Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markbrug Mod nye Mål Målet med kampagnen –Indlæg på Plantekongres 2006 ved Kampagnelederen Planteavlschef Jens Bach Andersen, Vesthimmerlands Landboforening.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markbrug Mod nye Mål Målet med kampagnen –Indlæg på Plantekongres 2006 ved Kampagnelederen Planteavlschef Jens Bach Andersen, Vesthimmerlands Landboforening."— Præsentationens transcript:

1 Markbrug Mod nye Mål Målet med kampagnen –Indlæg på Plantekongres 2006 ved Kampagnelederen Planteavlschef Jens Bach Andersen, Vesthimmerlands Landboforening

2 Kampagnens målgruppe Landmænd –Så meget kan der tjenes! –Hvorfor er der så stor forskel? Rådgivere –Ændre opfattelsen af rådgiverrollen –Organisation af planteavlsrådgivningen

3 Potentialet i markøkonomien

4 Undersøgelse VHL Ca 50 plante/svineejendomme Alm sædskifte DB efter maskinomkostninger (ex arbejde, incl støtte): Bedste 1/3Dårligste 1/3 4.205 kr. 1.369 kr.

5 DB 1 i VHL undersøgelse Svinebrug og planteavl VHL Bedste 1/3Dårligste 1/3 Bruttoudbytte pr. ha 7.980 kr. 6.011 kr. Udsæd pr. ha 497 kr. 402 kr. Gødning pr. ha 286 kr. 278 kr. Planteværn pr. ha 591 kr. 519 kr. Diverse planteavl pr. ha 97 kr. 203 kr. Dækningsbidrag pr. ha 6.507 kr.4.609 kr.

6 Når vi tager maskinerne med… Bedste 1/3 Dårligste 1/3 Maskinsaldo pr. ha 6.098 kr. 8.523 kr. Maskinomkostninger pr. ha 2.302 kr. 3.240 kr.

7 Hvad gør de bedste bedre…? Har de bedre jord? Sprøjter de mere? Er de bare heldige? Har de større maskiner? Har de en bedre afgrødefordeling? Eller er det fordi, de er dygtige?

8 Hvad gør de bedste bedre? Har de bedre jord? –Ikke væsentlig forskel Sprøjter de mere? –Nej Er de bare heldige? –Måske, men jo mere man forbereder sig jo heldigere er man

9 Hvad gør de bedste bedre? Har de større maskiner? –Nej Har de en bedre afgrødefordeling? –Måske, men den er ikke væsentlig forskellig fra de dårligste Eller er det fordi de er dygtige? –Ja!!!! – Og du kan også blive dygtigere!

10 Konklusion for landmænd Der er et kæmpestort potentiale –I andre brancher kan så store forskelle ikke forekomme – man går fallit længe inden –500 kr kan hentes af ALLE Driftsledelse betyder ALT –Glem de dumme undskyldninger med vejret osv – dem kan du ikke leve af

11 Planteavlskonsulentens arbejde

12 Vore styrker Muligheden for tværfaglighed –Bliver den udnyttet i praksis? –Kender du dine kunders DB, udbytte, maskinomkostninger mm.????? Stor faglig indsigt –Bliver den omsat til brugbare råd?

13 Hvad er faglighed Landmand: –Noget konkret –Noget nyt –Noget kun jeg får –Noget jeg oplever der flytter mig –Noget der VIRKER og giver RENE marker Konsulent: –Noget velafprøvet –Noget lovgivningsmæssigt forsvarligt –Noget nuanceret –Noget økonomisk optimalt

14 Hvad er faglighed? Giver vi landmanden det han vil have? Skal vi ændre opfattelse af ordet ”faglighed”? En fagligt dygtig konsulent afpasser rådgivningen efter kundetypen

15 En typisk planteavlskonsulent Ved lidt om det hele Har broget kundeskare Kommer til at mangle skarp profil Vi skal kigge på vores organisation…..

16 Skal alle lave alt? Per –40 store kunder med ens driftsform –Laver udelukkende markrådgivning –Taler med hver kunde mindst 3 gange om ugen Poul –Laver Backoffice papirarbejde –Ved alt om et regelområde –Administrer indkøbsforening

17 Konklusion for konsulenter Der er nok at tage fat på… Vi skal ændre strukturen i rådgivningen –Produktionsrådgiverne skal MEGET mere i marken Kampagnen er blot et startskud…… –Den skal medføre markante og varige ændringer i den enkelte konsulents hverdag

18 Nu skal vi videre Øg markindtjenigen gennem øget fokus Fælles indsats Hvordan kan det gøres –Ole Møller Hansen Sådan gjorde vi –Hans Raun


Download ppt "Markbrug Mod nye Mål Målet med kampagnen –Indlæg på Plantekongres 2006 ved Kampagnelederen Planteavlschef Jens Bach Andersen, Vesthimmerlands Landboforening."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google