Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThor Lorenzen Redigeret for ca. et år siden
1
www.regionmidtjylland.dk Hospitalsenheden VEST Tværfaglig dokumentation, temamøde 7. okt 2014 Dorthe Hansen, Kvalitet og Udvikling
2
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 2 ▪ www.vest.rm.dk Program K valitet af journaltekst/ønsker for dokumentation i EPJ Hvad skal til for at vi opnår fælles forståelse af det skrevne EPJ-undervisningsmateriale til introduktion i afdelinger Randi Bligaard og Ilse Lauridsen EPJ-kompetenceskemaer v/Britta Mørk, Klinisk it-ansvarlig, Med. afd. Erfaringsudveksling ordstyrer Dorthe Hansen
3
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 3 ▪ www.vest.rm.dk Oplæg på baggrund af samtale med Hanne Linnet Hanne har snakket med Troels Niemann, Anne Birgitte Langsted og KIT-personer i egen afdeling Hovedbudskaber: Genbrug data Kort præcis diktering Ledelsesmæssig forankring Læger burde skrive små-notater selv
4
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 4 ▪ www.vest.rm.dk Ønskesenarie 1.Det er en fælles opgave, at dokumentere så det er anvendeligt 2.Alle faggrupper anvender samme ord/sprog 3.Vi læser og anvender hinandens oplysninger 4.Der skrives kort og præcist og tidsnær dokumentation 5.Det er let at få overblik over patientens situation 6.Vi er alle EPJ-kyndige
5
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 5 ▪ www.vest.rm.dk 1. Det er en fælles opgave, at dokumentere så det er anvendeligt På geriatrisk afsnit aftales tværfagligt, hvad der ( i hovedtræk) skal stå i epikrise og udskrivningsrapporter På onkologisk afd forsøger Hanne, at der ved stuegang dikteres til journalen = pt kan høre/korrigere hvad der bliver skrevet. Der skrives ikke både af læge og sygeplejerkse. Idé. At skrive i journalen mens stuegangen foregår!
6
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 6 ▪ www.vest.rm.dk 2. Alle faggrupper anvender samme ord/sprog For at undgå, dobbeltdokumentation ønskes, at vi anvender de samme begreber Hvordan kommer vi derhen?
7
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 7 ▪ www.vest.rm.dk 3. Vi læser og anvender hinandens oplysninger Det er ikke en indarbejdet rutine for læger, at læse andre faggruppers dokumentation! I geriatrien kan det være et indsatsområde, at lægen tjekker hvad sgpl har skrevet f.eks om urin/afføring og handler derpå
8
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 8 ▪ www.vest.rm.dk 4. Der skrives kort og præcist og tidsnær dokumentation Lange tekster kan gøre det svært at finde frem til det vigtigste budskab Lange diktater bruger megen sekretærtid Dikter altid efter skabeloner, så bliver det tydeligt hvad der skal dikteres og hvad lægen selv skal skrive i EPJ (f.eks CAVE) Hvis flere selv skrev notater ville teksterne sikkert blive kortere Skriv/dikter så tidsnært som muligt (det giver bedre flow for sekretærer) Ønskeligt: pt får epikrisen med i hånden ved udskrivelse Onkologisk: journal-notat ved sidste kontakt med pt skal kunne bruges i epikrisen (=tidsbesparende)
9
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 9 ▪ www.vest.rm.dk 5. Det er let at få overblik over patientens situation Læger oplever, at overbliksbillederne har så mange oplysninger, at de vigtigste informationer drukner (OBS: at afdelingerne selv kan beslutte, hvad der skal komme frem i et overblik) Når informationer er skrevet hvor det er aftalt, er det let at genfinde data => lettere overblik
10
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 10 ▪ www.vest.rm.dk 6. Vi er alle EPJ-kyndige Introduktion er essentiel for at indarbejde gode rutiner Løbende oplæring Ledelsesmæssig fokus på udvikling af EPJ- kompetencer
11
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest 11 ▪ www.vest.rm.dk Hvad nu Er vi enige i ønskescenariet? Hvad skal til for at vi opnår det?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.