Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Beskæring, perspektiv, og komposition

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Beskæring, perspektiv, og komposition"— Præsentationens transcript:

1 Beskæring, perspektiv, og komposition
Filmisk terminologi! Beskæring, perspektiv, og komposition

2 En films opbygning Indstilling Scene Sekvens

3 Indstilling Er en række enkeltbilleder, der optages uden klip. Altså fra klip til klip

4 Scene En række indstillinger, der er samlet i en afgrænset handling, der udspilles i et samlet tidsrum og sted.

5 Sekvens En række scener, der sammen skildrer et længere afsluttet handlingsforløb

6 Beskæring Ultratotal

7 Beskæring total

8 Beskæring halvtotal

9 Beskæring Halvnær

10 Beskæring nær

11 Beskæring ultranær

12 Andre beskæringer Nakkeskud (over-the-shoulder) To – skud (two – shot)

13 Forskellige perspektiver!
Normal Frø Fugl

14 Komposition Forgrund, mellemgrund og baggrund
Balance/ubalance vha. diagonale linier eller kælkede linier Fokusskift

15 Dagens opgave Vi ser et klip Koncentrer Jer om: - Beskæring
- Perspektiv - Komposition

16 Kameraet, lys, farver, klipning og lyd
Filmens sprog II Kameraet, lys, farver, klipning og lyd

17 Stationære Kamerabevægelser
Panorering Tilt Rush/sweep oanorering

18 Kamera på skinner, dolly eller kran
Fællesbetegnelse: Travelling

19 Håndholdt Subjektiv (P.O.V) Vi ser det, som personen ser.
Kan være meget spændingsskabende Bruges ofte i gysere

20 Håndholdt Giver en fornemmelse af kaos og dynamik

21 Håndholdt Steadi cam Giver mere flydende bevægelser, end decideret håndholdt

22 Belysning Low key (stemning, skygger en del af filmen)
High key (ingen skygger, Friends)

23 Farveholdning Varmt <>koldt Color grading
Primær farveskala (Superman) Komplementær farver (Romeo + Juliet)

24 Klipning/editering Kontinuitetsklipning Montageklipning
Minimalklipning

25 Kontinuitetsklipning/usynlig klipning
Klip på bevægelse Klip i blikretning Match – cut (fra én rund form til en anden) Bevirker, at vi nærmest ikke ser klippene

26 Montageklipning Associativ klipning Synligt (bevidst)
Fra fugl i bur til man bag persienne = mand føler sig fanget

27 Minimalklipning Lange indstillinger Bevægeligt kamera Dybdefokus
Karakterer bevæger sig i billedet

28 Parallel og krydsklipning
Kryds = handlingsforløb forenes Parallel = finder sted samtidig, men mødes ej

29 Slow og speed up Henholdsvis tid til at dvæle eller kaos.
Forlænger eller forkorter den faktiske tid

30 Flash – backs og flash - forwards
Henholdsvis tilbage eller frem i tiden Flash – backs forklarer, hvad og hvorfor en person reagerer, som han/hun gør Flash – forwards kan vise, hvad personen frygter eller håber på

31 Klipperytme! Mange eller få klips Dynamik eller dvælende stemning

32 LYD Synkron lyd Dialog (læbe-synkron) Asynkron Voice - over

33 Brug af musik Underlægningsmusik er asynkront
Hvis en bilradio spiller, er der tale om synkron brug af musik (incidental musik)

34 Lyde Reallyd = hvis man ser en person, som skriger og man kan høre skriget Off – screen lyde = motorstøj, men hvor vi ikke ser bilerne.

35 Kontrapunktisk brug af musik
Kan være meget effektfuldt Krigsspillet til XBOX 360 ”Gears of War” har reklameret ved hjælp af Gary Jules’ sang Mad World. Det giver en helt ny fornemmelse. (YouTube)

36 Opgave! Læg i følgende klip mærke til: Beskæring Komposition
Perspektiv Kamerabevægelser Farve og lys Klipning Lyd


Download ppt "Beskæring, perspektiv, og komposition"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google