Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forebyggende Elementer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forebyggende Elementer"— Præsentationens transcript:

1 Forebyggende Elementer
SKÆRMNING / ANGST SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Bevare roen Rumme angsten Være tilstede Verbalisere PSYKOEDUKATION Normalisere reaktioner ved angst og at pulsen kommer op ved fysisk aktivitet = ikke farligt SANSEINTEGRATION   Kugledyne, kuglepude Kuglestol, Kuglebad Trykbehandling Børsteprogram (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING   Grounding: Begge fødder i gulvet Tramp Ballstick, rul/tryk under fødderne Dyb og rolig vejrtrækning (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) AKTIVITET Tilbyde og strukturere meningsfuld og konkret aktivitet, som kan flytte fokus fra angsten f.ex.: puslespil, strikke, krydsord, (bræt)spil, være med til noget velkendt, f.eks. dække bord, lave kaffe RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE FYSISKE RAMMER Fjerne angstprovo- kerende stimuli (lyd/lys/ting/mennesker/o.a) Skabe trygge rammer Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst FYSISK AKTIVITET: Gang Stavgang, løb (Kondi)cykel MUSIK Tilbyde musik som den angste kan lide Beroligende musik med fast rytme,f.ex. Musicure v.h.a. Resonance pude (musikpude) Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug.11

2 Forebyggende Elementer
JEG-STØTTENDE Rumme personen med demens Vær tilstede så personen med demens kan spejle sig Hjælpe til at sætte ord på tanker og handlinger Forebyggende Elementer SKÆRMNING / Demens SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli PSYKOEDUKATION Sjælden mulig Sanseintegration  Kugledyne, kuglepude, Kuglestol, vægtmancetter. Trykbehandling Gyngestol Lyd, dufte og smag (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE AKTIVITET Tilrettelægge og strukturere efter interesser og ressourcer Være med til praktiske opgaver der er velkendte Bedre med aktivitet i kort tid end slet ingen KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING Grounding: Begge fødder i gulvet Tramp Ballstick, rul/tryk under fødderne eller på kroppen FYSISKE RAMMER Skabe overskuelighed og genkendelighed i omgivelserne Skabe rammer med struktur og rutiner Tilpasse stimuli (tænde/slukke radio,lys, osv. FYSISK AKTIVITET: Gang, boldspil, Petanque, (kondi)cykel Tag udgangspunkt i tidligere kendte fysiske aktiviteter og interesser hos personen med demens MUSIK Tilbyde musik som personen med demens kender eller beroligende musik med fast rytme Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

3 Forebyggende Elementer
SKÆRMNING / DEPRESSION SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Vikarierende håb Være tilstede Verbalisere Støtte til at træffe valg Realitetskoorigerende PSYKOEDUKATION Normalisere reaktioner og tanker samt symptomer. Understrege at depressionen slutter igen SANSEINTEGRATION   Kugledyne, Kuglestol (ved søvnbesvær) (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING   Trampe hurtigt Ballstick, rul/tryk under fødderne (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) AKTIVITET Forvent, at personen kan. Tilbyde og strukturere enkle aktiviteter efter interesser og ressourcer, Være med til praktisk arbejde Bedre med aktivitet i kort tid end slet ingen.  RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE FYSISKE RAMMER skabe faste og beskyttende rammer Skabe mulighed for ro, men også ”sol, lys og friske vækkende farver/stimuli” Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst FYSISK AKTIVITET: Gang i rask tempo Stavgang, (Kondi)cykel badminton, petangue, kongespil MUSIK Lytte til musik gerne med hurtig fast rytme, som personen kan lide Høre ”glad” musik høre lydbog Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

