Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEdith Jessen Redigeret for ca. et år siden
1
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s
2
Storytelling i historisk perspektiv
3
Storytelling Vi har en kulturel og historisk fascination ved historiefortællingen.. Den fanger os Engagerer os og hjælper os til at huske..
4
Fra omkring 1825..
5
Menneskets evige søgen efter nye måder at gengive oplevelser på… Mundtlige Overleveringer Tekster Billeder Lydoptagelse Nye litterære genrer Billed-sekvenser Mediation: Biograf, TV, Computer/internet, Mobil, IPod Storage: DVD, CD, Filer Story genrer: Animation, film, reklamer, computerspil, websites, musikvideo, Digital kunst analogdigital
6
Et paradigmeskift for definitionen af hvad historie egentlig er.. Narrativ: Hvad blev gjort? (act) Hvornår og hvor? (scene) Hvem gjorde det? (agent) Hvordan blev det gjort? (agency) Hvorffor? (purpose) (Kenneth Burke, A Grammar of Motives, Berkeley: Univ. of California, 1945, p.xv.) Ikke-narrativ: Museer, monumenter og naturen Interaktiv narrativ: Computerspil, interaktive film og live-performance (teater mv) Interaktiv ikke-narrativ: Visse digitale kunstværker, informative websites -Det er disse 4 genrer jeg vil gennemgå I det følgende.. 1. 2. 3. 4.
7
Den narrative struktur Forsvarsadvokater Nyhedsformidling Reklamer Animation Power points Aviser TV Hvem husker ikke historien om Paul Potts?
9
Et eksempel på: Sekventiel narrativ med -Spændingskurve -Fortællerens autoritet som fortæller af historien -Timing -Identifikation -Det gode og det onde -Pathos -Gesture/mimik Hvor stærk en historie er når den indeholder de Magiske parametre A B
10
Narrativ, pathos & gesture Character designAnticipation Exaggeration Appeal ”To us, it meant anything that a person likes to see, a quality of charm, pleasing design, simplicity, communication, and magnetism. (Disney) Timing & spacing
11
Pixar: ”For The Birds” Pixar: ”Geri’s Game” Historier med flere ’lag’ Så meget kan siges uden ord.. Narrativ, pathos & gesture
12
Det ikke-narrative & pathos
13
Interaktivt TV – som er i sin vorden med digitaliseringen.. (tv. BBCi) SMS TV (fx. X- factor på DR) Det interaktive narrativ & pathos.. Computerspil: (tv. World of Warcraft) Gameplay, avatar, roleplaying mv. Robotter: vi interagerer med og skaber et narrativt forløb med (indrømmet: et grænsetilfælde) ’What We Will’ Af John Cayley http://www.z360.com/what/ “A navigable and interactive dramatic 'circumstance'.
14
’House Of Love’ http://www.houseoflove.dk/ “..pictorial art is about viewing, connecting pictures with viewing and from that viewing to obtain insight, to discover.” “To view is "to look at things", to observe something, a structure, an initiative seeking to overview the situation. To attain insight into, to be able to understand, to see what is what, to adopt a viewpoint, to see things from a certain angle, in a certain perspective, to have an attitude.” Lisa Rosenmeier Det interaktive ikke-narrative & pathos
15
Der er altid undtagelser.. Ikke alle spil er interaktive narrativer osv. Indholdet er det vigtige. Intet udtryksmiddel / medie / genre er ’finere’ eller bedre end andre!
16
Interaktionen mellem Retorikeren og publikum er afgørende Fortæller/ rhetor Publikum/ Audience At skabe forventning Slå Ethos fast Appellere til/vise Pathos Til tider bede publikum slå Logos fra.. Timing Har en forventning Villighed til at lade sig forføre af Pathos Og Ethos (og interagere) Slå Logos til eller fra
17
D i g i t a l R e t o r i k 0 8
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.