Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)"— Præsentationens transcript:

1 Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
Bad example: ITMF Eksempler på opgaver Grundbegreber (Wohl) Parts of speech Øvelser (portræt) Klip og export

2 ITMF case IT medier & folkeskolen
7 skoler i Juelsminde, Rødekro og Nørre Snede kommuner et virtuelt læringsrum

3 analyse Anslag: kakafonisk montage Rammefortælling: Andreas
storytelling uden vinkling Talking heads Håndholdt (dokumentarisk ?) Mikrofonholder journalistik Telling not showing (sprogkultur) Mindre kompliceret at producere

4 Målgruppe: Smal (indforstået)
’inspirationsvideo’ til andre undervisere ’dokumentation’ til ministeriet ’PR’ til lokalsamfundet ’teambuilding’ ifht. deltagerne selv Image opbygning Smal (indforstået) Speakeren er en ’ung’ lærer

5 Genre ? Stil Reportage (uden reporter) Reklame (musik, punch-lines)
Instruktion (interface) Stil DV-realisme Interface/windows æstetik (chat) Tv nyheder (navneskilt, beskæring)

6 Kompetencer & præferencer
Kan det ’skeptiske’ segment afkode interface æstetikken ? Kan det yngre segment forstå den pædagogiske fagterminologi ? Er målgruppen med på management tankegang i skolen ? Effektivisering, vidensdeling (magtsprog)

7 Hvordan planlægges video-kommunikation ?
AV - Metode Hvordan planlægges video-kommunikation ?

8 Audiovisuel metode

9 Komm. situation Behov/Intention analyseres Hvor skal der sættes ind ?
Hvilke platforme/medier er mest velegnede? Hvad motiverer kommunikationen? Afsenderforhold Privat/offentlig Kommerciel / non-profit

10 Kommunikations netværk. Sepstrup(2001:23)

11 Formidlingsanalyse Målgruppeovervejelser Kompetencer & præferencer
Fremstillingsform og vinkling Hvordan vinkles fortællingen, hvis historie ser/hører vi? Hvor er fokus? Fordomme, forventninger og smag Forførelse eller frigørelse

12 formidlingsanalyse Metoden skal sikre at man går systematisk til værks
Komposition, stil og modalitet er centrale formidlingsbegreber, som vi skal forfølge gennem kurset Selvom metoden er opstået i analog-sammenhæng, har den ligheder med fx. metoder til softwareudvikling , usability etc.

13 Formidlingsæstetik Når intention og målgruppe er fastlagt
Komposition, stil og modalitet Valg af genre Fiktion/Fakta Lyrisk, didaktisk, dramatisk Hollywood formula, Fransk nybølge, Dogme, Bollywood, corporate-video etc. Brydes/følges genren Hvordan udtrykkes temaet bedst ?

14 Proces model Intention (behov) Målgruppe Genre forhold
Komposition: rækkefølge Sagsfremstilling / dramaturgi Stil / modalitet

15 ”Parts of speech” grundbegreber

16 ECU – Ultra nær Beskæring: Isolation af dele
Funktion: Intens, subjektiverende

17 CU - Nær Beskæring : hår – ved ’mandlerne’
Funktion: ’intim’, ’introspektiv’

18 MCU – Halvnær Beskæring : brystet Funktion: ’social’ afstand, ansigt

19 MS – Halv total Beskæring : hoften
Funktion: aktivitet og ansigtsudtryk

20 LS - Total Beskæring : ’luft’ omkring personer
Funktion: kontekstualiserende, ’action’

21 WS - Heltotal Beskæring : meget rum omkring personer
Funktion: omgivelserne, mennesker er ikke længere i centrum

22 XLS - Panorama Funktion: geografi og ’evaluering’

23 En ’scene’ Heltotal Total Halvtotal Halvnær Nær Ultranær

24 sproganalogi Filmen har ikke mindste enheder som fx’fonemer’
Filmen er grundlæggende indeksikalsk – ikke symbolsk ! Filmen har ingen ’ordbog’ Analogien holder ikke !

