Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl. 9.30 – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl. 9.30 – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark."— Præsentationens transcript:

1 Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl. 9.30 – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark

2 Program 9.30Velkomst Hans Kirk, Executive Advisor, Danfoss A/S, Formand for Udviklingsråd Sønderjylland Peter Michael Stein, Administrerende direktør IHK Flensburg 10.00 På vej mod en ny investeringsplan – politiske mål og prioriteringer Carina Christensen, Transportminister, Danmark 10.20 Den tyske infrastruktur og Jyllandsruten Dietrich Austermann, Minister for Videnskab, Erhverv og trafik, Land Schleswig-Holstein 10.40 Industriens behov for infrastruktur Jørgen Mads Clausen, Administrerende direktør, Danfoss A/S 11.00Transporterhverv og infrastruktur Gorm Iver Gondesen, Administrerende direktør, 17 111 Transit Transport, Flensborg 11.20Debat Ordstyrer: Gwyn Nissen, Chefredaktør, Danmarks Transport-Tidende 12.00 Pressemøde Der serveres en let anretning efter arrangementet NB Alle oplæg og præsentationer sendes til deltagere i konferencen.

3 Fælles opgave: Udvikle infrastrukturen i den dansk-tyske region! Dansk im- og eksport bliver fordoblet frem til 2025, godstransport stiger mest – og det sker via landegrænsen i Sønderjylland. Kilde Danmarks Transport Forskning Rammebetingelser for fremtidens erhvervsklynger i regionen, fx. energiteknologi, mekatronik, logistik, offshore samt fødevarer 73 % af 22 mio. udenlandske overnatninger i 2006 var i Vestdanmark. Region Syddanmark, Slesvig-Holsten og Hamborg har 5,8 mio. indbyggere. I Øresundsregionen er der 3,5 mio. indbyggere Kilde: Danmarks Statistik

4 Godstransport 2006, mio tons. med Lastbil (incl. færge), tog, ro-ro (løstrailerne med skib) og containere til og fra Danmark. Nordjylland = færge Esbjerg = skib ( Ro-ro og cont.) Østjylland = færge, skib ( Ro-ro og cont.) Lastbil3,5 Færge4,4 Tog3,7 Skib, cont1 Skib, ro- ro0,1 I alt12,7 Lastbil23,2 Tog5,7 I alt28,9

5 Godsomsætningen via regionens havne. Cirklerne angiver omsætning i mio. tons 2005, Tallet bagved viser væksten i % fra 2002 til 2005 Område Mio. tons, 2005 Region Nordjylland12,0 Region Midtjylland14,7 Region Syddanmark30,8 Østdanmark38,5 Schleswig-Holstein39,1 Hamborg108,3 Bremen54,2

6 Der er manglende sammenhæng på jernbaneområdet Afstanden Kolding - Hamborg er den samme som Kolding - København. Rejsetiden med tog Kolding – København er 1 time kortere end Kolding - Hamborg. Kortet viser antal persontog ( ej godstog!) pr. døgn på de viste strækninger. Syd for grænsen er estimater! Kilde: Danmarks Statistik

7 Statslige investeringer i veje og jernbaner skal sammentænkes med luft- og vandveje

8 Er fremtidens Infrastruktur grænseoverskridende og koordineret i den dansk-tyske region?

9


Download ppt "Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl. 9.30 – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google