Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 7: Interaktivitet og interaktiv storytelling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 7: Interaktivitet og interaktiv storytelling."— Præsentationens transcript:

1 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 7: Interaktivitet og interaktiv storytelling

2 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Dagens program 1)Div. praktisk (debatforslag, ReadIT artikel, H-mail) - (Info-arkitektur-løsning) 2)Multimedie-løsninger 3)Interaktivitetsformer + fortælling I 4)Pause * kage 5)Dagens site 6)Interaktivitet og fortælling

3 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6

4 Multimedie - generelt Kunne blive bedre: -Overvejelser over billeders funktion -Sprog i forhold til målgruppe -Eksterne/interne links og deres placering i teksten + gode løsninger, styr på det grundlæggende, reflekterede forklaringer

5 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Multimedie-bogen… http://www.playmusicmagazine.com/

6 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Dagens program 3) Interaktivitetsformer + fortælling I 4) pause * kage 5) Dagens site 6) Interaktivitet og fortælling

7 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 En anden slags info-arkitektur Sidst: god informationsstruktur er baseret på regler om synlighed, overskuelighed og ”sporbarhed” (breadcrumbs) Idag: oplevelsesbaseret kommunikation: intro til struktur, der bygger på uafklarethed, uafgørlighed, nysgerrighed og vilje til egen mapping!

8 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Interaktion, kommunikation, narration Bernstein: A narrative experience is ”a reader’s journey through a website” Rejse = oplevelse Rejse = motivation til at fortsætte = motivationsformer = interaktionformer

9 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Tilgange til interaktion HCI/Usability: menneske-maskine Medie/Film/Litteratur: menneske - tekst Sociologi: menneske - menneske Ludologi: menneske - spilsystem

10 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Definitioner er arbejdsredskaber Interaktion actions of two or more agents (or agent-like entities) observed to be mutually interdependent (Jensen 2001) Interaktivitet a general term that describes the potential of an entire media form (Klastrup 2003) (mulighed for at påvirke form/indhold (Jensen)

11 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Motivation for interaktivitet (ikke informations-orienteret) ”Experience -led” (Peacock) explorativ interaktion: ”spil”stil, udforskning, udtømning (exhaustion) af alle muligheder SamorostSamorost, HabitatHabitat

12 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Motivation for interaktivitet (ikke informations-orienteret) ”cursality” (Peacock) narrativ interaktion: forfølge de muligheder der kan producere en fortælling, tilskrive mening,”forklare”

13 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Motivation for interaktivitet (ikke informations-orienteret) ”dress-up” interaktion: lege påklædingsdukke, ”bygge” hus, arrangere scene etc Dancing Paul

14 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Typer af interaktivitet Interaktion som ”bevægelse” (catching, moving) Interaktion som point & click Interaktion som dialog, kommunikation Interaktion som kropslig bevægelse Flere?

15 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Typer af interaktivitet Med andre ord: Navigation Kommunikation, ”social interaktion” Manipulation Selektion (valg/klik)

16 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Fortælling?? -Måde at forstå verden på (psykologi)Måde at forstå verden på -”Indhold” - en god historie (PR/reklame) DMI, Randers Reb, DTUDMIRanders RebDTU -Struktur (film, litteratur) (resten af dagens indhold!)

17 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Hvad kan fortællingen? underholde forføre eksemplificere ”virkelighedsflugt”, en anden verden følelsesmæssigt engagement gnm. identifikation med personlig historie simulere forløb, erkendelse gennem ”pseudo”-erfaring af levet liv snarere end rationel erkendelse

18 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Fortælling i net- formidlingen Narrativ/dramatisk struktur drive bruger “til bunds” på et site give bruger en lystfyldt (købs)oplevelse Narrativ/dramatisk indhold skabe “stickiness” (gentagne besøg) formidle viden på en alternativ måde formidle en institutions eller virksomheds historie på en underholdende måde

19 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

20 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Aristoteles: Om Digtekunsten sammenstilling af begivenheder en helhed, der har en begyndelse, en midte og slutning ”Begyndelsen er det der ikke selv med nødvendighed følger efter noget andet, men efter hvilket kommer noget andet der naturligt må finde sted eller indtræffe, men slutningen er derimod det der selv naturligt følger efter noget andet, enten nødvendigvis eller i reglen, medens intet andet følger efter det. Midten er så det der både selv følger efter noget andet og har noget andet til følge.” (kap. 7)

