Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept. 2014 Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept. 2014 Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse."— Præsentationens transcript:

1 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept. 2014 Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse 2013-2015 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014

2 Deltagende skoler Absalons Skole, Roskilde Antvorskov Skole, Slagelse Filstedvejens Skole, Aalborg Hellerup Skole, Hellerup 10. klasse UngdomsCenter Vejle Involverede klassetrin: 1.-2. klasse 5.-6. klasse 10. Klasse (2 årgange)

3 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Stærk læringsform der udvikler elevernes kompetencer i at tilrettelægge og organisere deres læreprocesser understøtter elevernes refleksion over og italesættelse af det faglige Eleverne som producenter og didaktiske designere + Elevernes egenproduktion Eleverne producerer læringsressourcer eleverne som didaktiske designere Forskningens fokus: faktorer i læreprocssen der Kvalificerer læring

4 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Designkrav Elever skal producere digitalt Skal indgå ”naturligt” i skolehverdagen Kompleksiteten øges fra nr. 1 – nr. 6 Producere læringsressourcer til andre elever 6 Interventioner

5 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 6 Interventioner Matematik: Opgaver Dansk: Digitale fortællinger Matematik: Produktioner med spil-dynamikker Fremmedsprog/dansk: Online-samarbejde og kommunikation Naturfag/NT + dansk: LEGO Mindstorms / multimodal dokumentation Vores nærmiljø: Undersøge og intervenerer i hverdagsrum (byrum, historie, erhverv …) Publicere materiale online. Produktion af læringsressourcer til andre elever Produktion af læringsressourcer Tværfaglig samarbejde med andre klasser/skoler

6 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Eksempler på indikatorer Elevers faglige indsats - evne til at fokusere på emnet og aktiviteterne Tid uden lærer-intervention Karakteren af udfald Hvornår og hvorfor lærere intervenerer Elevers selvstyring Elevers valg af metoder Eleveres måder at forhandle på (faglige, samarbejde, proces) Initiativtagning Hvilke elever tager initiativer Hvilke situationer Type initiativ Elevers referenceramme Videndeling Hvornår og om hvad Hvordan (strategier) … … osv

7 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Baseline 1 Lærerne bruger mest tid på Præsentere emnet Introducere opgaver Logistik Instruktion Det er ikke udbredt med dialog om Mål Rammer Elevers spørgsmål handler om Bekræftelse Fakta Hvad skal jeg nu Lærerne giver udtryk for at Eleverne er gode til at holde fokus Lærene bruger meget tid på at fastholde fokus Få lærene giver udtryk for at besidde mere end middel it-kompetence Ramme og igangsætning Løbende faglige input Løbende evalueringer Samtaler om mål og rammer Vurderingskriterier Vurderingspraksis Eleverne tilegner sig et fagligt sprog Undren Hvad nu hvis (hypotetisk) Hvordan (eksplorativ) Søge viden Elever fastholder selv fokus Lærere kan differentiere Lærerne er mere didaktisk sikre i forhold til it Foreløbige resultater

8 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Workshop om intervention 3 v/ Rasmus Ullerup 10. Klasse UngdomsCenter Vejle Matematik Lego MindStorm

9 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014


Download ppt "©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept. 2014 Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google