Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

120. juni 2015 KURSUSGANG 5. PATHOS OG STORYTELLING.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "120. juni 2015 KURSUSGANG 5. PATHOS OG STORYTELLING."— Præsentationens transcript:

1 120. juni 2015 KURSUSGANG 5. PATHOS OG STORYTELLING

2 220. juni 2015 IDAG Kort intro/Lisbeth Gruppe 5 præsenterer Ryan Branding og storytelling + intro til bunden opgav/Lisbeth Personlig storytelling /Lisbeth Øvelse: Storytelling og storyboard (forberedelse til bunden opgave)

3 320. juni 2015 DAGENS LÆRINGSMÅL forståelse for ”storytellings” forskellige retoriske funktioner forståelse for storytellings rolle i forhold til branding kendskab til basale modeller for storytelling (genopfriskning/intro) og forståelse for udfordring ved interaktiv (digital) storytelling træne aktiv brug af storytellingværktøjer og tilrettelæggelse

4 420. juni 2015 PERSPEKTIVER PÅ FORTÆLLINGEN fortælling som retorisk virkemiddel (effekt) (identifikation, simulation, immersion, forførelse) herunder også fortælling som strategisk kommunikationsværktøj (image& identitetsskabende, Christensen) fortælling anskuet operationelt (struktur) – strukturering af indhold (berettermodel, aktantmodel mv, -Fog et al) – strukturering af form (interaktive fortællinger, -Ryan)

5 520. juni 2015 FORTÆLLING SOM ”ARGUMENT” Fog et al: ”…kaldes dette budskab for historiens præmis. Præmissen er en ideologisk eller moralsk påstand som gennem historien søges fremsat som en kendsgerning.….Historien fungerer som en slags bevisførelse for præmissen – det centrale budskab” (s. 32) ”Præmis” her ~ (implicit) påstand (argumodel) Historien selv som en slags ”belæg” (demonstration, simulation, appropriation) En præmis, et budskab!

6 620. juni 2015 Dramaturgi: Modeller for hvordan en fortælling eller historie kan afvikles på en “garanteret succesrig” måde The art of dramatic composition and representation. (hvordan man tilrettelægger en historie, der påvirker følelser og reaktioner hos tilskuer, fx berettermodellen) FORTÆLLING OG DRAMATURGI

7 720. juni 2015 GRUPPE PRÆSENTERER RYAN

8 820. juni 2015 HYPERTEKSTFORTÆLLING SOM GENRE -forskydning fra kausal fortælling til fokus på ”mapping” (besøge alle steder) //arkitektonisk tænkning - finde nøglescener -afklare karakterers indbyrdes relationer -hvad er deres mentale tilstand (virkelighed, fiktion) -tematik: erindring, forholdet fortid/nutid -”udgang” fremfor slutning (bla. Raine Koskimaa 2000, Jill Walker 1998, Klastrup 1997 & 2008) se også: http://www.autofire.dk/autofire/Hovedsider/formogaestetik.html)

9 920. juni 2015 ONLINE CAROLINE Bewan/Wright XPT, 2000 + 2001, www.onlinecaroline.com Se også: ”How I was played by Online Caroline” af Jill Walker http://jilltxt.net/txt/onlinecaroline.htmlwww.onlinecaroline.com

10 1020. juni 2015 Just what I didn't need. Simon and David at each other's throats. I suppose I should be flattered. Can't help feeling though that it's not really me they're fighting over. Simon just wants his copy... and another lay, I guess. OK, OK. So I LIED. I *did* sleep with him. I was going to tell you. Admit it, you suspected me anyway. Didn't you, Lisbeth. Telling me I should tell the truth was your way of telling me that you knew what the score was with Simon, right? And as for David... well, at the moment it feels like all he needs in his life is a guinea pig - although he was never a big fan of guinea pigs, but that's another story. You met the other woman in David's life some time back, didn't you? Poor old Georgina. You can see now why I wanted an online friendship - no complications, no *scenes*. I can talk about myself without you judging me, laughing at me, making a pass at me. Just watching. I DO wonder what you think of me. Am I silly? vain? weak? annoying? strong? funny? attractive? normal? I know you do still visit the 'What Are You Like?' section, but this system can only do so much it seems. And you never email me. [Subject]: Simon and me…and you, Lisbeth ”Påstand”: vi er et godt designbureau der kan designe specifikt til nettet som medie Belæg (konsekvens): vores historier og brug af webformatet er så overbevisende at man ikke kan skelne mlm virkelighed og fantasi Hjemmel: hvis man ikke kan skelne mlm virkelighed og fantasi, er det en god historie

11 1120. juni 2015 DEN STYREDE LØSNING primitiv nøglehulsmodel konfliktoptrapning klimaks anslag + berettermodellen

12 1220. juni 2015 BLACKOUT Michael Valeur: Hvad er en god interaktiv fortælling? http://design.emu.dk/artikler/9900-ifortal.html Deadline Games, ca 1999

