Tegning af en parabel I hånden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lineær funktioner.
Advertisements

Differentialregning – Spg 13
Funktioner Grundbegreber.
Funktioner Grundbegreber.
Det skrå kast - dokumentation
Herunder bevis for punkt-plan afstandsformlen
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Tegning af en grafen 1) Hvis der skal tegnes i hånden: Lav et sildeben og sæt punkterne ind i et passende koordinatsystem. Brug her x-aksen til at vise.
Helena, Maria og Manpreet
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
Demonstration og evt. egen løsning samtidig med Tegn og find den lineære funktion f(x), der går gennem punkterne A(3, 2) og B(5, 1). Find f(1.5) og f(8).
Tangent og differentialkvotient
Learnmark Horsens Patrik & Jakob HH1MB
Funktioners parametre Beviser
Funktioner Graf og forskrift Venstreklik på musen for at komme videre
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
2. gradspolynomier og parabler
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Lineær- og andengradsfunktion
Differentialregning og Funktionsundersøgelse
Matematik i gymnasiet Graph.
Eksponentielle funktioner
Opgave 4 og 1 Kristina og Anna
ANDENGRADSFUNKTIONER
Lineære Funktioner Buch og Adam
Eksponentiel funktion: f(x) = b * ax
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Eksponentielle funktioner
Emneopgave i matematik. Eksamen HH.2B
Lineær funktioner.
Andengradsfunktioner
Lineære funktioner - også i VØ
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Andengradspolynomier
Differentialregning Af Mathias P., Kim og Maja Først har vi de basale spørgsmål, som alle skal have med. Derefter har vi det med du skal bruge, hvis du.
Følgende 2.gradsligning skal tegnes: y=2x2+4x+3
Først findes diskriminanten D = b2 - 4ac (se denne)
Funktioner En sammenhæng mellem x-værdi og y-værdi
2. gradsfunktioner.
Andengradsfunktioner
Eksponentielle funktioner
Eksponentielfunktion
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Spejlingsakse + beregning af toppunkt
RUMLIGT KOORDINATSYSTEM
Andengradsfunktioner
Matematisk modellering
Kvadratisk optimering Lavet af Mikkel Iversen og Mathias Møllemus Svendsen HH3-ØA.
1. 2 HVORFOR? Opgave 3 Løsning: Find omkredsen af cylinderen vha. formlen for cirklens omkreds. Find arealet af cylinderen som arealet af et rektangel,
GeoGebra 1 Mål: Du kan tænde og slukke for algebravindue og tegneblok.
Andengradsfunktioner
Landinspektør Robert Jakobsen
Andengradsfunktioner
Koordinatsystem.
Linjensligning Lars A. Clark.
Præsentationens transcript:

Tegning af en parabel I hånden

Tegning af en parabel. Light version 1) Indsæt forskellige x-værdier i forskriften og lav et silleben. 2) Indtegn derefter punkterne i koordinatsystemet. 3) Forbind punkterne.

Tegning af en parabel. Light version Eksempel: y = 1·x2 Man udfylder et sildeben med kendte værdier af x - og beregner herefter de tilsvarende y-værdier og indsætter i koordinatsystemet… x y 1 2 3 -1 -2 -3 1 4 9 1 4 9

Tegning af en parabel med kendt toppunkt Andengradsfunktionen Tegning af en parabel med kendt toppunkt Den grundige metode

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel At tegne en andengradsfunktion/parabel kan sammenlignes med det at tegne en lineær funktion/ret linie: Lineær funktion: Andengradsfunktion:

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel At tegne en andengradsfunktion/parabel kan sammenlignes med det at tegne en lineær funktion/ret linie: Lineær funktion: Hvis man kender et enkelt punkt på linien, kan man tegne hele linien ved at bruge hældningskoefficienten, a. Andengradsfunktion:

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel At tegne en andengradsfunktion/parabel kan sammenlignes med det at tegne en lineær funktion/ret linie: Lineær funktion: Hvis man kender et enkelt punkt på linien, kan man tegne hele linien ved at bruge hældningskoefficienten, a. Andengradsfunktion: Når man kender et bestemt punkt på parabelen, kan man tegne hele parablen ved at bruge ”hældningskoefficienten”, a.

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel At tegne en andengradsfunktion/parabel kan sammenlignes med det at tegne en lineær funktion/ret linie: Lineær funktion: Hvis man kender et enkelt punkt på linien, kan man tegne hele linien ved at bruge hældningskoefficienten, a. Det punkt, man altid kender, er skæringen med y-aksen i (0,b). Andengradsfunktion: Når man kender et bestemt punkt på parabelen, kan man tegne hele parablen ved at bruge ”hældningskoefficienten”, a.