25 Institutionalisering
Filmen som ’samlebåndsprodukt’ Udvikling af æstetisk terminologi forløber forskelligt i fx. Europa og US Editing, montage, klipning, redigering Fagtermer er nødvendige i internationalt ’teamwork’ Konsensus omkring Hollywood modellen Oprør og modstand mod Hollywood sker uden at redefinere de grundlæggende kategorier

26 Filmtermer Kameravinkler: Hi-angle (fugl) Low-angle (frø)
Dutch-angle: ’væltede linjer’ Zoom shot – ikke en kamerabevægelse, da brændvidden ændres Kamerabevægelser: Pan - Horisontalt Tilt - Vertikalt Tracking, dolly shot Crane, pedestal Håndholdt vs. Steadycam

27 Crane, low-angle, continuity cut
”Lord of the rings” – Peter Jackson Klip: John Gilbert

28 Klippetekniske termer
Master shot – viser hele handlingen Over the shoulder – OTS Reverse shot – modsat indstilling Shot-reverse-shot – SRS Point of view – optisk POV * Reaction shot – emotionelt begrundet Two-shot – både MS, MCU, CU Cutaway – dækbillede Insert – detailbillede

29 Klippetekniske termer
Continuity cut – umarkeret, konsistent Jump cut – markeret, refleksivt greb Split edit – lyd og billeder forskydes Shot- Scene cut – match cut / tematisk / grafisk Krydsklipning – konvergerende handlingstråde Soft cut – overblænding (hurtig) Cross dissolve – overblænding (middel) Lab dissolve - overblænding (langsom) Composite shot – dobbelteksponering/key split screen vs. Picture in picture Fade – op/nedblænding til sort/hvid Freeze frame – frame grab

30 To ’skoler’ / paradigmer
Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity (transparens) Realisme, usynlige klip, Hollywood Ingen opmærksomhed på udsigelsen Montage (opacitet) Formalisme, meningsdannende klip Sovjettisk forbillede Opmærksomhed på ’udsigelsen’

31 Continuity Storytelling som grundlag
Optimere identifikation / indlevelse Sikre kausal / logisk sammenhæng Perceptionspsykologiske mekanismer ”In the blink of an eye” – mental klipning Kohærensprincippet ’Rummet’ sammenhængende ’cognitive map’ ’Tiden’ manipuleres men fremstår entydig

32 Continuity Sikres i præproduktionen gennem
storyboard og ’scene-skitser’ Sikres under produktion af : ’continuity-girl’ – noter om tøj, rekvisitter, handling, scenografi, hår, sminke etc. Kamera log – noter om vinkler, lys, kamerabevægelser etc.

33 Continuity klipning Kontinuert ’usynligt’ klip
En bevægelse fortsætter over klippet Bevægelse hastighed/retning matches Der klippes til ’objekt’ fra lydsporet Klip på blikretninger SRS, CU til POV Klip på blikretning og bevægelse Hoved/øje bevægelse til CU

34 Eksempler Dør der åbner / lukker Række ud efter noget ...
’ud til venstre’ – ’ind fra højre’ Person der går ’fodbold stafet’ i TV-Sporten ’fra virkning til årsag’ Lys på person, klip til billygter Rynker på næsen, klip til hundelort

35 Cognitive map

36 Cognitive map

37 Konvergerende vektorer

38 Krydsende vektorer

39

40 Krydsklipning Flere selvstændige handlingstråde
Edwin S. Porter (”The Great Train Robbery”) D.W. Griffith (”Birth of a nation”, 1915) Udtrykker ’samtidighed’

41 Parallel montage D.W. Griffith (”Intolerance”, 1916)
Det afgørende er at handlingstråde ikke mødes (som i krydsklip) Udtrykker ’lighed’, ’tematik’

42 SRS, continuity/matchcut, parallelklip
”Good Will hunting” – Gus Van Sant Klip: Pietro Scalia

43 øvelsen Der klippes et portræt af makkeren
Brug den simplest mulige metode, dvs. click’n’drag ’location’ optagelser med dækbilleder Lyden fra dækbillederne bruges ikke Maksimal lydkvalitet tilstræbes, dvs. Lydhuller/støj undgås (roomtone) Dækbillederne skal lægges i det øverste videotrack Hvis det ikke er oprettet, så træk et klip ned i tidslinjen og slip det ovenpå track V1 File -> Export ->Using Quicktime conversion DSL/Cable ’medium’

44 øvelsen Lyssætningsøvelse Den bedste indstilling udvælges og captures
File -> Export ->Using Quicktime conversion DSL/Cable ’medium’ Begge Quicktime-videoer uploades til h: drevet så den kan tilgås fra web Se nyhedsgruppen it-c.courses.DLV

45 Hjælp Konsultér grundbogen Eller denne on-line guide:
How to make that first cut NB:Senere følger en grundig indføring i redigeringsteknikkerne i FCP


Download ppt "Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google