Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily."— Præsentationens transcript:

1 Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily admit that the medium is not neutral by any means.” Herbert Zettl AfsenderBudskabModtager Encoder Decoder Medieneutral Kommunikationsmodel

2 Digital videoformidling Digital indflydelse Produktion –Numerisk repræsentation, Modularitet HD tv, Digital NLE, Desktop video Distribution –Variabilitet, interaktion, scalability Webvideo, DVD, CD-rom, DTV Værker –Database cinema, syntetisk realisme, Grafisk montage Encyklopædier, Spil, Musikvideo

3 Digital videoformidling Det ’non-lineære’ som en særlig kvalitet Trad. Mekanisk filmredigering er i sin natur NLE - access tiden er bare længere ! Mennesker er analoge ! Lær filmsproget og kunsten at fortælle lineært først Skru ned for lyden og ’se’ sproget (Roland Barthes) Gamle dyder

4 Digital videoformidling Redskaber vs. Metoder Lyder Oscar Peterson som en amatør på din mosters klaver ? Alle kan bruge computeren til at skrive på –alle er ikke fortattere af den grund ! ’Alle’ har råd til en computer til at redigere video på –Alle bliver ikke formidlere af den grund ! Skellet mellem prof. og amatør ligger i metoderne, ikke i redskaberne !

5 Digital videoformidling Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation –Fortælleteori, Filmæstetik og Dramaturgi –Målgruppe analyse, kognitive teorier –Digitale Kommunikations forhold At kunne formulere sig audiovisuelt –Bruge digital video til at fortælle –Bruge digital video til at overbevise –Bruge digital video til undervisning At kunne implementere digital video –Komprimering, videoformater –Simpel XHTML embedding –Simpel Flash integration

6 Digital videoformidling Anvendelse Markedsføring Content / Underholdning Content / Nyheder Undervisning Computerspil C.G. Jungs polære personligheds model

7 Digital videoformidling Audiovisuel Metode Baseret på teorier om de levende billeder Benyttes i præproduktions fasen til at forudsige mulige effekter og finde kommunikationsfejl Som producenter har vi stor indflydelse på ’budskabets’ reception (opfattelse) Udformningen af ’budskabet’ mht. stil, kommunikations strategi, komposition, således at en bestemt respons opnås

8 Digital videoformidling Deduktiv abstraktion Deduktion : logisk slutning fra det almene til det enkelte. At finde de grundlæggende strukturer bag fænomener. Reduktion og intensivering af ’overflade’ At ’skære ud i pap’ Dokumentarfilm - Granit-skulptur

9 Digital videoformidling Induktiv abstraktion Induktion:logisk slutning fra enkelttilfælde til en almen regel. At gøre det konkrete alment. Formelle træk først (Kandinsky) At ’putte kød på benet’ Fiktionsfilm - maleri

10 Digital videoformidling Præproduktion Kommunikationssituationen ridses op Målgruppen indkredses og analyseres Behovet – valg af medium/medier Valg af teknologi Prævisualisering – storyboard, mock-up

11 Digital videoformidling Produktions modeller In-House: –Redaktion, produktion og distribution i specialiserede enheder (Hollywood approach) Out-sourcing: –Produktion, encoding, hosting, duplikering (tv- stationer, store virksomheder) Guerilla video: –In-house uden specialisering. Samme person står for redaktion, produktion, distribution. (Free-lance, små virksomheder)

12 Digital videoformidling Grundbogen ’Editing techniques with final cut pro’ By Michael Wohl 432,- kr hos samfundslitteratur (10%)

13 Digital videoformidling Chapters Intro ’The invisible art’ * ’The editor’s job’ * ’Film language’ ’Editing patterns’ ’Preparing to edit’ ’Basic editing’ ’Advanced editing’ * ’Cutting the track’ ’Special effects’ * ’The digital future’ * Delvist relevante

14 Digital videoformidling Udstyr og teknik 3 stk. Canon XM2 – semiprof. Mini-DV kamera 1 stk. Sony PC100E – prosumer Kamera Eksterne mikrofoner - lydpakke 2 Blondie videolamper – med dæmpning 1 stk. Redhead 650 kW Stativer – prof. Manfrotto med nivellering

15 Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD 470.000 pixels Output: S-Video (analog) og IEEE 1394 Firewire (digital)

16 Digital videoformidling Mac OSX (Jaguar) Username: video Password: maclab ’Alt’ kaldes ’option’ ’æble’ kaldes ’command’ ’ctrl’ klik svarer til højre-klik ’æble’ + ’alt’ + esc = force quit ’stifinder’ kaldes ’finder’ ’delete’ kaldes ’move to thrash’

17 Digital videoformidling Udstyr og teknik Apple Final Cut pro 3 Import, Editering, compositing, CG, SFX, colorcorrection, Audiosweetning, export og kompression.

18 Digital videoformidling Non-Modal software

19 Digital videoformidling FCP shortcuts Play/stop – space el. ’L’ Slow forward – ’L’+’K’ samtidigt Slow backward – ’J’ + ’K’ samtidigt Fast forward – ’LLLL’ Fast backward – ’JJJJ’ 1 frame forward -> 1 frame backward <- Next edit – pil ned Previous edit – pil op Beginning – ’home’ End - ’end’

20 Digital videoformidling Basic editing Forskellen på Adobe Premiere, Avid Media Composer, Discreet edit og Final Cut Pro ? –Samme funktioner i flere vinduer –Få dialogbokse –Mulighed for ’customized workflow’ – flere måder at gøre det samme på –Drag clip fra browser, drag fra viewer, klik på knap, shortcut + insert, overwrite, replace etc.

21 Digital videoformidling Basic editing Advarsel: Lad være med at ’lege’ med alle menuerne og klikke rundt på alle knapperne ! Lær de få basale operationer at kende godt først

22 Digital videoformidling Øvelse Kopiér øvelsesmaterialet fra CD-rom CD’er går på omgang (Pause) Start FCP Check ’Audio/video settings’ – hver gang ! Importér fra ’Browser’ Dobbelt klik for at åbne i ’viewer’ Gennemsé materialet – se shortcuts p. 205 ! Markér ’in’ og ’out’ – ’I’ og ’O’ Opret ’subclip’ – ’æble’ + ’U’ Sæt ’markers’ på vigtige steder i klippet – ’M’ el. ’´’ Navngiv markers, sæt ’duration’

23 Digital videoformidling Øvelse Slet markers – ’æble’ + ’´’ el. ’ctrl’ + ’´’ Hop mellem markers – ’shift’ + ’M’ Hop mellem markers – ’shift’ + pil op/ned Extend marker – først ’M’ derefter ’alt’+’´’

24 Digital videoformidling Øvelse 3 punkts editering –Sæt ’in’ og ’out’ for source –Sæt ’in’ for ’timeline’ –FCP beregner ’out’ for ’timeline’ Overwrite edit –Check ’target’ i timeline (V1, A1,A2) –Træk fra ’viewer’ til ’canvas’ – overwrite –Alternativt – F10

25 Digital videoformidling Øvelse Insert edit –Klippet ’skubber’ (ripple) de andre klip frem ! –Hvis der skal ’indsættes’ tekster, ’intro’ før en redigeret del –Bruges kun til clips med audio – ellers kommer sekvensen ud af sync ! Slet clip –’delete’ el. ’shift’ + ’delete’ (ripple)

26 Digital videoformidling Øvelsen færdiggøres ! Når alle clip er brugt og samlet efter jeres eget temperament

27 Digital videoformidling Læs Grundbog: ’parts of speech’ p.31-68 Web: ’interviewets syv dødssynder’


Download ppt "Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google