Case
Indsamling af data fra Survey Xact
Logo case Hvilken betydning har alle egenskaber tilsammen på vurderingen af et logo? Hvilke har størst betydning? Hvor mange svarer helt enig både på egenskab x og på egenskab y? Er vurderingen på to egenskaber lineært forbundne? Hvilken betydning har egenskab x på den sam-lede vurdering af et logo? Er to eller flere logoer forskellige på egenskab x? Er vurderingen på egenskab x forskellig fra ”neutral”, når der tages højde for usikkerheden? Hvor sikre kan vi være på dette? Hvad er den gnsn. værdi på egenskab x? Hvordan er svarfordelingen på egenskab. x?
Opstilling af analyseplan En analyseplan omfatter Den bør indgå som en del af planlægningen
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål
Case: Logoundersøgelsen Frekvenstabel
Logo case Analyseplan
Logo case Deskriptiv analyse Krydstabellen viser antal observationer for alle kombinationer af udfald for hver af de to variable De væsentligste begreber ved læsning af krydstabeller er vandret procentberegning lodret procentberegning total procentberegning statistisk (u)afhængighed
Eksempel på krydstabel Logo-undersøgelsen
Eksempel på krydstabel Logo-undersøgelsen Hvordan læses denne tabel? Vi har brug for en relativ betragtning. Derfor beregnes %. Vandret%, lodret% eller total%? Her: Vandret%, fordi...?
Hvornår bruger man vandret vs. lodret procentberegning? Der er ofte en naturlig retning for, hvordan tabellen skal tolkes Det kan hænge sammen med, hvilken variabel, der kan siges at være givet på forhånd og hvilken, der er betinget heraf Procentberegningen sker med den givne variabel som betingelse I eksemplet: Kundeforhold er givet på forhånd, vurdering af logo følger deraf. Næppe omvendt!
Eksempel på krydstabel Logo-undersøgelsen Mere end 50% blandt kunder er enige i, at der er tale om et godt logo? Den tilsvarende andel blandt ikke-kunder er ca. 30% Der er noget der tyder på, at man vurderer sin egen butiks logo højere end andre butikkers? Men kan det ikke skyldes tilfældigheder?
Eksempel på krydstabel Logo-undersøgelsen Vi har brug for at kunne skelne mellem tilfældige afvigelser og afvigelser, der er så store, at det er usandsynligt at de skyldes tilfældigheder. Hertil anvendes et statistisk test, der bygger på -fordelingen Det kaldes -test for uafhængighed og det har i tidligere lært om i statistik Det vender vi tilbage til
Logo case Deskriptiv analyse
Logo case Deskriptiv analyse
Logo case Profilanalyse Sammenligning af de 11 logoer på alle egenskaber og al-i-alt-vurdering og grafisk fremstilling af et ”snake-plot” Data restruktureres Procedure COMPARE MEANS med LOGO som gruppevariabel
Logo case Profilanalyse
Logo case Profilanalyse
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål Analyseenhed (case): Respondent
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål Analyseenhed (case): Respondent
Er vurderingen af Aldis logo overvejende positiv eller negativ? Anvendelse af T-test ved test af hypoteser om middelværdien ved en enkelt stikprøve Analyseenhed (case): Respondent
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret De to stikprøver er statistisk uafhængige Konstruktion af en grupperingsvariabel: systemvariablen $casenum Sammenligninger ved hjælp af tabelanalyse Sammenligninger af middelværdier Sammenligning af hyppigheder
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret Konstruktion af en grupperingsvariabel: systemvariablen $casenum IF ($casenum le 81)gruppe=1. IF ($casenum gt 81)gruppe=2. VALUE LABELS gruppe 1 'Skema-baseret' 2 'Web-baseret'. exe. FREQUENCIES VARIABLES=gruppe /ORDER= ANALYSIS .
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret Sammenligninger ved hjælp af tabelanalyse Sammensætning på køn, alder og køn x alder Sammenligning af vurdering af logo Kunderelation
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret Sammenligninger af middelværdier i to uafhængige stikprøver
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret Sammenligning af hyppigheder: sammensætning på køn kodning 1=mand, 2=kvinde
Er der sammenhæng mellem alt-i-alt vurderingen af Aldi's logo og kundestatus? Anvendelse af independent samples T-test ved test af hypoteser om to middelværdier
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål
Er der væsentlig forskel mellem vurderingen af Aldis og Dagli'Brugsens logoer? Anvendelse af T-test ved test af hypoteser om to middelværdier ved parvist sammenhørende observationer
Er der væsentlig forskel mellem vurderingen af Aldis og Dagli'Brugsens logoer? Anvendelse af T-test ved test af hypoteser om to middelværdier ved parvist sammenhørende observationer
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan Bemærk: Vi antager, at der er uafhængighed inden for en respondents vurderinger.
Er der generelt sammenhæng mellem alt-i-alt vurderingen af logo og kundestatus?
Er der generelt sammenhæng mellem alt-i-alt vurderingen af logo og kundestatus?
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver Hypotesen, der testes:
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver Konklusion: Forskellene er statistisk signifikante Men næppe praktisk relevante En mere fuldstændig model ville inkludere andre faktorer, fx logoet selv Hermed bevæger vi os mod flersidet variansanalyse (med repeated measurements)