Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dialogisk læsning Fokuseret indsats.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dialogisk læsning Fokuseret indsats."— Præsentationens transcript:

1 Dialogisk læsning Fokuseret indsats

2 Opsamling - Fokuseret indsats
Tre indsatser kan danne afsæt for arbejdet med børn, der har særlige eller fokuserede behov: Dialogisk læsning Samtaler i hverdagen Tematisk sprogarbejde

3 Opsamling-Fokuserede indsatser
To læringsstrategier: Implicit læring Eksplicit. Læring Fokuserede indsatser kræver en eksplicit, målrettet og struktureret indsats

4 Fokuseret indsats (opsummering)
Børn med særlige eller fokuserede behov kan have flg. sproglige profiler: Receptive vanskeligheder (problemer med at forstå sprog) Produktive vanskeligheder (vanskeligt ved at udtrykke sig mundtligt) Vanskeligheder med lydlig opmærksomhed (vanskeligt ved at skelne sproglyde fra hinanden) Kommunikative vanskeligheder (vanskeligt ved at følge spillereglerne for samtaler og sproglig interaktion)

5 Fokuseret indsats (opsummering)
Udfordring: Stor og sammensat børnegruppe med forskellige forudsætninger Mulig løsning: Få og enkle mål, som kan omsættes i hverdagen Gøre noget for den fokuserede gruppe, som alle børn har glæde af At skabe kontakt og kommunikation Børn skal have mulighed for: · at blive støttet i at kommunikere nuanceret med bl.a. mimik, kropsprog og talesprog · at få støtte til at tilegne sig strategier i forbindelse med at skabe kontakt og forståelse · at indgå i samtaler med voksne eller andre børn, hvor der både tales og lyttes, stilles spørgsmål og gives svar, eller hvor der i fællesskab planlægges fælles handlinger At udvikle ordforråd og forståelse for sprogets regler – udvikle sproglig kompetence · at blive fortrolig med sammenhængen mellem fx kropsprog, mimik og det talte sprog · at blive støttet i at udvikle dels deres ordforråd og begreber, dels deres interesse for det skrevne sprog, eksempelvis gennem de større børns legeskrivning og de mindres ”højtlæsning” af kendte billedbøger · at de voksne støtter dem i at udvikle et varieret og korrekt sprog samt en evne til at bruge sproget, så det passer i forskellige situationer At kunne give udtryk for sig selv · at møde voksne der forstår og anerkender dem, så de kan formidle egen forståelse, meninger, tvivl, følelser og tanker · at eksperimentere med forskellige udtryksformer som eksempelvis fortælling, pjattesnak, digte, rim og remser · at få indblik i, forstå og få erfaringer med årsag, virkning og sammenhæng At forstå og have kontakt med sin omverden · at de ved hjælp af sproget får viden om deres omverden · at få støtte til at sætte ord og begreber på det, der foregår i dagligdagen · at anvende sproget til problemløsning, til regulering af andres og egen adfærd og til sammen med andre at ændre egen og gruppens situation

6 Dialogisk læsning Den forskningsmæssigt bedst afprøvede metode
Virker på fokuserede behov, når: indsatsen er intensiv indsatsen strækker sig over lang tid indsatsen gentages tilstrækkeligt mange gange

7 Dialogisk læsning Virker bedst på børn med receptive og produktive vanskeligheder og i forhold til ordforråd Kan også bruges i forhold til børn, der har vanskeligheder med lydlig opmærksomhed og kommunikative kompetencer I det følgende fokuseres på Samtaler i hverdagen

8 Dialogisk læsning Børn med receptive vanskeligheder har brug for at
træne forståelse af ordforråd vha. målord træne sprogforståelse vha. understøttende sprogstrategier, hvor den voksne skal: forklare ord, barnet ikke kender i forvejen hjælpe barnet med at sætte ord på relatere til noget barnet kender fortolke og udvide, hvad barnet siger I det følgende fokuseres på Samtaler i hverdagen

9 Dialogisk læsning Børn med produktive vanskeligheder har brug for at
træne ordforråd vha. målord træne de sproglige udtryksfærdigheder vha. understøttende sprogstrategier, hvor den voksne skal: vente på barnets svar følge barnets interesse bruge åbnende spørgsmål

10 Dialogisk læsning Børn med vanskeligheder med lydlig opmærksomhed har brug for at træne Samtaler. Tal med barnet om: ordenes begyndelseslyde rimord Lydlig opmærksomhed kan også trænes ved at lave sanglege at klappe stavelser eller ord i en sætning at udpege ord i bogen at snakke om bogen som bog: forfatter, forside og bagside

11 Dialogisk læsning Lydlig opmærksomhed har især betydning for de tidlige læse- og skrivefærdigheder, fordi evnen til at skelne sproglyde fra hinanden er afgørende for at lære at læse senere.

12 Dialogisk læsning Børn med kommunikative vanskeligheder har brug for at træne regler for den gode samtale: turtagning rum og plads til at tale at kunne lytte og give plads til andre børn

13 Dialogisk læsning Børn med kommunikative vanskeligheder kan have brug for klare kommunikative opgaver og tydelighed mht. hvad der forventes af dem hjælp til at afkode de andres intentioner at forstå de sociale spilleregler NB: Husk de stille og tilbageholdende børn!

14 Gruppeopgave Vælg en sproglig profil I vil have fokus på (receptiv, produktiv, lydlig opmærksomhed, kommunikativ). Opstil mål for den fokuserede tilrettelæggelse af dialogisk læsning. Udvælg de sproglige strategier, I vil benytte i den dialogiske læsning (målord, understøttende sprogstrategier eller andet). Beskriv forløbet af den dialogiske læsning: før, under og efter læsningen.


Download ppt "Dialogisk læsning Fokuseret indsats."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google