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel At tegne en andengradsfunktion/parabel kan sammenlignes med det at tegne en lineær funktion/ret linie: Lineær funktion: Hvis man kender et enkelt punkt på linien, kan man tegne hele linien ved at bruge hældningskoefficienten, a. Det punkt, man altid kender, er skæringen med y-aksen i (0,b). Andengradsfunktion: Når man kender et bestemt punkt på parabelen, kan man tegne hele parablen ved at bruge ”hældningskoefficienten”, a. Det bestemte punkt, der skal kendes, er toppunktet.

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel At tegne en andengradsfunktion/parabel kan sammenlignes med det at tegne en lineær funktion/ret linie: Lineær funktion: Hvis man kender et enkelt punkt på linien, kan man tegne hele linien ved at bruge hældningskoefficienten, a. Det punkt, man altid kender, er skæringen med y-aksen i (0,b). Linien tegnes ved at starte i dette punkt og så gentagne gange at gå 1 enhed ud i x-aksens retning og hældnings-koefficienten, a, op. Andengradsfunktion: Når man kender et bestemt punkt på parabelen, kan man tegne hele parablen ved at bruge ”hældningskoefficienten”, a. Det bestemte punkt, der skal kendes, er toppunktet.

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel At tegne en andengradsfunktion/parabel kan sammenlignes med det at tegne en lineær funktion/ret linie: Lineær funktion: Hvis man kender et enkelt punkt på linien, kan man tegne hele linien ved at bruge hældningskoefficienten, a. Det punkt, man altid kender, er skæringen med y-aksen i (0,b). Linien tegnes ved at starte i dette punkt og så gentagne gange at gå 1 enhed ud i x-aksens retning og hældnings-koefficienten, a, op. Andengradsfunktion: Når man kender et bestemt punkt på parabelen, kan man tegne hele parablen ved at bruge ”hældningskoefficienten”, a. Det bestemte punkt, der skal kendes, er toppunktet. Parablen tegnes ved at starte i toppunktet og så gentagne gange at gå 1 enhed ud i x-aksens retning og a ganget med de ulige tal (1, 3, 5, 7, 9,…) op.

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel Kvadrattallene: De enkelte punkter på en parabel lægger sig tæt op ad kvadrattallene. Og da alle parabler blot er parallelforskydninger af den simple grundparabel, y = a·x2, tegnes de alle på samme måde. Som tidligere set, er værdien af a i virkeligheden det eneste, der giver variation i dens udseende (Grenene op eller ned, grenene stejle eller meget flade.) 1 4 9 16 25 36 49

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel Kvadrattallene: De enkelte punkter på en parabel lægger sig tæt op ad kvadrattallene. Forskellen mellem de enkelte kvadrattal giver de ulige tal – se til højre… Ganger man disse forskelle med værdien a, får man de tal, som man skal gå op i y-aksens retning, hver gang man går 1 enhed ud i x-aksen retning. 1 4 9 16 25 36 49 Stiger med: 1

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel Kvadrattallene: De enkelte punkter på en parabel lægger sig tæt op ad kvadrattallene. Forskellen mellem de enkelte kvadrattal giver de ulige tal – se til højre… Ganger man disse forskelle med værdien a, får man de tal, som man skal gå op i y-aksens retning, hver gang man går 1 enhed ud i x-aksen retning. 1 4 9 16 25 36 49 Stiger med: 1 3

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel Kvadrattallene: De enkelte punkter på en parabel lægger sig tæt op ad kvadrattallene. Forskellen mellem de enkelte kvadrattal giver de ulige tal – se til højre… Ganger man disse forskelle med værdien a, får man de tal, som man skal gå op i y-aksens retning, hver gang man går 1 enhed ud i x-aksen retning. 1 4 9 16 25 36 49 Stiger med: 1 3 5

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel Kvadrattallene: De enkelte punkter på en parabel lægger sig tæt op ad kvadrattallene. Forskellen mellem de enkelte kvadrattal giver de ulige tal – se til højre… Ganger man disse forskelle med værdien a, får man de tal, som man skal gå op i y-aksens retning, hver gang man går 1 enhed ud i x-aksen retning. 1 4 9 16 25 36 49 Stiger med: 1 3 5 7

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel Kvadrattallene: De enkelte punkter på en parabel lægger sig tæt op ad kvadrattallene. Forskellen mellem de enkelte kvadrattal giver de ulige tal – se til højre… Ganger man disse forskelle med værdien a, får man de tal, som man skal gå op i y-aksens retning, hver gang man går 1 enhed ud i x-aksen retning. 1 4 9 16 25 36 49 Stiger med: 1 3 5 7 9

