Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015"— Præsentationens transcript:

1 Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015 Jakob Heide Petersen // Hovedbiblioteket

2 Ændrede rammevilkår Omlægning så flere københavnere kan betjenes bedre
Ændrede rammevilkår Nye brugerbehov Digitale kompetencer, læsning, læring, lokale fællesskaber Medieudvikling Medierne på internettet, konkurrence om opmærksomhed, faldende fysisk udlån Ressourcepres Betjening af nye københavnere og ikke-brugere Nye muligheder Digitalisering, digital betjening, selvbetjening, borgerinddragelse Omlægning så flere københavnere kan betjenes bedre

3 Bibliotekets ændrede rolle
Overflod af medier Adgang er ikke værdiskabende på længere sigt MEN: Overflod af medier skaber ikke veluddannede, oplyste og kulturelt aktive borgere Fortsat klar kulturel public service rolle Stort samfundsmæssigt behov for læring og kompetenceudvikling Biblioteket er under pres Kerneydelsen: ”udlån af materialer” mister relevans Har biblioteket et billig, skalerbar, unik og værdiskabende ressource, der kan erstatte bogen?

4 Bibliotekets nye rolle
Ja: Borgeren  Fra adgang til aktivitet, fra bøger til borgere, fra samling til service Fra ”Alt hvad du kan tænke dig” Til ”Vi bliver klogere sammen” “Content is king – but conversation is King Kong” Ny rolle for medarbejderen Ikke et beredskab og hjælpemiddel til adgang til samlingen Skaber aktivt værdi gennem interaktion med borgerne Bibliotekets aktiviteter og medarbejderens bidrag er ikke synlige nok  Aktivitetsplan og nye nøgletal

5 Inspiration, fællesskab og oplevelser
Skabe videndele Værksteder, labs, frivillighed Læring og deltagelse Kurser, klubber og fora Inspiration, fællesskab og oplevelser Arrangementer, formidling og fleksible biblioteksrum Nem adgang og gode fysiske rammer Digitalt bibliotek, udvidet åbningstid og moderne fysiske biblioteker Litteratur, musik, film og databaser Effektiv materialeforsyning og digitalisering Bibliotekets værdiskabelse Borgerinddragelse Frivillige Partnerskaber Digitalisering Digital service Selvbetjening Biblioteket handler om mennesker, mursten og materialer Grundlaget for bibliotekets virksomhed er samlingen Den har begrænset værdi hvis ikke borgeren har nem adgang til den Nem adgang til samlingen er fundamentet for at lave aktiviteter, der inddrager borgerne. I takt med digitalisering af medierne og øget konkurrence i mediebilledet ligger bibliotekets værdiskabelse særligt i at skabe oplevelser og læring mellem mennesker i det fysiske rum.

6 Vejledning af borgeren
FYSISK BIBLIOTEK Fysiske materialer Fysisk rum og faciliteter Arrangementer og formidling Kurser og Klubber Digital formidling i fysisk rum DIGITALT BIBLIOTEK Digitale materialer Adgang til materialerne Formidling DIGITAL BETJENING Support og vejledning til både fysisk og digitalt bibliotek Biblioteksfaglig betjening Brugerkendskab Online indmeldelse, betaling, tilmelding Skærmbetjening Sociale medier FAQs Målrettet formidling Videotutorials, ekurser.nu Mere digitalt og nationalt

7 Skoler og ungdomsuddannelser Stærke og mangfoldige lokale fællesskaber
Eksterne målgrupper Strategisk fokus Indsats Effekt Skoler og ungdomsuddannelser Kritiske informationsbrugere og ivrige læsere De store opgaver Biblioteksintroduktion og digital dannelse Lektiehjælp og -støtte Læseformidling og -inspiration Arrangementer for skoler og ungdomsuddannelser Den bedst uddannede generation + = AKTIVE BORGERE Alle Københavnere kan bidrage til byens udvikling Læseklubber Digital københavner Medborgercentre Debat og open government Læs Dansk Stærke og mangfoldige lokale fællesskaber BØRN OG KULTUR Kulturelt kvalitetsbevidste og nysgerrige børn Kulturelt fundament for det gode børneliv 2-årsbogen Forældre og børn Børnene og kunsten Det digitale børnebibliotek Børnekulturnetværk


Download ppt "Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google