Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Ruteplanlægning hos en forsyningsvirksomhed - Besøg hos 170.000 kunder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Ruteplanlægning hos en forsyningsvirksomhed - Besøg hos 170.000 kunder."— Præsentationens transcript:

1 1 Ruteplanlægning hos en forsyningsvirksomhed - Besøg hos 170.000 kunder

2 2 Anders E. Rasmussen Konsulent Geografisk Information & IT

3 3 Agenda Bygas2 projektet hos Københavns Energi –Projektets omfang og tidshorisont –Organisation –IT systemer Ruteplanlægning –Vigtige overvejelser –Rutiner ved planlægning –Servicemål over for kunder Bygas2 projektet hos Københavns Energi –Projektets omfang og tidshorisont –Organisation –IT systemer Ruteplanlægning –Vigtige overvejelser –Rutiner ved planlægning –Servicemål over for kunder

4 4 Projektomfang og tidshorisont KE skifter til i efteråret 2007 Gasapparater fra før 1972 kan ikke anvendes mere Kontrolbesøg hos alle 170.000 gaskunder i København Projektstart i januar 2004 Kontrolbesøg starter i oktober 2004 Alle kunder skal være besøgt inden 1. juni 2006 1. juni 2007 er sidste frist for at søge tilskud Efterår 2007: Sundby gasværk lukker ned KE skifter til i efteråret 2007 Gasapparater fra før 1972 kan ikke anvendes mere Kontrolbesøg hos alle 170.000 gaskunder i København Projektstart i januar 2004 Kontrolbesøg starter i oktober 2004 Alle kunder skal være besøgt inden 1. juni 2006 1. juni 2007 er sidste frist for at søge tilskud Efterår 2007: Sundby gasværk lukker ned

5 5 Organisation 50 personer skal besøge kunderne uden forudgående aftale Et mindre antal gasteknikere gennemgår de store installationer Projektet styres af en administrativ gruppe, der bl.a. står for ruteplanlægningen 50 personer skal besøge kunderne uden forudgående aftale Et mindre antal gasteknikere gennemgår de store installationer Projektet styres af en administrativ gruppe, der bl.a. står for ruteplanlægningen

6 6 IT systemer De 170.000 adresser er trukket ud af KE’s SAP system Geokodet en gang for alle Lagt i en selvstændig Oracle database Oracle databasen er administrativ database for hele projektet De 170.000 adresser er trukket ud af KE’s SAP system Geokodet en gang for alle Lagt i en selvstændig Oracle database Oracle databasen er administrativ database for hele projektet

7 7 IT systemer Oracle database med 170.000 adresser Rute plan Adresser Ture Booking

8 8 Hvordan integreres systemer? –Integration: Oracle mod Ruteplanlægger –Integration: Oracle mod TabletPC –Integration: Oracle mod bookingsystem –Det er tilladt at bruge den lette løsning. Hos KE har vi anvendt tekstfiler Håndtering af store datamængder –Fornuftig database software anvendes –Der arbejdes kun på en delmængde af datagrundlaget i Ruteplanlæggeren Hvordan integreres systemer? –Integration: Oracle mod Ruteplanlægger –Integration: Oracle mod TabletPC –Integration: Oracle mod bookingsystem –Det er tilladt at bruge den lette løsning. Hos KE har vi anvendt tekstfiler Håndtering af store datamængder –Fornuftig database software anvendes –Der arbejdes kun på en delmængde af datagrundlaget i Ruteplanlæggeren IT systemer 0021328348;1;13;05102004;1;1;0;1;0.333333;100;0021328348;Susanne Nielsen;;Følager;21;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;21;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; 0021328377;1;13;05102004;1;2;0;1;0.336228;100;0021328377;Hermanda Langtoft;;Følager;20;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;20;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; 0021328369;1;13;05102004;1;3;0;1;0.339236;100;0021328369;Svend Aage Langto;;Følager;33;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;33;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; 0021328361;1;13;05102004;1;4;0;1;0.342014;100;0021328361;Dan Langtoft;;Følager;27;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;27;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; 0021328363;1;13;05102004;1;5;0;1;0.344963;100;0021328363;Jane Langtoft;0070125563;Følager;29;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;29;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; 0021328357;1;13;05102004;1;6;0;1;0.347741;100;0021328357;Hasaan Raza;;Følager;25;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;25;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; 0021328393;1;13;05102004;1;7;0;1;0.351146;100;0021328393;Maybritt & Jan Bi;;Følager;30;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;30;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; 0021328390;1;13;05102004;1;8;0;1;0.353946;100;0021328390;S Hertzberg Og S;;Følager;28;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;28;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; 0021328373;1;13;05102004;1;9;0;1;0.356724;100;0021328373;Randi Sønderholm;;Følager;35;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;35;;;;;2500;;1;0;0;;;;;;

