TS-diagrammer (databaser, del 5)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TPG handleplans-skema
Advertisements

Grafik Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Mapning af 1 til mange forbindelser
Arkitektur - data.
Mapning af klasser til relationer
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Relationsstyper En-til-en relationer: TABEL 1 NAVN ID Peter Hansen 1
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
SQL underforespørgsler og Join
Vejret Datalogger og database. Forsøg i Natur/Teknik
Formularer (Access, del 3)
Database-begreber (databaser, del 2)
IS-Strategi.
Side-egenskaber Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
IT-Strategi.
Felter og nøgle-felter (databaser, del 6)
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Mapning af 1 til mange forbindelser
Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Skæring mellem to linier i rummet.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Reduktion AM 2009.
2:Relations modellering og design regler.
Powerpoint Jeopardy Data flow diagrammer Entity relationship diagrammer State diagrammerSammenhænge mellem systemmodeller
NOEA/IT FEN - Databaser/modellering 1 Tabeldesign Omformning af E/R-modellen til relationelle skemaer.
Data Dictionary (databaser, del 7)
Normalisering (databaser, del 8)
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Den relationelle model
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Virksomhedens informationsbehandling lektion Ved. Jens Godik Højen.
IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (2) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Databaser (2) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
3. Objekt Orientering og Relations Databaser
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (2) Kjeld Svidt
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Database.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Normal former i en database Jan Christiansen Nyborg Gymnasium.
Titel-layout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titel med billedlayout
Titel med billeder-layout
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titel-layout undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Titellayout Undertitel.
Præsentationens transcript:

TS-diagrammer (databaser, del 5)

Fra ER-diagram til tabeller ER-diagrammer fortæller ikke direkte, hvordan vi skal bygge vores tabeller op Et Tabelstruktur-diagram ”bygger bro” mellem ER-diagrammet og de konkrete tabeller i databasen Tre centrale skridt: Omdan ER-diagram til ”råt” Tabelstruktur-diagram Udfyld de enkelte tabeller med datanavne Normalisér tabellerne RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Omdan ER-diagram Formål med Tabelstruktur-diagram; omdan logiske sammenhænge mellem entiteter til konkrete tabeller To symboler i diagrammet: Tabel Symboliserer en tabel (oh, really…) Symboliserer en relation mellem to tabeller RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Metode til omdannelse For at omdanne et ER-diagram til et tabelstruktur-diagram følger man to regler: Regel 1, som gælder for en-til-mange relationer Regel 2, som gælder for mange-til-mange relationer RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Omdannelse – Regel 1 Regel 1 Hvis der i ER-diagrammet er en en-til-mange relation, skal den opdeles i to tabeller (en for hver entitet) Den ene tabel svarer til entiteten på ”en”-siden af relationen Den anden tabel er en kombination af entiteten på ”mange”-siden af relationen, og selve relationen (detaljer følger…) Gaflen på forbindelseslinien sættes ved den sidste tabel – den ved ”mange”-siden af relationen RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Omdannelse – Regel 1 m Går i 1 Elev Klasse Bliver til Klasse Elev RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Omdannelse – Regel 2 Regel 2 Hvis der i ER-diagrammet er en mange-til-mange relation, skal den opdeles i tre tabeller Den ene tabel svarer til den ene entitet Den anden tabel svarer til den anden entitet Den tredje tabel svarer til selve relationen Gaflerne på forbindelseslinierne – der er jo to – sættes ved den tabel, der svarer til selve relationen RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Omdannelse – Regel 2 m Afholdes i m Fag Lokale Bliver til Fag Afholdes Lokale RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Er vi blevet klogere? Ja, nu ved vi, hvilke konkrete tabeller der skal være i databasen, MEN: Hvilke data skal der rent faktisk være i tabellerne? Hvordan laves relationerne mellem tabellerne i praksis? Vi skal nu til at sætte datafelter ind i tabellerne RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Regel 1 – take two Noget af Regel 1 var lidt kryptisk: Den anden tabel er en kombination af entiteten på ”mange”-siden af relationen, og selve relationen I eksemplet med Elev og Klasse, er det ret oplagt at sætte datafeltet Klassenavn ind i Klasse-tabellen, og f.eks. Elevnummer ind i Elev-tabellen (det har noget med nøgler at gøre, detaljer følger…) RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Regel 1- take two …men der er stadig ingen relation mellem tabellerne… Elev Klasse Elevnummer Klassenavn Klassenavn At sætte Klassenavn i Elev-tabellen skaber netop relationen til Klasse-tabellen Skal det være rigtig fint, sættes linien ud for de felter, der er fælles for tabellerne RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Regel 2 – take two I Regel 2 stod der: Den tredje tabel svarer til selve relationen I eksemplet med Fag og Lokale, er det ret oplagt at sætte datafeltet Fagnavn ind i Fag-tabellen, og Lokalenummer ind i Lokale-tabellen (vi snakker stadig om nøgler, detaljer følger…) Den tredje tabel skabes ved at indsætte nøglefelterne fra de to første tabeller. RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Regel 2 – take two Herved skabes relationen mellem Fag og Lokale Fag Lokale Fagnavn Lokalenummer Afholdes Fagnavn Lokalenummer RHS – Informationsteknologi