Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra"— Præsentationens transcript:

1 Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra
Logbøger Faglig læsning Elevplaner Video Klasselog Elevplaner Portefølge Link til websteder og programmer og vedhæftede filer på diverse vejledninger Klasselog Spørgeskema MultipleChoice Andre værktøjer

2 Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra
Evalueringsmuligheder på LærerIntra Evalueringsmuligheder på ElevIntra Integration af andre værktøjer i SkoleIntra

3 Evalueringsmuligheder på LærerIntra
Klasselog MultipleChoice Spørgeskema Elevplaner

4 Klasselog En klasselog pr. klasse Faglærerne
Observation af enkelte elever med henblik på netværksmøde Vise hvor klasseloggen findes

5 MultipliChoice Evaluering af temaer eller emner – kan gemmes i klasseloggen – som kan ses i elevplansmodulet Videndele med andre Zip-filer Skolekom – lærere – Se lige her! - SkoleIntra TVÆ – Materiale udveksling Disse tests består af et ubegrænset antal spørgsmål, hver med op til 5 svarmuligheder. Man kan vælge om en eller flere svarmuligheder anses for korrekte. Først når en test markeres som åben, og der er angivet en målgruppe, vil den være tilgængelig for eleverne. Lave en test med 2 spørgsmål.

6 Spørgeskemaundersøgelse
Spørgeskemaundersøgelsen er anonym – men man kan se hvem der har besvaret I forbindelse med spørgeskema til personalegrupper I forbindelse med undersøgelse af trivsel i klassen I forbindelser med spørgeskema til forældre Videndele med andre Zip-filer Skolekom – lærere – Se lige her! - SkoleIntra TVÆ – Materiale udveksling Vise evt. lave spørgsmål

7 Elevplaner Elevplansmodulet - nem adgang til øvrige ressourcer om eleven/klassen Evalueringressourcer tilgængelige i elevplansmodulet: Klasselog, (multipleChoice) og logbog. Udarbejdelse af egne skabeloner : Elevplaner, revisitation, SPU-planer Zip-filer kan downloades Et kanon værktøj i SkoleIntra – SkoleIntras elevplaner er skabelonbaserede, så skolen selv kan fastlægge design og indhold. Skolen udarbejde en skabelon, som opfylder de krav og ønsker, man har til elevplaner.  Vise eksempel på elevplan

8 Evalueringsmuligheder på ElevIntra
Logbog Faglig læsning Præsentationsmappe Portefolie Evalueringsskabelon Videoevaluering via Skoletube Værktøjer som læreren kan bruge til at evaluere elevernes faglige niveau – arbejdsindsats og sociale forhold Værktøjer som eleverne kan bruge tii at reflektere over egen læring.

9 Logbog Til refleksion af egen læring Besvarelse af opgaver
Tilknytning til et u-forløb eller projektopgaven Værktøjer som eleverne kan bruge tii at reflektere over egen læring. Vise et eksempel log på som elev. Logbøger kan benyttes til refleksioner om egen læring eller til besvarelse af opgaver i tilknytning til et fagligt undervisningsforløb.  En logbog kan dække et fag eller et emne, og den kan oprettes for den enkelte elev og for grupper af elever samt for hold og hele klasser. Logbøger kan være personlige eller fælles for flere elever.

10 Faglig læsning Gæt et ord Tip en tekst
Gæt et ord' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. Eleverne kan få skabt en forbindelse mellem deres egen daglige sprogbrug og de fagord, der bruges i fagteksterne. I 'Gæt et ord' skal du finde en faglig tekst og lave en ordliste med vigtige fagord og begreber. Før eleverne læser teksten, skal de læse ordlisten og skrive en kort ordforklaring ud fra deres forhåndsviden. 
Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter udbygge og revidere deres ordforklaringer. I en anden kolonne skrives tekstens faglige ordforklaringer. Efter opgaven er løst kan listen med ordforklaringer gennemgås i fællesskab i klassen. Arbejdet med 'gæt et ord' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og ordlisten med de faglige ord oprettes af læreren inden læsning af teksten skal eleverne skrive, hvad de tror ordene betyder .Efter læsning af teksten skal eleven revidere sine ordforklaringer og skrive tekstens faglige forklaring. EVT. Vise hvordan man opretter - og løser Tip en tekst' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. På den måde motiveres eleverne til at læse teksten med henblik på at lære noget af den. I 'Tip en tekst' skal du som underviser finde en faglig tekst og skrive et antal sande og falske udsagn om tekstens indhold eller emnet. Før eleverne læser teksten, skal de tage stilling til om udsagnene er sande eller falske. Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter se en liste over svarene med de forkerte udsagn streget ud - samt en evaluering af det svar de gav efter at have læst teksten. Arbejdet med 'Tip en tekst' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og de sande/falske udsagn oprettes af læreren Inden læsning af teksten eleven finde sande udsagn Efter læsning af teksten skal eleven tjekke, om forventningerne til de sande udsagn holdt stik.

11 Præsentationsmapper Præsentationsmappe – kan ses af forældrene på FI
Præsentationsmapper er fra starten kun tilgængelig for eleven og lærerne. Når læreren har godkendt indholdet kan læreren under Admin > Samlemapper > Præsentationsmapper klikke på og vælge mellem at gøre samlemappen tilgængelig for :Eleven og elevens forældre samt lærerne (vises i ForældreIntra)Eleven og elevens forældre samt lærerne og andre elever (vises i ForældreIntra og ElevIntra) En præsentationsmappe kan bruges til at fremlægge dokumenter og links, som eleven har arbejdet med i et forløb. Ideen er, at eleverne arbejder med dokumenter mv. i deres egne individuelle mapper og eller fælles mapper. Afsluttende skal eleven udvælge et eller flere produkter, der skal præsenteres for andre inklusive en kommentar og begrundelse for, at eleven har valgt netop dette produkt til fremvisning. Logge på som elev og oprette en mappe – læreren kan senere give adgang til forældrene

12 Portefolie Portefolie
ElevIntra rummer mange muligheder for, at lærere og elever kan arbejde med en digital portfolio metode i undervisningen. Flere af disse muligheder (samlemapper, logbøger, blogs og linksamling) er samlet i et modul - Portfolio - for at sætte fokus på disse pædagogiske muligheder. 
 Lave en elevoprettet portefolie

13 Dokumentskabelonerskabelon
Dokumentskabelon som evalueringsværktøj Man kan bruge en af de skabeloner der er oprettet eller selv oprette en ny skabelon. Eleverne vælger skabelonen: gå til samlemappe hvor dokumentet skal gemmes. Opret nyt dokument – vælg din skabelon

14 Integration af andre værktøjer i SkoleIntra
Videokanal via Skoletube Vejledning

15 Integration af andre værktøjer i SkoleIntra
Brug wordle til Brainstorm eller evaluering Lave link på elevintra

16 Integration af andre værktøjer i SkoleIntra
Læreren laver en Jeopardy til eleverne eller eleverne laver Jeopardy til hinanden Lav link på elevintra

17 Integration af andre værktøjer i SkoleIntra
Træneren på EMU Lad eleverne lave ord eller sætninger til hinanden – På banen Link på elevintra

18 Integration af andre værktøjer i SkoleIntra
Brug af Notebook- optager til evaluering af eks. Mat. begreber. Optageværktøjet på SkoleTube Vejledning til brug af optager i Notebook


Download ppt "Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google