Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAda Mølgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA - Reflection in Action sal@lld.dk
2
Spil som organisatorisk læringsredskab Overblik Gode læringsspil er gode spil Feltet som det ser ud i dag Inspirationskilder og historie Teknologiens rolle Cases
3
Spil som organisatorisk læringsredskab Gode spil er gode læringsspil Har klare målsætninger Det vigtige er prioriteret Spil har regler Strukturer der danner rammer for vores handlinger Meningsfyldte beslutninger Og lære af konsekvenserne Kræver deltagelse Ændrer sig med spillernes handling Modstand Det skal være noget på spil!
4
Spil som organisatorisk læringsredskab Feltet af organisatoriske læringsspil Simulatorer og praksistræning Fly og skibssimulatorer ER training Praksissimuleringer Strategiske simuleringer Strategic forecasting Markedsanalyse mm. Warrooms og planspil
5
Spil som organisatorisk læringsredskab Feltet af organisatoriske læringsspil Relationelle/Team kompetencer Teambuildende rollespil Teamwork, win-win spil Storytelling spil Ledelse og management Projektledersimuleringer Change management simulatorer Ledelsestypologier mm. Spil til institutioner Skolespil Investeringsspillet mm.
6
Spil som organisatorisk læringsredskab Inspirationskilder og historie Krigsspil og militære øvelser Midway, Irak 2006, TDC 3G Business psychology og Psykologiske rollespil Arven fra 60erne Forumteateret og rollespillets genkomst Kortsspilsbølgen Magic, Jyhad og Pokémon Hyldevare computerspil Sim city Railroad tycoon etc.
7
Spil som organisatorisk læringsredskab En socialkonstruktionistisk ekskurs Pervasive organisation – en dobbelthed Organisationen er et aktiv spil Ongoing narrative Vi reproducerer hver dag de samme regler og har de samme udfordringer Brug organisationens som ongoing narrative som udgangspunkt for design Skræddersyethed, genkendlighed: Vores historie og vores præmisser
8
Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens Rolle – En anekdote fra Århus Generation V Århus anno 1994… Pervasive før sin tid?.. Distributed?.. Mobilt?.. Persistent?.. Transmedialt?
9
Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Organisationsudvikling Faciliterede spil: Må ikke fylde, skal være et tool Skal være 100% fejlfri i afviklingssituationen Tekniske fejl kan betyde mistet kunde Ikke faciliterede spil: Skal være tilgængelig ud fra brugerens perspektiv Ellers bliver det ikke brugt
10
Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Organisationsudvikling Cases: Ældreplejen, visitationsværktøjskassen – Metoden er omdrejningspunktet, teknologien strukturerer og sikrer dermed kvaliteten Tælletræets pædagogik Bliver gjort opmærksom Skal forholde dig til Skal følge strukturen og reglerne Punkturingen af verden er vigtig Læringen i forskellene mellem intended og realized strategies
11
Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Spil til formel læring Case: Drabssag/Melved Lærerens teknologikompetence er porten Skal inkludere curriculum Sand tværfaglighed Skal indeholde laboratorieøvelser Innovativt læringsmetoder med tilgængelige teknologier Mixed reality eller bare live rollespil Et produkt på et marked – Ikke en demo eller en dummy Design based research
12
Spil som organisatorisk læringsredskab Eleverne som kriminalteknikere
13
Spil som organisatorisk læringsredskab Læringsstrukturen.. Aktør Problem Viden Interaktiv historie Fagidentitet Simuleret praksis
14
Spil som organisatorisk læringsredskab Narrativt begær som drivkraft…
15
Spil som organisatorisk læringsredskab Gamespace = Realspace
16
Spil som organisatorisk læringsredskab
17
Virkelige metoder…
18
Spil som organisatorisk læringsredskab Case: RIA LEADER Platform for ledelsestræning Udfordring af forskellige slags læring med forskellige spilteknikker Sim Leader: Reflection in action – Organisationen rummer en mænge viden og en mængde valg som er kompetente men ubevidste Spil kan synliggøre kompetencer og bevidsthed
19
Spil som organisatorisk læringsredskab LEADER…
20
Spil som organisatorisk læringsredskab Case: RIA LEADER Kortspillet Et sæt regler og et sæt tokens der strukturer interaktion Målet for interaktionen er at blive klogere på egne og andres kompetencer En psykometrisk database på spil Omsættelse af teori til spil.. Spil med regler Spil med strukturer - Som organisationen..
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.