Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringspotentialet i den interaktive tavle Jan Brauer - Center for Undervisningsmidler, Aabenraa.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringspotentialet i den interaktive tavle Jan Brauer - Center for Undervisningsmidler, Aabenraa."— Præsentationens transcript:

1 Læringspotentialet i den interaktive tavle Jan Brauer - Center for Undervisningsmidler, Aabenraa

2 Jan Brauer Ansvarlig for pædagogiske IT - kurser CVU Sønderjyllland Lærer med liniefag i engelsk Bachelor fransk Master i IKT og læring Forfatter af IT-tema om IWB under Uni-C Bøger: Læringspotentialet i den interaktive tavle - Skolen i en digital omstillingsproces (Krogh) Det handler om at forstå hinanden.

3 Hvad er en interaktiv tavle? en pc en projektor en stor trykfølsom skærm højttalere trådløst tastatur og mus testværktøjer

4 Tavlen lægger op til forskellige undervisningsformer: Traditionel klasseundervisning Klasseundervisning der bygger på elevernes aktivitet Gruppearbejde / problemløsning med udgangspunkt i et fælles oplæg

5 Den interaktive tavle lægger op til undervisningsaktiviteter hvor: læreren kan anvende webbaserede ressourcer ved klasseundervisning læreren kan gøre brug af lyd- og videosekvenserlæreren kan bruge tavlens interaktive mulighederlæreren kan bruge tavlen til gennemgang af edb- programmmerlæreren og elever kan bruge tavlen til problemløsning

6 læreren kan bruge tavlen ved instruktion i brugen af internettet eleverne kan fremvise, hvad de har lavet læreren kan fremstille undervisningsforløb ved brug af den medfølgende software læreren og eleverne kan bruge tavle til at skrive på læreren kan gemme noter skrevet på skærmen for senere brug læreren kan hurtigt ændre eksisterende undervisningsforløb

7 lærer og elever kan lave digitale historier klassen kan lave brainstorming lærer og elever kan lave struktur på emner vha. mind-map programmer undervisningsforløb kan gemmes med henblik på de elever, der er fraværende lærer og elever kan bruge tavlen til evaluering

8 Traditionel klasseundervisning

9 Klasseundervisning der bygger på elevernes aktivitet

10 Undervisningsministeriets afprøvning 2004- 2006...hvilke potentialer og muligheder interaktive whiteboards indebærer for at styrke udviklingen af faglige kompetencer...hvilke måder undervisningen kan tilføres nye aspekter, fx i relation til adgang til og brug af læremidler, stof, præsentation af stof aktiviteter og arbejdsformer...hvordan disse nye muligheder indvirker på undervisningen, eleverne, lærerne samt på undervisningens og skolens organisering

11 Afprøvning viste elevernes faglige læring styrkes tavlen understøtter forskellige læringsstile tavlen kvalificerer lærernes planlægning tavlen kvalificerer undervisningen lærerne føler de er blevet bedre undervisere lærerne vil IKKE af med tavlen igen

12 Fra Becta - UK IWB enables teachers to integrate ICT into their lessons while teaching from the front of the class IWB encourages spontaneity and flexibility, allowing teachers to draw on and annotate a wide range of web- based resources IWB enables teachers to save and print what is on the board, including any notes made during the lesson, reducing duplication of effort and facilitating revision Kilde: Becta is the UK Government’s lead agency for information and communications technology (ICT) ineducation and supports UK Government, national organisations, schools and colleges in the use anddevelopment of ICT in education to raise standards, widen access, improve skills and encourageeffective management.

13 IWB allows teachers to share and re-use materials, reducing workloads IWB are widely reported to be easy to use, particularly compared with using a computer in whole-class teaching IWB inspires teachers to change their pedagogy and use more ICT encouraging professional development

14 Fra Wales Kilde: Student Teachers' Experiences and Attitudes Towards Using Interactive Whiteboards af Steve Kennewell and Alex Morgan, University of Wales, Swansea.” CPD= efteruddannelse

15 Nye undersøgelser i England Undersøgelse på BETT 2005 : 43 % siger at tavlerne kun bliver brugt i beskedent omfang grundet manglende IT-færdigheder Newcastle University 2006 ( 2 årig undersøgelse): Eleverne lærer ikke mere - årsag: Steve Higgens, som ledte denne undersøgelse: mere flow end læring! Aidan Prior, direktør i Stejles: Der mangler viden dvs. der mangler kurser i udnyttelse af det pædagogiske potentiale gennem didaktisk brug af den medfølgende software. Regeringen i England har investeret 50 millioner pund i tavler i årene 2003 og 2004

16 Tavlen som medie for læring Undervisning = kommunikation Ref: Niklas Luhmann m.fl

17 For at undervisningen kan lykkes har læreren brug for følgende medier: udbredelsesmedier forståelsesmedier effektmedier Ref: Qvortrup, Lars og Birthe: Undervisningens mirakel

18 Tavlen understøtter de mange intelligenser Sproglig intelligens Kropslig / kinæstetisk intelligens Visuel / rumlig intelligens Musikalsk intelligens

19 Den interaktive tavle og evaluering Hvordan sikrer jeg mig som lærer, at eleven faktisk har lært det, som jeg forventer? Hvordan sikrer jeg mig som lærer, at andre kan se, hvad eleven har lært? Hvordan sikrer jeg mig som lærer, at eleven selv kan se, at det lærer, hvad det lærer, samt at det bliver ved med at udvikle sig?

20 Undervisningsværktøj - læringsværktøj - kommunikationsværktøj: Testværktøjerne

21 Undervisningsværktøj - læringsværktøj - kommunikationsværktøj: Screencording

22 Undervisningsværktøj - læringsværktøj - kommunikationsværktøj: Hukommelsesark

23 Kvantespringet! Det er gennem brugen af den medfølgende software at kvantespringet opstår: Ny undervisningsstil Øget bevidsthed om de didaktiske elementer Videndelig omkring forløb

24 Kvantespringet udtrykt af en lærer med 3 års erfaring tager tid at lære letter forberedelsesbyrden på sigt har tvunget mig til didaktisk nytænkning har øget min arbejdsglæde og forandret mit lærerliv

25 Forventninger til forlagene Learning objects

26 Digitale byggeklodser Bog + billeder og lyd

27 Learning objects Learning objects should be able to give students greater freedom and choice of direction in their learning, thereby rendering it more relevant and meaningful In the ideal scenario of the effective use of learning objects as an integrative tool, we may witness some fundamental shifts in our educational practices. These could include: less use of textbooks, particularly in maths and science; a paradigm shift away from the concept of the ICT laboratory as the preferred delivery of learning technologies to one of pods or random placement of computers in classrooms; more project based tasks that lead to greater student engagement and deeper understandings; more selective and discerning choice of online resources by both teachers and students; increased integration of information and communication technologies into classroom practice driving further educational reform; locally established curriculum being challenged and revised.

28 less use of textbooks more project based tasks that lead to greater student engagement and deeper understandings more selective and discerning choice of online resources by both teachers and students increased integration of information and communication technologies into classroom practice

29 Eksempler


Download ppt "Læringspotentialet i den interaktive tavle Jan Brauer - Center for Undervisningsmidler, Aabenraa."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google