Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA."— Præsentationens transcript:

1 Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA - Reflection in Action sal@lld.dk

2 Spil som organisatorisk læringsredskab Overblik  Gode læringsspil er gode spil  Feltet som det ser ud i dag  Inspirationskilder og historie  Teknologiens rolle  Cases

3 Spil som organisatorisk læringsredskab Gode spil er gode læringsspil  Har klare målsætninger  Det vigtige er prioriteret  Spil har regler  Strukturer der danner rammer for vores handlinger Meningsfyldte beslutninger  Og lære af konsekvenserne  Kræver deltagelse  Ændrer sig med spillernes handling  Modstand  Det skal være noget på spil!

4 Spil som organisatorisk læringsredskab Feltet af organisatoriske læringsspil  Simulatorer og praksistræning  Fly og skibssimulatorer  ER training  Praksissimuleringer  Strategiske simuleringer  Strategic forecasting  Markedsanalyse mm.  Warrooms og planspil

5 Spil som organisatorisk læringsredskab Feltet af organisatoriske læringsspil  Relationelle/Team kompetencer  Teambuildende rollespil  Teamwork, win-win spil  Storytelling spil  Ledelse og management  Projektledersimuleringer  Change management simulatorer  Ledelsestypologier mm.  Spil til institutioner  Skolespil  Investeringsspillet mm.

6 Spil som organisatorisk læringsredskab Inspirationskilder og historie  Krigsspil og militære øvelser  Midway, Irak 2006, TDC 3G  Business psychology og Psykologiske rollespil  Arven fra 60erne  Forumteateret og rollespillets genkomst  Kortsspilsbølgen  Magic, Jyhad og Pokémon  Hyldevare computerspil  Sim city  Railroad tycoon etc.

7 Spil som organisatorisk læringsredskab En socialkonstruktionistisk ekskurs  Pervasive organisation – en dobbelthed  Organisationen er et aktiv spil Ongoing narrative  Vi reproducerer hver dag de samme regler og har de samme udfordringer  Brug organisationens som ongoing narrative som udgangspunkt for design  Skræddersyethed, genkendlighed: Vores historie og vores præmisser

8 Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens Rolle – En anekdote fra Århus Generation V Århus anno 1994… Pervasive før sin tid?.. Distributed?.. Mobilt?.. Persistent?.. Transmedialt?

9 Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Organisationsudvikling Faciliterede spil:  Må ikke fylde, skal være et tool  Skal være 100% fejlfri i afviklingssituationen  Tekniske fejl kan betyde mistet kunde Ikke faciliterede spil:  Skal være tilgængelig ud fra brugerens perspektiv  Ellers bliver det ikke brugt

10 Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Organisationsudvikling  Cases: Ældreplejen, visitationsværktøjskassen – Metoden er omdrejningspunktet, teknologien strukturerer og sikrer dermed kvaliteten  Tælletræets pædagogik  Bliver gjort opmærksom  Skal forholde dig til  Skal følge strukturen og reglerne  Punkturingen af verden er vigtig  Læringen i forskellene mellem intended og realized strategies

11 Spil som organisatorisk læringsredskab Teknologiens rolle Spil til formel læring Case: Drabssag/Melved  Lærerens teknologikompetence er porten  Skal inkludere curriculum  Sand tværfaglighed  Skal indeholde laboratorieøvelser  Innovativt læringsmetoder med tilgængelige teknologier  Mixed reality eller bare live rollespil  Et produkt på et marked – Ikke en demo eller en dummy  Design based research

12 Spil som organisatorisk læringsredskab Eleverne som kriminalteknikere

13 Spil som organisatorisk læringsredskab Læringsstrukturen.. Aktør Problem Viden Interaktiv historie Fagidentitet Simuleret praksis

14 Spil som organisatorisk læringsredskab Narrativt begær som drivkraft…

15 Spil som organisatorisk læringsredskab Gamespace = Realspace

16 Spil som organisatorisk læringsredskab

17 Virkelige metoder…

18 Spil som organisatorisk læringsredskab Case: RIA LEADER  Platform for ledelsestræning  Udfordring af forskellige slags læring med forskellige spilteknikker  Sim Leader: Reflection in action –  Organisationen rummer en mænge viden og en mængde valg som er kompetente men ubevidste  Spil kan synliggøre kompetencer og bevidsthed

19 Spil som organisatorisk læringsredskab LEADER…

20 Spil som organisatorisk læringsredskab Case: RIA LEADER  Kortspillet  Et sæt regler og et sæt tokens der strukturer interaktion  Målet for interaktionen er at blive klogere på egne og andres kompetencer  En psykometrisk database på spil  Omsættelse af teori til spil..  Spil med regler  Spil med strukturer  - Som organisationen..


Download ppt "Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google