Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning"— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Læge, ph.d. studerende Maria Birkvad Rasmussen Center for Klinisk Uddannelse

2 Indhold Kort introduktion til studie Resultater Citater
Perspektivering til investering Konklusion

3 Kort beskrivelse af studie 1
Formål: - At identificere faktorer der påvirker transfer af Advanced Life Support (ALS) principper fra simulationscenteret til den kliniske hverdag Metodologi/Metode: Kvalitativt (Grounded Theory) Semi-strukturerede telefoninterviews Studiepopulation: Tidligere ALS kursus deltagere både læger og sygeplejersker (ALS-udøvere)

4 Resultater 1 Tre overlappende hovedtemaer: Adaptation til kontekst
Praksisfællesskaber Transfer

5 Resultater 2 Gennemgående var beskrivelser af samarbejde og forventninger/fordomme Samarbejde med ALS udøvere og med ikke-ALS udøvere. Forventninger/fordomme mellem professioner og specialer, samt fordomme baseret på erfaringsniveau

6 Samarbejde med ’ALS-udøvere’
[Erfaren sygeplejerske] Man kan mærke at dem, som har ALS, tænker på den her rigtige måde… som er så let at følge… I hvert fald når man kender det… [Anæstesisygeplejerske] Da jeg var på ALS, var der en yngre læge, fra samme hospital som mig, med på kurset. Jeg kan huske, at vi nogle dage efter kurset havde et hjertestop … Jeg kan ikke huske konkret, hvordan situationen var, men jeg kan huske, at vi kiggede på hinanden og smilede, fordi vi vidste bare, at det her skulle nok gå.. Jeg kan huske fornemmelsen af, at vi havde et eller andet fællesskab … [Medicinsk læge] Jeg ved, hvilke roller, jeg forventer de andre skal udfylde…og det fungerer godt – altså… når de altså ellers gør, som jeg forventer.

7 Samarbejde med ’ikke-ALS udøvere’
[Anæstesisygeplejerske] De eneste frustrationer, man er ude i, i forbindelse med hjertestop efter ALS kurset er, at ikke alle har haft de kurser – det er sådan set det eneste. [Kirurg] Det var et problem, at der var manglende fælles forståelse for, hvordan man skrider frem ved en sådan situation - hvis nu jeg havde haft en sygeplejerske, som også havde været på ALS kursus, så tror jeg samarbejdet havde været bedre… Så ville hun vide, hvad jeg tænkte… [Anæstesiolog]: Der er mange situationer, hvor man kan se, at folk ikke lige er bekendt med ALS principperne og det kan godt mudre billedet…. Øh… Medicinske forvagter, som ikke aner, hvad der foregår, så vi… fra anæstesien må… ja, nogle gange tager jeg over, andre gange observerer jeg bare og tænker: ”hvad sker der lige for det her”.

8 Forventninger og/eller fordomme
[Medicinsk læge]: Jeg tror, det var fordi han var sygeplejerske, oven i købet fra en psykiatriskafdeling… (…)De er ikke vant til akutte situationer… Det ville helt sikkert have været lettere med en AMA [akut modtage afdeling] sygeplejerske… [Anæstesisygeplejerske]: Jeg har oplevet gamle vrede, utålmodige anæstesioverlæger, som har over-rulet - ja, faktisk taget fuldstændig over… og egentligt bare lavet forvirring, fordi de ikke har forstået den unge, ellers ALS kyndige, læges tilgang…

9 Forventninger og/eller fordomme
[Kardiolog]Når man står til et hjertestop på ortopæd kirurgisk… Så står der jo nogle sygeplejersker, men man ved jo ikke helt, hvor meget de overhoved ved om hjertestops algoritmen – eller om, hvad man kan bruge dem til osv. [Anæstesiolog] Jeg blev kaldt til hjertestop på ortopæd kirurgisk afdeling… skræmmende melding i sig selv… Men altså så kom der en ortopæd kirurgisk forvagt, som INGENTING vidste, bagefter så kom der en medicinsk forvagt, som IKKE kunne tage en beslutning – hverken om behandlingen eller om at kontakte sin bagvagt … og så måtte vi tage over – igen!

10 Perspektivering til investering
Effektivitet i sundhedsvæsenet (Gittell 2012) Det er ikke nok, at de ansatte er dygtige til deres fag, de skal også kunne samarbejde på tværs af faggrænser, for at være effektive og produktive. Godt samarbejde: ”Fælles mål, fælles sprog og gensidig respekt”

11 Konklusion Vores studie…
Fælles mål Fælles sprog Gensidig respekt Traditionelt er der stor fokus på individuel fagspecifik læring… MEN – måske kunne øget fokus på samarbejde medføre øget anvendelse af tillærte kompetencer i den kliniske hverdag – med øget effektivitet til følge

12 Tak for opmærksomheden
…og tak til The Laerdal Foundation og TrygFonden for økonomisk støtte Rasmussen MB, Dieckmann P, Barry Issenberg S, Ostergaard D, Søreide E, Ringsted CV. Long-term intended and unintended experiences after Advanced Life Support training.Resuscitation Aug 9. [Epub ahead of print]


Download ppt "Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google