Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Håndtering af Sygefravær

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Håndtering af Sygefravær"— Præsentationens transcript:

1

2 Håndtering af Sygefravær

3 Sygefravær - Trivsel Sygdom er en privat sag, men det er fraværet ikke! Fravær er en fælles udfordring for den sygemeldte, for kollegerne, for arbejdspladsen og for økonomien. derfor skal vi sætte fokus på sygefravær Vores mål er at fastholde medarbejderen og skabe en sund og tryg arbejdsplads, hvor trivsel og arbejdsmiljø er i orden.

4 Kort fortalt Medarbejderens pligt Lederens ret og pligt
Sygemelde sig via telefonisk henvendelse Oplyse hvornår man forventer at komme tilbage Ved langtidssygemelding, kontakte lederen 1 gang om ugen Lederens ret og pligt Spørge til hvornår medarbejderen forventer at komme tilbage Kontakte medarbejderen 1 gang om ugen mhp at afklare hvornår medarbejderen er retur Mulighedsdialog ved sygefravær over 15 kalenderdage, lovkrav

5 Fokus på sygefravær – trivsel HVORDAN 1-2-3
”Velkommen tilbage” snak – 3-5 min Ved alle former for kortere fravær (sygdom, kurser, ferie) Fysisk møde kort, eller tlf. opkald Indhold; hvordan har du det, informationer siden sidst ”Mere til stede” samtale – fortrolig og forberedt samtale min Når fraværet er bekymrende; fravær over 4% inden for de sidste 3 mdr. 3 sygemeldinger inden for de sidste 3 mdr. 10 sygedage på 1 år Samtalen skal afdække sygdomsbilledet og motivere medarbejderen til at være mere til stede. Samtalen skal være konstruktiv og fremadrettet – se muligheder/løsninger ikke forhindringer Mulighedsdialog – løbende samtaler Ved længerevarende sygdomsforløb, mere end 15 dage Samtalerne skal afklare muligheder for medarbejderen, og I skal sammen lave en plan for hvordan medarbejderen kommer tilbage; andre opgaver i en periode eller permanent, deltidssygemelding

6 ”Mere til stede” samtale
1. samtale - emner: Hvordan trives medarbejderen på jobbet? Er han/hun stresset? Matcher jobindhold til medarbejderens kvalifikationer? Oplever medarbejderen, at der er et dårligt arbejdsmiljø i afdelingen? Hænger arbejde og privatliv sammen Er sygdommen kronisk? Er det muligt at forbedre helbredstilstanden? Hvad skal du som leder gøre? Hvad kan kollegaer gøre? Hvad kan medarbejderen selv gøre? 1. samtale – output: Handlingsplan for hvordan sygefravær nedbringes, inkl kort referat af 1. samtale

7 ”Mere til stede” samtale
2. samtale – emner: Er der sket en forandring siden sidst? Hvis positiv ændring: Ros medarbejderen for at have ændret adfærd Spørg til hvilke forandringer der er sket, og hvordan I sammen kan fastholde dem Aftal næste opfølgning Hvis ingen ændring: Spørg til hvorfor ændring ikke har været mulig Hvad skal der til, for at I kan ændre situationen? Lav ny handlingsplan og aftal næste opfølgning Gør konsekvenser ved manglende ændringer klart for medarbejderen

8 Mulighedsdialog Når medarbejderen har været syge i 15 kalenderdage
Spørg til: Hvor længe regner medarbejderen med at være sygemeldt Er det muligt at vende tilbage på nedsat tid Hvad kan vi gøre for at medarbejderen vender hurtigere tilbage Indberetning til kommunen vedr.: a)dato for afholdelse af samtalen, b) medarbejderens vurdering af om sygdommen varer under eller over 8 uger Er der mulighed for at medarbejderen kan genoptage arbejdet deltvist på et tidspunkt i løbet af sygeforløbet


Download ppt "Håndtering af Sygefravær"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google