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel Kvadrattallene: De enkelte punkter på en parabel lægger sig tæt op ad kvadrattallene. Forskellen mellem de enkelte kvadrattal giver de ulige tal – se til højre… Ganger man disse forskelle med værdien a, får man de tal, som man skal gå op i y-aksens retning, hver gang man går 1 enhed ud i x-aksen retning. 1 4 9 16 25 36 49 Stiger med: 1 3 5 7 9 11

Andengradsfunktionen Tegning af en parabel Kvadrattallene: De enkelte punkter på en parabel lægger sig tæt op ad kvadrattallene. Forskellen mellem de enkelte kvadrattal giver de ulige tal – se til højre… Ganger man disse forskelle med værdien a, får man de tal, som man skal gå op i y-aksens retning, hver gang man går 1 enhed ud i x-aksen retning. 1 4 9 16 25 36 49 Stiger med: 1 3 5 7 9 11 13

Andengradsfunktionen Eksempel 1: Tegn andengradsfunktionen: y = 1·x2 + 4·x + 4 Tp = (-2,0)

Andengradsfunktionen Eksempel 1: Tegn andengradsfunktionen: y = 1·x2 + 4·x + 4 Tp = (-2,0) … herefter 1 ud og 1·1 = 1 op

Andengradsfunktionen Eksempel 1: Tegn andengradsfunktionen: y = 1·x2 + 4·x + 4 Tp = (-2,0) … herefter 1 ud og 1·1 = 1 op … herefter 1 ud og 1·3 = 3 op

Andengradsfunktionen Eksempel 1: Tegn andengradsfunktionen: y = 1·x2 + 4·x + 4 Tp = (-2,0) … herefter 1 ud og 1·1 = 1 op … herefter 1 ud og 1·3 = 3 op … herefter 1 ud og 1·5 = 5 op

Andengradsfunktionen Eksempel 1: Tegn andengradsfunktionen: y = 1·x2 + 4·x + 4 Tp = (-2,0) … herefter 1 ud og 1·1 = 1 op … herefter 1 ud og 1·3 = 3 op … herefter 1 ud og 1·5 = 5 op … og sådan kan fortsættes… Endelig spejles alle værdierne i symmetriaksen

Andengradsfunktionen Eksempel 1: Tegn andengradsfunktionen: y = 1·x2 + 4·x + 4 Tp = (-2,0) … herefter 1 ud og 1·1 = 1 op … herefter 1 ud og 1·3 = 3 op … herefter 1 ud og 1·5 = 5 op … og sådan kan fortsættes… Endelig spejles alle værdierne i symmetriaksen

Andengradsfunktionen Eksempel 1: Tegn andengradsfunktionen: y = 1·x2 + 4·x + 4 Tp = (-2,0) … herefter 1 ud og 1·1 = 1 op … herefter 1 ud og 1·3 = 3 op … herefter 1 ud og 1·5 = 5 op … og sådan kan fortsættes… Endelig spejles alle værdierne i symmetriaksen og parablen kan tegnes.

Andengradsfunktionen Eksempel 2: Tegn andengradsfunktionen: y = -2·x2 + 8·x + 1 Tp = (2,9)

Andengradsfunktionen Eksempel 2: Tegn andengradsfunktionen: y = -2·x2 + 8·x + 1 Tp = (2,9) … herefter 1 ud og 2·1 = 2 ned

Andengradsfunktionen Eksempel 2: Tegn andengradsfunktionen: y = -2·x2 + 8·x + 1 Tp = (2,9) … herefter 1 ud og 2·1 = 2 ned … herefter 1 ud og 2·3 = 6 ned

Andengradsfunktionen Eksempel 2: Tegn andengradsfunktionen: y = -2·x2 + 8·x + 1 Tp = (2,9) … herefter 1 ud og 2·1 = 2 ned … herefter 1 ud og 2·3 = 6 ned … og sådan kan fortsættes… Endelig spejles alle værdierne i symmetriaksen

Andengradsfunktionen Eksempel 2: Tegn andengradsfunktionen: y = -2·x2 + 8·x + 1 Tp = (2,9) … herefter 1 ud og 2·1 = 2 ned … herefter 1 ud og 2·3 = 6 ned … og sådan kan fortsættes… Endelig spejles alle værdierne i symmetriaksen

Andengradsfunktionen Eksempel 2: Tegn andengradsfunktionen: y = -2·x2 + 8·x + 1 Tp = (2,9) … herefter 1 ud og 2·1 = 2 ned … herefter 1 ud og 2·3 = 6 ned … og sådan kan fortsættes… Endelig spejles alle værdierne i symmetriaksen og parablen kan tegnes.