13 1320. juni 2015 BRANDING OG STORYTELLING

14 1420. juni 2015 BRANDING = DIFFERENTIERING

15 1520. juni 2015 BRANDING = DIFFERENTIERING Differentiering udtryk (traditionelt = ”indpakning”, logo, digitalt = visuel og æstetisk www-design) egen identitet (værdier, etik) påvirkning af brugers identitet (værdier, livsstil osv) produkt branding * corporate branding (produkt) branding: et løfte om ”mere end” det generiske produkts funktionalitet

16 1620. juni 2015 Lars Sandstrøm: Brand... den totale sum af alt der vides, tænkes, føles og forstås af alle interne og eksterne interessenter om en virksomhed, et produkt, en service eller et koncept. Branding--- de interne og eksterne processer, der har til formål at gøre en virksomhed, et produkt, en service eller et koncept til et brand (Sandstrøm, 2006, p. 19) Højbjerg Kristensen (kompendietekst): Brandingens 4 elementer: strategisk brand, stakeholder brand, marketing brand og employee brand – vigtigt at se på aktuelle aktiviteter for at afgøre hvor indsats skal lægges (CORPORATE) BRANDING GNM STORYTELLING

17 1720. juni 2015 TOP 10 GLOBAL BRANDS 2007

18 1820. juni 2015 (CORPORATE) BRANDING GNM STORYTELLING formidling af værdier identifikation, patos appel brand som ”karakter” i fortælling: et menneskeligt ansigt Mette Morsing: Corporate branding drejer sig om at kommunikere et æstetisk indtagende univers og om at skabe følelser, som tiltrækker og fastholder forbrugeren, og som bindes tæt sammen med selve virksomheden (se hendes artikel: Corporate Branding Basics på http://www.kommunikationsforum.dk/artikler.asp?articleid=5302)

19 1920. juni 2015 TYPER AF STORYTELLING Højbjerg Kristensen: forskellige typer af storytelling i en virksomhed, ”polyfoni” et faktum, core story kan alligevel identificeres 1)marketing, ekstern og intern imageskabelse (1 historie, formel) 2)udvikling i forhold til stakeholders (samstemme historier) 3)organisatorisk, intern kultur (flere historier, uformelle) Vigtigt at de eksterne fortalte historier er i sync med de interne historier – eller iværksætte processer for at sikre dette ?? Problem med nettet: de formelle og uformelle blandes, uden at virksomheden kan styre hvor og hvordan!

20 2020. juni 2015 BRANDING, STORYTELLING, NETTET Søren Schulz Hansen: Fra massekommunikation til samtale (2006) ”Eksploderet brandingstrategi”: Et netværk af websites Giver brugerne redskaber (applikationer) til at lade dem fortælle deres egne historier Fog et al: brugerhistorier skal kunne knyttes sammen med virksomhedens værdier, funktion

21 2120. juni 2015 STRATEGISK KOMMUNIKATION & FORTÆLLING VISION kommunikationspolitik, overordnet imageønske, ”overbevisningsønske”, mål hvad er den centrale fortælling (herunder også ”mig som brand”) TAKTISK NIVEAU (PLANLÆGNING AF PRODUKTIONSPROCES) OPERATIONELT NIVEAU generelle procedurer/tiltag for at nå målet hvad skal vi fortælle hvor? hvordan udnytte multimodalitet, interaktivitet, deltagelse osv? design, formgivning og udvikling af fortællingen Model inspireret af Helle Petersen: Strategisk Kommunikation, 2003

22 2220. juni 2015

23 2320. juni 2015 WEBFORMAT ”KLASSISK” FORTÆLLING http://multimedia.lp.epn.dk/static/epn/annonce/080211/ AKTANTMODEL LÆSNING: mål: at sikre retfærdighed modtager: samfundet giver: Jyllandsposten hjælper: dybdeborende journalist modstander: byggematador

24 2420. juni 2015 ”Påstand”: det kan altid betale sig at tale med en investeringsrådgiver fra Realkredit Danmark Belæg (konsekvens): hvis du følger hans råd ender du med en ”happy end” (cf historien) Hjemmel: valg af lån har altid stor betydning for ens økonomiske frihed ANDERS&HENRIETTE: KLASSISK TRÆSTRUKTURFORTÆLLING Realkredit DK/Congin 2002

25 2520. juni 2015 ”TILBYGNINGEN” – PARALELLE HISTORIER Oncotype, 2006

26 2620. juni 2015 Oncotypes ”berettermodel” global lokal

27 2720. juni 2015 Sofia’s diary: audience attention

28 2820. juni 2015 MEDFORTÆLLING Officielt website for filmen Things We Lost in the Fire, 2007

29 2920. juni 2015

30 3020. juni 2015 BUNDEN OPGAVE: SKRIV EN ”MYSTORY”