21 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Fortælling = Kausalitet En klassisk fortælling = en række af kausalt forbundne begivenheder med en tydelig begyndelse og slutning Kausalitet: kobling mellem begivenheder (B sker fordi A og D er en følge af B og C). Nogle gange ekspliciteres koblingen i selve fortællingen, andre gange må bruger selv lave den ved at udfylde de manglende huller: Jf. Aristoteles: kausalitet, sammenhæng er nøgleelementer

22 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Story og discourse Det er vigtigt at skelne mellem fortælletid og fortalt tid Fortælletid (FT) = den rækkefølge, begivenheder fortælles i (discourse) Fortalt tid (FTT) = den kronologiske og kausalt betingede begivenhedsfølge, læseren konstruerer efter efter endt læsning (story) 1950----------------19961999 20001998 FT 19502000 FFT Fortællingen er i udgangspunktet et mysterium: hvad sker der og hvorfor? Det er tit vores lyst til at vide hvorfor, hvordan og hvad der videre skete, der motiverer vores læsning.

23 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Showing vs. Telling - episk vs. dramatisk Episk: Prinsessen var meget trist. Hun græd. Den langtsomt opfattende prins kiggede bekymret på hende. Dramatisk: “Jeg er så ked af det”, siger prinsessen. Prinsen kigger længe på prinsessen. “Du græder jo”, siger prinsen med en bekymret stemme. I online fortællinger kan man se en forskydning mod det dramatiske og performative, dialogiske. Virker mest effektivt på mindst plads. To fortælletraditioner

24 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Dramaturgi: Modeller for hvordan en fortælling eller historie kan afvikles på en “garanteret succesrig” måde TheThe art of dramatic composition and representation.artofdramaticcompositionand representation (hvordan man tilrettelægger en historie, der påvirker følelser og reaktioner hos tilskuer) Fortælling og dramaturgi

25 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Dramatisk fortællings kerneelementer Karakter (interessante personlighed) Plot (spændende historie) Point of view (set fra bestemt synspunkt) Setting/Stil (hvor, hvornår, hvorledes) Tematik (generelle temaer) Hovedperson oplever konflikt og udfordringer før hun kan få opfyldt sit mål/ønske

26 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Reading for the Plot Peter Brooks (1984) Reading for the Plot I vores læsning er vi drevet et begær efter at nå slutningen af fortællingen. Først når vi når slutningen, kan vi endelig forstå hvad det hele gik ud på - “anticipation of retrospection”

27 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Berettermodellen En skræddersyet model for hvordan man engagerer folk i en film eller et dramaen ved at strukturere tidsforløbet:

28 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Berettermodellen - den amerikanske version Et plot point er en episode/hændelse der griber ind i handlingen og driver den i en ny retning. Som det ses på figuren ligger første plot point typisk omkring det 25. til 27. minut, ud af en varighed på 120 minutter. Figuren er delt op i 3 akter, hvoraf det 2. akt er delt op med et midtpunkt (mp). Midtpunktet kæder de 2 halvdele af 2. akt sammen ved hjælp af en confrontation. Typisk en dramatisk begivenhed i filmen.

29 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Interaktive fortællinger Ryan: hvad er nogle af de grundlæggende problemer ved interaktive fortællinger? Hvilke modeller for fortællinger findes der? Bernstein: Hvad man kan bruge fortællinger til online? Hvilke strukture findes der?

30 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Ryan Sequential, causal and dramatic narratives - ”grader” af fortælling Jo mere dramatisk og effektfuld ”forfatter” ønsker fortælling skal være, jo sværere er det at tackle det grundlæggende problem i en interaktiv fortælling:

31 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Den grundlæggende konflikt -bruger forventer bevægelsesfrihed og høj grad af interaktivitet OG en god historie/spændende oplevelse men -designer/forfatter ønsker at styre brugerens bevægelser og valg og er derfor ofte nødt til at holde sig til en lav grad af interaktivitet hvis hun vil fortælle en god historie Følelsesmæssig dramatik = magtesløshed?

