Quiz – Uge 4 – mandag – første time

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

Array og ArrayList Et slideshow. Som er sødt.. Hvordan virker ArrayList?  ArrayList NAVN = new ArrayList ();  NAVN.add(”Værdi”);  NAVN.add(index, ”værdi”)
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. Collections Motivation –hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer –Importer, erklær,
Hvordan man skriver koden.
Collectionklasser Ekstra materiale. Collections Motivation – hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer – Importer, erklær, initialiser.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Fundamentale datastrukturer
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
Forelæsning 7.1 – repetition
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Introduktion til programmering Repetition - ArrayList.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Algoritmeskabeloner findOne, findAll, findNoOf, findSumOf Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed (for objekter, herunder.
Forelæsning Uge 3 – Mandag Niveauer af programbeskrivelser – Statiske / dynamiske beskrivelser ArrayList –Collection med variabelt antal elementer –Der.
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time. Skov med hjorte (stag = hjort) Programmér metoden ofSpecies. Metoden skal returnere en hjort af arten species. Hvis.
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 6 – torsdag – repetition
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Quiz – Uge 9 – mandag – første time
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Præsentationens transcript:

Quiz – Uge 4 – mandag – første time

Realisering af én-til-mange relation B * Hvilken kodestump realiserer ovenstående en-til-mange relation? 1 import java.util.*; public class A { private ArrayList<B> list; public A(){ list = new ArrayList<>(); } 3 import java.util.*; public class A { private ArrayList<B> list; public A(){ list = new ArrayList<>; } Vender den "forkerte" vej: A*B Compile error 2 import java.util.*; public class B { private ArrayList<A> list; public B(){ list = new ArrayList<>(); } 4 import java.util.*; public class B { private ArrayList<B> list; public B(){ list = new ArrayList<>(); } OK Cyklisk: B*B 2

Realisering af en-til-mange relation AddressBook ArrayList<Person> persons void addPerson(Person p) void print() String getPhone(String name) int averageAge() Person String getName() int getAge() String getNumber() * Hvilke kodestumper realiserer ovenstående en-til-mange relation? 1 import java.util.ArrayList; public class AddressBook { private ArrayList<Person> persons; public AddressBook(){ persons = new ArrayList<>(); } import java.util.*; public class AddressBook { private ArrayList<Person> persons; public AddresBook(){ persons = new ArrayList<>(); } 3 OK Compile error 2 public class AddressBook { private ArrayList<Person> persons; public void AddressBook(){ persons = new ArrayList<>(); } import java.util.*; public class AddressBook { public AddressBook(){ ArrayList<Person> persons; persons = new ArrayList<>(); } 4 Listen initialiseres i metode Vi har glemt at importere ArrayList Listen erklæres lokalt i konstruktør 3

Quiz – Uge 4 – mandag – anden time

Band med musikere 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 Andet 5 Programmér metoden skilledMusicians. Metoden skal returnere antallet af musikere, der er dygtigere end level. Programmér metoden withInstrument. Metoden skal returnere en musiker fra bandet som spiller på det angivne instrument. Hvis der ikke findes en sådan spiller returneres null. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 Andet 5

Sørøverskib med pirater Programmér metoden piratesWithMoreGold. Metoden skal returnere alle de pirater på piratskibet, som har mere guld end piraten specificeret af Pirate-parameteren. Programmér metoden valueOfShip. Metoden skal returnere den totale værdi af piratskibet. Værdien af en pirat er lig den pågældendes guld plus værdien specificeret af int-parameteren valueOfHook, hvis piraten har en klo (hasHook). 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 Andet 6

Motorcykelklub med bikers Programmér metoden leastRespectedBiker. Metoden skal returnere den motorcyklist der er blevet skudt færrest gange. Hvis der ikke findes en sådan motorcyklist returneres null. Programmér metoden readyBikers. Metoden skal returnere en liste af kampklare motorcyklister (dvs. motorcyklister, der ikke ligger på hospitalet). Den returnerede liste må højst indeholde maxAmount elementer (men skal ellers være så lang som muligt). 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 Andet Tæt på findAll Man skal blot sørge for at listen højst har den angivne længde 7

Mobiltelefon med apps Programmér metoden ratedAboveAndFree. Metoden skal returnere en gratis applikation, der har en rating på threshold eller mere. Hvis der ikke findes en sådan applikation, returneres null. Programmér metoden totalDownloads. Metoden skal returnere summen af downloads på de applikationer, der er på smartphonen. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 Andet 8

Programmeringsklasse med studenter Programmér metoden smartStudent. Metoden skal returnere en student, der har codingSkills større end eller lig den angivne værdi. Hvis der ikke findes en sådan student returneres null. Programmér metoden studentClosestToAge. Metoden skal returnere den student, hvis alder er tættest på den angivne værdi. Hvis der ikke findes en sådan student returneres null. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 Andet 9

Skov med hjorte (stag = hjort) Programmér metoden ofSpecies. Metoden skal returnere en hjort af arten species. Hvis der ikke findes en sådan hjort returneres null. Programmér metoden noOfTines. Metoden skal returnere det samlede antal takker (tines) for de hjorte, der er tungere end den angivne vægt. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 Andet 10

Slut – Quiz – Uge 4 – mandag 11