynomier og parabler
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Lav en tilfældig retvinklet trekant
Tværfagligt projekt med matematik og billedkunst
Wessel Distributiv lov. I. Multiplikation med reelt tal Ved multiplikation med et reelt tal r multipliceres længderne med |r| og vinklerne bibevares,
Differentalkvotient af cos(x) og sin(x) og tan(x)
Areal og Integral AM/2011.
Sinusrelation Cosinusrelation
Pythagoras beviser.
Geometri Areal og omkreds.
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Regn med sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter
Sinus, cosinus og tangens
Trigonometrisk Lommeregner
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Oldtiden Historie.
FEN IntroJava AAU1 Grafik – Crayon-objekter.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
RUMLIGT KOORDINATSYSTEM
Trigonometri – 6. og sidste forløb i 10G
Pythagoras Et bevis IM.
Hands-on: Sådan kan du udnytte Digitalisér.dk IT-arkitekturkonferencen 2009 Per de Place Bjørn.
Geometri i 4.Y.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Geometri i Plan og Rum Pointer.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
GeoGebra 1 Mål: Du kan tænde og slukke for algebravindue og tegneblok.
Alexander von Oettingen (Red.)
Alexander von Oettingen (Red.)
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Trekanter Lars A. Clark.
Placering af kateter.
Rumfang & Areal Lars Alexander Clark.
Matematik Geometriske figurer.
Areal og Integral AM/2004.
Vinkelsummen i en hvilken som helst trekant er på 180°
Hvis det i trekant ABC gælder, at vinkel C = 90º, er a2 + b2 = c2
Parameterfremstilling og punktmængde
Præsentationens transcript:

Lav en tilfældig retvinklet trekant u 90-u hos mod hyp u 90-u hos mod hyp Lav en kopi af trekanten, drej den 90 og placer den med u-spidsen mod 90-u spidsen u 90-u hos mod hyp Gentag proceduren med den nye trekant to gange u 90-u hos mod hyp

Gør rede for, at den store firkant er et kvadrat u 90-u hos mod hyp Et kvadrat er kendetegnet ved, at vinklerne er 90, og alle fire sider er lige store w Gør rede for, at den store firkant er et kvadrat w w Siderne er alle hos + mod & vinklerne er 90, da de blå trekanter er retvinklede w Gør rede for, at den lille firkant er et kvadrat Siderne er alle hyp & vinklerne er 90, da u + 90 - u = 90, og dermed er der 90 tilbage til w.

Kstor = Klille + 4T  (mod + hos)2 = hyp2 + 4½modhos T T u 90-u hos mod hyp Overvej, at det store kvadrat kan dannes af det lille kvadrat Klille og de fire trekanter T w T T Opstil en ligning for arealet af det store kvadrat udtrykt ved arealerne af det lille kvadrat og trekanterne w w Klille w Kstor = Klille + 4T  (mod + hos)2 = hyp2 + 4½modhos T T w Udnyt dette og kvadratsætn. til at vise den pythagoræiske sætn. (mod + hos)2 = hyp2 + 4½modhos  mod2 + hos2 + 2modhos = hyp2 + 2modhos  mod2 + hos2 = hyp2 Kvadratet på hypotenusen er summen af kateternes kvadrater