4 Forebyggende Elementer
SKÆRMNING/SELVSKADENDE ADFÆRD SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Verbalisere Vikarierende håb Overholde aftaler Nærhed – afstand Rumme adfærden PSYKOEDUKATION Normalisere reaktioner og tanker, men ikke den selvskadende handling SANSEINTEGRATION  Kugledyne, kuglepude, kuglebad, Kuglestol. Trykbehandling Børsteprogram (vejl. ergo + fys) RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING Grounding: begge fødder i gulvet tramp, ballstick, rul/tryk under fødderne AKTIVITET Aktivitet kan flytte fokus fra selvskadende adfærd tilrettelæggers efter interesser og ressourcer   FYSISKE RAMMER tilpasse stimuli (lyd/lys,ting,mennesker o.a.) fjerne angstprovokerende elementer Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst FYSISK AKTIVITET: alt hvor pulsen kommer op: løb, stavgang, basketball, (kondi)cykel og styrketræning, gang MUSIK Tilbyde musik som personen kan lide, Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

5 Forebyggende Elementer
SKÆRMNING / SUICIDAL ADFÆRD SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Vikarierende håb Være tilstede Verbalisere Hjælpe til at træffe valg Rumme adfærd Realitetskoorigerende PSYKOEDUKATION Normalisere reaktioner og tanker SANSEINTEGRATION   Kugledyne, kuglepude, Kuglestol, kuglebad Trykbehandling (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING   grounding: begge fødder i gulv Tramp ballstick, rul/tryk under fødder (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) AKTIVITET Tilbyde og strukturere forudsigelige aktiviteter. Enkle lystbetonede aktiviteter efter interesser og motivation. RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE FYSISKE RAMMER skabe faste og trygge rammer Skabe mulighed for ro, men også ”sol, lys og friske vækkende farver/stimuli” Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst FYSISK AKTIVITET: Skal være lystbetonet, (stav)gang, løb, (motions)cykle, styrketræning. kan være provokerende MUSIK Lytte til musik efter personlig smag Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

6 Forebyggende Elementer
SKÆRMNING/ UDADREAGERENDE ADFÆRD SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Bevare roen Rumme vreden Overholde aftaler Verbalisere Nærvær - afstand PSYKOEDUKATION Normalisere vreden, men ikke den destruktive handling SANSEINTEGRATION  Kan sjældent anvendes, når man ikke kan holde sig i ro i længere tid og/eller da det mistolkes RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING Kan sjældent anvendes, når man ikke kan holde sig i ro i længere tid og/eller da det mistolkes Evt. muligt ved verbal guidning AKTIVITET Det kan være svært at motivere til aktivitet, men aktivitet kan flytte fokus fra vreden f.ex. ved: bordfodbold, (bræt)spil, kort, terninger, praktiske opgaver, playstation   FYSISKE RAMMER Trygge, rolige og faste rammer f.eks. egen stue/værelse Vælge interiør med omhu FYSISK AKTIVITET: Gang, stavgang, løb Bokse i pude/boksebold Styrketræning (Kondi)cykel MUSIK Tilbyde musik som personen kam lide Musik er et godt og neutralt samtaleemne Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

7 Forebyggende Elementer
SKÆRMNING / UROLIG ADFÆRD SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Bevare roen og overblikket Rumme uroen Træffe valg for den urolige Begrænse gøremål PSYKOEDUKATION Have fokus på dét der kan give mere ro SANSEINTEGRATION  Kugledyne, kuglepude Kuglestol, Kuglebad Trykbehandling (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE AKTIVITET Tilrettelægge og strukturere efter interesser og ressourcer Være med til praktiske opgaver Bedre med aktivitet i kort tid end slet ingen KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING Grounding: Begge fødder i gulvet Tramp Ballstick, rul/tryk under fødderne FYSISKE RAMMER Tilpasse stimuli (lyd/lys/ting/mennesker/o.a) Skabe rolige rammer Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst MUSIK Tilbyde musik som personen kan lide. Beroligende musik med fast rytme f.ex. Musicure v.h.a. Resonance pude (musikpude) FYSISK AKTIVITET: Gang, stavgang, løb Basketball Petanque Styrketræning (Kondi)cykel Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region sjælland, aug. 11


Download ppt "Forebyggende Elementer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google