31 3120. juni 2015 BUNDEN OPGAVE OPLÆG Tanken med denne opgave er, at I skal arbejde med at lave et personlig portræt af jer selv som svar på nedenstående jobannonce. Du skal simpelthen via en slags ”interaktivt CV” og selvfortælling overbevise Future Literacy ApS, om at du er deres nye kreative medarbejder! Helt konkret skal du via et mini website/en hyperstruktureret historie fortælle en overbevisende historie om dig selv ud fra disse 4 overskrifter/nøgleord: familie, interesser, uddannelser og kompetencer, der tilsammen resulterer i en såkaldt MyStory (et koncept introduceret af teoretikeren/e-kunstneren Gregory Ulmer, der har arbejdet med 4 lidt andre aspekter af folks personlighed. der har resulteret i mange forskellige bud på hvad en MyStory kan være. Her er tanken, at du laver din frie fortolkning af, hvordan du vil repræsentere disse fire aspekter ). Du skal bruge links og spring mellem forskellige sider som en del af oplevelsen. Historien skal afsluttes med at man præsenteres for et symbol, der indfanger/repræsenterer alt hvad du står for.

32 3220. juni 2015 BUNDEN OPGAVE OPLÆG JOBOPSLAG! Det kreative webdesign- og kommunikationsbureau Future Literacy Aps søger 3 nye medarbejdere! Hos Future Literacy Aps arbejder vi med fremtidens hyperstrukturede medier, og udvikler både kommercieller og kunstneriske løsninger. Vi kan tilbyde gode lønforhold, fantastiske kollegaer og stor kreativ frihed til den rette person. Du er superkreativ og veluddannet - kan tænke ud af boksen – og har gerne en farverig baggrund, privat såvel som fagligt. Er det dig, der skal være vores næste kollega?! Send os en email med et link til din hypertekstbaserede, spændende og overbevisende online fortælling om dig selv senest d. 20. oktober kl 12.00! Husk, det er ikke flashy form, men forståelse for mediet, der tæller! Med venlig hilsen Managing Partners Klastrup & Hvejsel

33 3320. juni 2015 BUNDEN OPGAVE OPLÆG ingen ”rigtig” løsning – hav det sjovt! indhold og fantasi og arbejde med ”interaktivitet” (link osv) vægtes højt --- dvs. flash, lyd osv er ”nice to have”, men absolut intet krav. Vi tager hensyn til at I har forskellige kompetencer!

34 3420. juni 2015 SIDSTE ÅRS BIDRAG Signe (1.pris) http://itu.dk/people/signenk/retorik/index.html http://itu.dk/people/signenk/retorik/index.html (bruger gensidigt henvisende links godt, personligt sprog, gennemført æstetisk stil, god kombi af billed og tekst, flot symbol) AnneMette: (2.pris) http://www.itu.dk/people/vinter/mystory.html (stærk billedsymbolik og konsistent univers, poetisk sprog, egen fortolkning af livsaspekter)http://www.itu.dk/people/vinter/mystory.html Morten (runner-up) http://itu.dk/people/steinbach/mystory.html (stærk symbolik, men lidt uoverskuelig tekst, få links)

35 3520. juni 2015 PERSONLIG DIGITAL STORYTELLING OPLÆG V ANNE

36 3620. juni 2015 LÆS LITTERATUR TIL KURSUSGANG 6 (SE KURSUSPLAN) GRUPPE 6 FREMLÆGGER BERG TEKST (FRA IMAGE TIL AURA – DET NYE PUBLIKUM) ØVELSER: EGET ARBEJDE MED BUNDEN OPGAVE NÆSTE GANG

37 3720. juni 2015 ØVELSER Vi mødes til startoplæg 13.00 sharp her Gruppearbejde Gruppe 1 og 2 diskuterer, 3 og 4 osv. Fælles opsamling

38 3820. juni 2015 story og discourse/events og global historie I narrativ teori: vigtigt skel mellem fortælletid og fortalt tid Fortælletid (FT) = den rækkefølge, begivenheder fortælles i (discourse) Fortalt tid (FTT) = den kronologiske og kausalt betingede begivenhedsfølge, læseren konstruerer efter efter endt læsning (story) 1950----------------19961999 20001998 FT 19502000 FFT interaktiv fortælling: stadig ønske om at etablere FFT, men man når måske ikke at få al den viden der kræves – ”besøge” alle ”punkter” i FT

39 3920. juni 2015 SHOWING VS TELLING - episk vs. dramatisk Episk: Prinsessen var meget trist. Hun græd. Den langtsomt opfattende prins kiggede bekymret på hende. Dramatisk: “Jeg er så ked af det”, siger prinsessen. Prinsen kigger længe på prinsessen. “Du græder jo”, siger prinsen med rynket pande. I online fortællinger kan man se en forskydning mod det dramatiske og performative, dialogiske. Virker mest effektivt på mindst plads. TO FORTÆLLETRADITIONER


Download ppt "120. juni 2015 KURSUSGANG 5. PATHOS OG STORYTELLING."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google