Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bornholms Passagerforening

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bornholms Passagerforening"— Præsentationens transcript:

1 Bornholms Passagerforening
BORNPASS Bornholms Passagerforening

2 Hvordan skal den fremtidige samfunds- begrundede færgebetjening af Bornholm se ud ?

3 kompliceret og opfylder
Den nuværende færge- betjening er unødigt kompliceret og opfylder hverken ønsker eller krav fra det bornholmske samfund !

4 Hverken gods eller passagerer kommer til de optimale destinationer
Ystad-ruten for dyr og kompliceret Kapaciteten er ikke stor og fleksibel nok (havnepenge, miljø, kontor, restriktioner og viderebefordring etc.)

5 Transport over vand kan - med moderne og driftssikre skibe – foregå lige så hurtigt som transport over land

6 Hvad kostede de 2 godsfærger og ”Villum Clausen” ….. samlet en del mere !

7 Vibeke Storm Rasmussen (24/10 2005):
”Det er tumpet, at bornholmerne skal til Køge, når de hører med til Region Hoved- staden …. Hvor skal København have sin havn … Kastrup – og det vil være spæn- dende at se Bornholm ind i den tankegang - tæt ved alt.”

8 til Kastrup (inderhavn),
Derfor foreslår vi en meget enkel model: Opret én ny rute til Kastrup (inderhavn), som den eneste samfundsbegrundede. Ystad-ruten kan drives videre, men uden statstilskud

9 ColorLine, der sejler mellem Nordjylland og Norge, får i december 2007 og april 2008 to nye SuperSpeed-skibe. Fakta: - halv overfartstid 1.900 passagerer 2.000 m. lastdækmeter byggetid – ca. 2 år Finsk værft

10 ColorLine betaler ca. 900 mio. dkr. pr. færge.
Vi har behov for mindre færger – pris ca. 750 mio.dkr. pr. færge.

11 Med en overfartstid mellem Rønne
og Kastrup på godt 3 timer er andre ruter til og fra Bornholm unødvendige. Vi foreslår: Dobbeltrettet natfærge Rønne- Kastrup (overfartstid 6 timer). 2-3 dagture Rønne-Kastrup (overfartstid godt 3 timer).

12 Kun én rute (med stor fleksibilitet) Alle parter tilgodeses:
Fordele: Kun én rute (med stor fleksibilitet) Alle parter tilgodeses: - godset kommer direkte til motorvej og tæt på fragthaller - godset kan komme ”over” på alle tider af døgnet - biler kommer direkte til motorvejsnettet rundt om København - tunnel/bro til Sverige - lufthavn til videretransport af såvel fragt som passagerer - jernbane til såvel gods som passagerer - jernbane direkte til København (12 minutter), det øvrige Danmark og Sverige - metro til Centrum og S-togsnet (14 minutter).

13 Flere fordele: - færre miljøproblemer og mindre energiforbrug end ”Villum Clausen” langt større driftsikkerhed alle former for gods kan medbringes lastbiler og biler skal bruge mindre energi (færre kørte km.) Bornholmstrafikken skal kun anløbe 2 havne Dansk erhvervsliv fremmes … ingen havnepenge til Sverige Bornholmstrafikken kan nøjes med kontor i Rønne og København. Kontor i København skal samarbejde med DSB, evt ligge på Hovedbanen. sygehussamarbejdet og regionssamarbejdet i øvrigt optimeres værdig transport af døde (og billigere) restriktionerne over Sverige ligegyldige (”bortfalder”) én bedre og samlet set billigere løsning Bornholm bliver igen dansk og får mulighed for udvikling !

14 København i stedet for Kastrup:
Såfremt politikerne/erhvervslivet ikke får gennemført ny havn i Kastrup til 2010, kan København benyttes i en årrække med samme tidssvarende tonnage. Så bliver sejltiden blot forøget med op til 1 time (lavt vand). Men husk: ”Det vil være tumpet, at bornholmerne skal sejles til Køge, når de hører til Region Hovedstaden”.


Download ppt "Bornholms Passagerforening"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google