32 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Ryan The narrative potential of the interactive text is a function of the architecture of its systems of links (p 246)

33 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Interaktiv fortælling = aktivt forløb Interaktiv fortælling udfolder sig som oftest som en række af valg: bruger skal motiveres til at foretage disse valg og bruger skal have nogle valgmuligheder der er lige interessante og som pirrer nysgerrigheden m.a.o. brugerens valg skal være vigtige, velbegrundede og rimelige der skal være konsekvenser af brugerens valg og konsekvensen af disse valg skal tydeliggøres (hermed opbygges forståelsen af kausaliteten og bruger kan skabe sammenhæng i fortælling) [Pearce: gratitious and meaningful interaction]

34 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 slutningen er det mest begærede i fortællingen? Der findes andre måder end THE END at slutte en tekst på: - steder i teksten hvor ”spænding” udløses/mysterium forklares - nøglesteder der giver væsentlig information eller som det virker logisk at stoppe ved efter et antal læsninger (”tyk” linkning) ( Yellowlees Douglas) - 0plevelse af at nu har man ”kortlagt” fortællingens univers (besøgt alle steder) Interaktiv fortælling = mange måder at slutte på

35 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Mapping: ”at mappe” og genkende mønstre eller handlinger der forklarer karakterers motivationer eller det fiktive univers’ sammenhæng; at forstå fortællingens ”sitemap” eller ”motivation for kategorisering” Brugen/læsningen af en interaktiv tekst = et begær efter at kortlægge og gennemskue tekstens ”rum” og artiktektur at kende Interaktiv fortælling = mange måder at slutte på

36 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Træet (det forgrenede plot) Eks. Svend Åge Madsens: Dage med Diam/Livet om Natten

37 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Labyrinten Eksempel: klassisk adventurespil ala Bladerunner

38 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Nøglehul-modellen Eksempel: Blackout eller andre adventurespil m stram fortælling

39 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 “we must work toward a pattern language through both topological and rhetorical observation” (Mark Bernstein) cycle contour counterpoint mirrorworld tangle sieve montage 253

40 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Mikro/makro-modellen: Eksempel: Oz-projekt, Mmorpg-session

41 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Netværksmodellen Eksempel: klassisk hyperfiktion ala afternoon

42 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 - dialogisk (showing), der involverer bruger -”cultural scripts” (MLR) kendte forløb (historier) som udgangspunkt for improvisation;”skemaet” for handling kendt - fokus på univers og karakterer snarere end det stramme plot (selv i en kaotisk struktur kan en verden præsenteres konsekvent og karakter er genkendelig på grund af navn..) Interaktive fortællinger, der fungerer

43 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Interaktiv fortælling: interaktion med struktur Grader af interaktivitet Statisk (overflade, præsentation) Pseudo-dynamisk (overflade, del- indhold) Dynamisk (struktur, omfang, indhold, kode)

44 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Grader af interaktivitet (scope) Statisk (overflade, præsentation, valg af forløb) - Hypertekst, interaktiv fortælling

45 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Milorad Pavic: DamasceneDamascene

46 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Anders og Henriette: en klassisk fortælling

47 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Grader af interaktivitet (scope) Pseudo-dynamisk (overflade, del-indhold) - Online Caroline

48 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Just what I didn't need. Simon and David at each other's throats. I suppose I should be flattered. Can't help feeling though that it's not really me they're fighting over. Simon just wants his copy... and another lay, I guess. OK, OK. So I LIED. I *did* sleep with him. I was going to tell you. Admit it, you suspected me anyway. Didn't you, Lisbeth. Telling me I should tell the truth was your way of telling me that you knew what the score was with Simon, right? And as for David... well, at the moment it feels like all he needs in his life is a guinea pig - although he was never a big fan of guinea pigs, but that's another story. You met the other woman in David's life some time back, didn't you? Poor old Georgina. You can see now why I wanted an online friendship - no complications, no *scenes*. I can talk about myself without you judging me, laughing at me, making a pass at me. Just watching. I DO wonder what you think of me. Am I silly? vain? weak? annoying? strong? funny? attractive? normal? I know you do still visit the 'What Are You Like?' section, but this system can only do so much it seems. And you never email me. [Subject]: Simon and me…and you, Lisbeth

49 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Grader af interaktivitet (scope) Dynamisk (struktur, omfang, indhold, kode) The Sims (udvidelse) The Fray & Haderkunder.dk (addition, tema)Haderkunder.dk

50 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Sims online

51 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 The Fray http://www.fray.com/

52 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Interaktionens funktion kontrol af eller kontrol med? dialog? engagement, inddragelse, ”immersion”? metakommentar? (Ashcroft Online1.0, Trigger Happy, Clickme)Ashcroft Online1.0 Trigger HappyClickme Hvad mener I?

53 Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Øvelsen A story about storyboarding! http://pblmm.k12.ca.us/TechHelp/Storyb oarding.html


Download ppt "Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 7: Interaktivitet og interaktiv storytelling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google