Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Animation - en bevægelse der fortæller
2
Dagens indhold kl. 9.00 - 10.00 Animation som kunstform - billedsprog
- Præsentation af hvad animationsfilm er. - Arbejdsform i danskfaget- egen fortælling eller udfra fælles tekst. - Kriterier for arbejdet med animation Filmiske virkermidler - gælder også for animation - Undervisningsmateriale fra Film -X animation - Synsvinkel - Lyd - Tempo mm. kl Animation - fra start til slut Opgave: animation over en fælles tekst. Alex elsker biler af Marianne Iben Hansen og Hanne Bartholin Tematik: Hestekræfter - optagelse og redigering Animationsprogrammer til PC: Film- X animation- når der bliver arbejdet online Monkey Jam Go Animate kl Frokost kl Animation på tablets eller telefon Apps: IstopMotion, PuppetPals, Imovie, Animation HD, Slo Pro kl Premiere - "Den gyldne Gås" - Arbejdsform, indhold og evaluering af animationer Hvordan stemmer filmen og historien overens i forhold til stemning personer budskab
3
Animation - en udtryksform
“People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but animation is not a genre. And people keep saying, ‘The animation genre.’ It’s not a genre! A Western is a genre! Animation is an art form, and it can do any genre. You know, it can do a detective film, a cowboy film, a horror film, an R-rated film or a kids’ fairy tale. ” - Brad Bird
4
Danskfaglige trinmål 2.kl.
udtrykke sig i billeder, lyd og tekst samt i dramatisk form forstå, at der er mange sprog, og at de rummer forskellige udtryksmuligheder. give udtryk for fantasi, følelser, erfaringer og beskrive viden om enkle emner
5
Links til indskolingen
Eksempler på animation
6
Hvad er animation? - en udtryksform med bevægelse
7
Animation - værksted
8
Børns animation
9
Filmbegreber Billede: frame. 24 pr. sek.
Indstilling: kontinuerlig uden stop af kamera Scene: en række indstillinger klippet sammen Sekvens: flere scener der danner et afsnit af filmens handling
10
Filmsprog Dramatugi / Beretttermodel? Location
Kamerabevægelse Tilt/panorering/ zoom.. Lydspor Billedbeskæring Synsvinkel Objektiv/subjektiv kamera
11
Supertotal
12
Total
13
Halvtotal
14
Nær
15
Synsvinkel Variation af synsvinkler Kameraet er tilskuerens øje
Fugl- normal- frøperspektiv
16
Aksel elsker biler
17
Fortælling om Axel- lad stregen fortælle
18
Lav en animation med steg
- giv vejen liv
19
Modeller en scene - her er også en fortolkningsmulighed
20
Virkemidler som opgaven
8. årgang arbejder med filmiske virkemidler
21
Her kan du gå i gang Filmlinjen.dk
23
Voice-over/ fortællerstemme
Voice-over svarer til en fortællerstemme. På film skelner man mellem on screen- og off screen- fortæller. On screen- fortælleren er synligt tilstede i filmen og svarer ofte til en 1. personsfortæller. Mens off screen- fortælleren ikke er synlig i filmen og ofte svarer til en 3. personsfortæller. Når en film har voice-over, har det ofte det formål at: forklare, hvad der sker på billedsiden; at give et overblik over en handling, der har fundet sted; at forklare en handling, der strækker sig over en længere periode, og som hovedpersonen (1. personsfortælleren) ser tilbage på m.v.
24
On-/off screen lyd Man skelner mellem on screen- og off screen lyd. On screen lyd er den lyd, som har en kilde i billedet – f.eks. ses en bil, så høres også motorens brummen. Men lyden af bilen kan stadig være i filmen, selvom man ikke ser bilen. Hvis bilen f.eks. lige er ‘kørt ud af’ billedet, så er lyden off screen lyd. Tilsvarende gælder alle andre lyde med kilder i eller uden for billedet – f.eks. dialog, lyden af en græsslåmaskine osv. En vekslen mellem brug af on- og off screen lyd er helt naturlig, men kan også bruges med en meget spændingsskabende effekt – særligt når man hører noget (off screen), man endnu ikke har set.
25
Sådan laves en scene Scene 15
26
Kuppet - Filmstriben 7 minutter kortfilm
27
Arbejd med andres film Se filmen
Snak filmen igennem med eleverne og hør deres bud på filmens dramaturgi og tema. Tag temaet omkring den nervøse stemning op og bed eleverne herudfra beskrive udviklingen af denne stemning, når de ser filmen igen. Forbered dem også på, at de skal beskrive de fire mænd. Se filmen igen. Lad eleverne beskrive den nervøse stemnings dramaturgi og lad dem lave en personkarakteristik af de fire mænd. Diskuter de forventninger man har, mens man ser filmen, og hvilken effekt det giver, at her er så lange pauser og så afdæmpet en handling. Lad eleverne betragte filmen som anslaget til en spillefilm. Hvilken slags film ville det så være (hvilken genre), og hvordan forestiller eleverne sig, at handlingen vil udvikle sig, og hvordan vil det gå personerne? Tage en afsluttende snak om filmens tema. Hvad vil den fortælle os, og lykkes det? Er Kuppet en god historie? Begrund.
28
Once Upon a time Intertekstualitet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.