9 9 Ruteplanlægning Forudsætninger for fornuftig planlægning? –Besøgsadresser skal være kendt tidligst muligt –Tidsvinduer skal være så åbne som muligt –Fornuftigt datagrundlag (garbage in, garbage out) –Hvordan ligger adresserne (tæt eller spredt)? Planlægningsrutiner –Hvornår skal ruterne planlægges? –Er der specielle forhold, der skal tages hensyn til ved planlægning (tidsvinduer, adgangsbegrænsning)? Konflikt med kundeservice –Jo mere man lover kunden i telefonen, jo mindre kan man optimere Forudsætninger for fornuftig planlægning? –Besøgsadresser skal være kendt tidligst muligt –Tidsvinduer skal være så åbne som muligt –Fornuftigt datagrundlag (garbage in, garbage out) –Hvordan ligger adresserne (tæt eller spredt)? Planlægningsrutiner –Hvornår skal ruterne planlægges? –Er der specielle forhold, der skal tages hensyn til ved planlægning (tidsvinduer, adgangsbegrænsning)? Konflikt med kundeservice –Jo mere man lover kunden i telefonen, jo mindre kan man optimere

10 10 Ruteplanlægning hos KE Forudsætninger –170.000 adresser af god datakvalitet til geokodning –Adressegrundlaget er fast - der kommer ikke nye adresser –Ingen datakommunikation med medarbejdere i marken –Skal kunne betjene kunder, der ringer ind Rutiner –Ruter skal færdigplanlægges, inden de påbegyndes –Ruter skal planlægges så sent så muligt, så besøg ikke fastlåses over lang tid –I dag planlægges de ruter, der skal anvendes i morgen –Adressedata overføres fra Oracle til Ruteplanlægger –Ruter planlægges –Ruter overføres til tablet PC’er, og adresser markeres som rutelagt i Oracle –Adresser og ruter renses ud fra ruteplanlæggeren Forudsætninger –170.000 adresser af god datakvalitet til geokodning –Adressegrundlaget er fast - der kommer ikke nye adresser –Ingen datakommunikation med medarbejdere i marken –Skal kunne betjene kunder, der ringer ind Rutiner –Ruter skal færdigplanlægges, inden de påbegyndes –Ruter skal planlægges så sent så muligt, så besøg ikke fastlåses over lang tid –I dag planlægges de ruter, der skal anvendes i morgen –Adressedata overføres fra Oracle til Ruteplanlægger –Ruter planlægges –Ruter overføres til tablet PC’er, og adresser markeres som rutelagt i Oracle –Adresser og ruter renses ud fra ruteplanlæggeren

11 11 Ruteplanlægning hos KE –Når ruten er afsluttet, rapporteres registreret data tilbage fra tablet PC’en til Oracle –I Oracle kan en adresse have følgende status: 0 – Adressen er ikke besøgt 1 – Adressen er på rute 2 – Adressen er besøgt Konflikter –Hvornår kan en kunde booke/ændre eller annullere en besøgstid? –Hvornår skal ruterne planlægges? –Når ruten er afsluttet, rapporteres registreret data tilbage fra tablet PC’en til Oracle –I Oracle kan en adresse have følgende status: 0 – Adressen er ikke besøgt 1 – Adressen er på rute 2 – Adressen er besøgt Konflikter –Hvornår kan en kunde booke/ændre eller annullere en besøgstid? –Hvornår skal ruterne planlægges?

12 12 Ruteplanlægning hos KE MapInfo Ruteplan:

13 13 TAK for NU……


Download ppt "1 Ruteplanlægning hos en forsyningsvirksomhed - Besøg hos 170.000 kunder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google