Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Synscreening i Region Nordjylland

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Synscreening i Region Nordjylland"— Præsentationens transcript:

1 Synscreening i Region Nordjylland
Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

2 Præsentation Stine Bersang Bach Bente Brinkmann Sørensen
Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

3 Baggrund for screeningen
Den gamle Mette Warburg undersøgelse Kirsten Lau Baggesen og Lotte Welinders projekt Prof. Dr. Med. Mette Warburg lavede synsscreening af voksne med udviklingshæmning i Nordjyllands Amt i slutningen af 1990’erne. Det var et bredt spænd af funktionsnedsættelse fra personer, som selv kom kørende til screeningen til personer, som boede på beskyttede bosteder. Man fandt, at 43% af de undersøgte havde en synsnedsættelse. Disse blev tilbudt en grundig øjenundersøgelse med udmåling af briller, hvis der var gavn af det. Halvdelen af dem, der havde synsnedsættelse ville kunne se normalt, hvis de blev korrigeret med briller. 10 % havde så nedsat synsevne, at det måtte klassificeres som synshandicap og dermed berettiget til synskonsulentbistand og hjælpemidler. Synsscreeningens resultater var medvirkende til oprettelsen af ASIUS, og i 2012 udgav Socialstyrelsen pjecen ”Regelmæssig synsundersøgelse af mennesker med udviklingshæmning”. Baggesen og Welinder udgav i 2011 deres forskningsresultater fra Nordjylland, som havde til formål at undersøge synsevnen hos elever med alvorlig udviklingsforsinkelse i alderen 6-8 år i specialklasser, de såkaldte 20.2 klasser. 502 elever blev screenet i årene 2000 – De fandt 65 elever med visus under 6/12, heraf 21 som tidligere var antaget at have normalt syn samt tre blinde. De konkluderede, at der i disse klasser var en høj koncentration af elever med synsnedsættelse, at disse elevers synsnedsættelse ofte forblev udiagnosticeret uden et fast screeningsprogram, og at et lav-teknologisk screeningsprogram ville være nok til at finde dem. Dette er baggrunden for vores screening i dag. Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

4 Vi screener fordi… Forskning har vist, at 11% af elever i denne gruppe er svagtsynede Der er behov for kontinuerlig opmærksomhed på området Det kommer eleverne til gavn i form af bedre undervisning og større opmærksomhed på synet Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

5 Synscreening i Region Nordjylland 2015
Hvem screener? Hvem tilbydes screening? Forberedelse To synskonsulenter fra børne/unge-området Vi refererer til vores øjenlæge på Instituttet I 2015/16 screener vi på 16 nordjyske skoler i klasser for elever med vidtgående handicaps. Forud for vores screening har vi en brevprocedure til skole og forældre, hvor vi bl.a. indhenter samtykkeerklæring fra forældre. Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

6 Forberedelse på stedet
Vi har pr brev gjort opmærksom på, at vi har brug for et lokale på min. 6 meter med god belysning. Vi kan blive nødt til at nøjes med lokale, hvor synstavlen hænger på 3 meters afstand, men det er bedre end at skulle ud på gangen. Inden start måler vi lys, sørger for lux på synstavle og ved arbejdsplads. Derudover overvejer vi altid vores egen påklædning ift mønstret tøj og smykker. Vi skiftes gerne til at screene, og vurderer fra elev til elev, om vi evt kan samarbejde undervejs i screeningen. Nogle elever kommer ind til os alene, og andre har en lærer eller pædagog med (som vi også nogle gange skal styre lidt undervejs). Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

7 Hvad screenes? Synsstyrke Farve og form genkendelse
Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen Hvad screenes? Synsstyrke Fjern og nær Farve og form genkendelse Farve og form hukommelse Synsfelt Kontrastsyn Samsyn

8 Screenings-skema Vi måler sjældent monokulært, idet eleverne ofte udtrættes hurtigt og mister koncentrationen og opmærksomheden. Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

9 Synsstyrke Nær Fjern Vi bruger ikke Kay Pictures, idet vores øjenlæge ofte oplever, at symbolerne er for detaljerede til denne gruppe. Vi er klar over, at Østerberg er på vej på museum flere steder, og at symbolerne er forældede for nogle af eleverne. Det kan vi især høre, når bilen bliver til en amerikaner-bil, nøglen til en lighter og hestevognen til en hest med trailer. Vi oplever sjældent elever, som ikke har et bud på, hvad vi udpeger på tavlen. Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

10 Alternativt… Vi ender af og til på Østerberg enkelt-symboler eller støtte-kort, som vi angiver i metodefeltet. Af og til må vi også have TAC i brug. Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

11 Farve og form genkendelse
Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

12 Farve og form hukommelse
Bog nummer 1 tester visuel hukommelse af farver, bog nummer 2 er former. Der er også en tredje bog i serien, som omhandler genkendelse af svære figurer, men vi bruger den ikke i screeningen. Eleven bliver vist en side med 1 (stigende i sværhedsgrad til 2 eller 3) farvet eller sort/hvid figur. Denne side tildækkes og en ny åbnes med 2-4 farvede eller sort/hvide figurer på. Eleven skal nu genfinde figuren fra første side. Eleverne peger, benævner og nogle husker bedst taktilt ved at følge figurens form med fingeren. Vi noterer hvor mange figurer, eleven kan huske. Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

13 Synsfelt Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

14 Kontrast Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

15 Samsyn Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

16 Og alt det andet… Vi bruger Lea Puzzle til de elever, som ikke kan medvirke i den visuelle hukommelsestest med bøgerne (hvilket Baggesen og Welinder også gjorde i deres undersøgelse). Men vi bruger også Lea Puzzle til en pause aktivitet, for nogle elever udfordres og ”lader op” med et lille let puslespil. Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen

17 Opfølgning på screening
Efter screeningen refererer vi til vores øjenlæge, som får alle screeningspapirer og samtykkeerklæringer. Herefter sørger øjenlægen for at sende screeningssvar ud til alle forældre eller indkalde til øjenundersøgelse. Vi hører kun noget, hvis der er behov for yderligere udredning, eller en elev bliver tilmeldt Synsregisteret. Ved hver screening finder vi stort set altid elever, som indkaldes til yderligere undersøgelse. Ud af disse indmeldes 1-5 i Synsregisteret. Flere undersøges hos optiker og får recept til briller. Institut for Syn og Hørelse, Stine Bersang Bach og Bente Brinkmann Sørensen


Download ppt "Synscreening i Region Nordjylland"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google