Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring,"— Præsentationens transcript:

1 1 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen CaseAir-21 Europæiske luftfartsselskaber - hvad nu?

2 2 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 2 Institut for Regnskab, Tom Hansen Dagens emner 1. time Quick check fra kapitel 6 & 7 Udviklingen i Europæisk luftfart (1918-2002) 2. time Fremtiden for Europæisk luftfart Økonomistyring & Europæisk luftfart Spørgeskema - evaluering af undervisning

3 3 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 3 Institut for Regnskab, Tom Hansen Quick check fra kapitel 6 & 7 Rigtigt eller forkert? På kort sigt kan ledere i høj grad justere kapaciteten for at imødekomme efterspørgslen Full cost kan aldrig bruges til prisfastsættelse Penetration prisstrategien indebærer, at virksomheden nøjes med en lavere avance En virksomhed kan vælge at beholde et ikke rentabelt produkt for at kunne tilbyde en komplet produktlinie

4 4 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 4 Institut for Regnskab, Tom Hansen Air21 - case Udviklingen i Europæisk luftfart 1918-2002

5 5 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 5 Institut for Regnskab, Tom Hansen Case-spørgsmål: Udviklingen 1918-2002 Hvilke faktorer har været vigtige for: –Flytrafikkens globale udvikling? –Flytrafikkens udvikling i Europa? Hvilke forskelle er der mellem ”flag carriers” og ”low fares airlines”? Hvad er fælles for de 2 typer luftfartsselskaber?

6 6 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 6 Institut for Regnskab, Tom Hansen Historik - flyselskaber (I) Flag carriers = nationale flyselskaber = ruteselskaber (1918-1945) –Sikrer passagernes transit-mulighed gennem international netværk af ruter. –Har kompliceret omkostningsstruktur (pga. netværk). Charterselskaber blev etableret til transport af turister (1960’erne) Lavprisselskaber i Europa: –Overlader viderebefordring til passagerne selv. –Anvender konsekvent mindre flytyper –Tilbyder få services: booking over internet, ingen penge retur hvis manglende fremmøde. –Har en enkel omkostningsstruktur (ingen netværk) –Flyver ikke oversøisk (kun internt i Europa)

7 7 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 7 Institut for Regnskab, Tom Hansen Historik - flyselskaber (II) Lavprisselskaber i Europa: –Ryanair starter mellem London og Irland. Sekundære lufthavne - feriefolket (1985) –EasyJet. Mellem større lufthavne - prisbevidste forretningsfolk (1995) –Go, ejet af British Airways (slutningen af 90’erne) Etablering af 5 flyselskabs-alliancer mellem ruteselskaber (sidst i 90’erne). –Skjulte fusioner - ønsker at reducere kapaciteten og øge priserne. –Alliancerne er under pres fra monopolmyndighederne.

8 8 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 8 Institut for Regnskab, Tom Hansen Historik - flytyper Propelfly (1918-1958) Jets der kan krydse Atlanten ved at optanke undervejs (1958) Jumbo jetfly (Boeing 747) der kan krydse Atlanten uden optankning undervejs (primo 70’erne)

9 9 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 9 Institut for Regnskab, Tom Hansen Historik - Andet Der er knap kapacitet i mange lufthavne - dette hindrer, at nye ruter etableres fra de vigtige knudepunkter - flyselskaber der allerede har pladser i lufthavne vil naturligvis ikke afgive disse. Der er også knap kapacitet i luftrummet på en lang række ruter. Og inden for en række geografiske områder. Brændstof-priserne betyder meget for flyselskabernes lønsomhed.

10 10 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 10 Institut for Regnskab, Tom Hansen Historik - regulatoriske forhold (I) IATA (dannes 1919) –Regler for internationale billetpriser - karteldannelse (1945- 1960) –Fordeling af provenue (omsætning) mellem selskaber, der opererer på samme rute (1945-1960) –Discount fares (billige billetter, hvis tidlig reservation, ingen ændringer + lørdag nat ude (1960-1970) Pooling - hvem må flyve hvor (bilaterale aftaler mellem stater) (1945-1960) Lov om liberalisering af amerikansk luftfart - fri prisdannelse, fri ruteplanlægning, fri adgang til etablering af nye luftfartsselskaber (1978) Liberaliseringslov i England (meget lig den amerikanske) (1979)

11 11 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 11 Institut for Regnskab, Tom Hansen Historik - regulatoriske forhold (II) EU påbyder ophævelse af pooling aftaler og prisaftaler. Forbyder endvidere staterne at yde tilskud til nationale selskaber. (1980-1990) EU gennemfører ”indre marked” med ophævelse af nationale grænser - gælder ikke for europæisk luftfart (1992). Pooling (open skies) genopstår ved flyvning mellem Europa og USA (bilaterale aftaler mellem USA og 10 europæiske lande) (sidst i 1990’erne)

12 12 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 12 Institut for Regnskab, Tom Hansen Historik Internationale konjunkturer / chok 2. verdenskrig Olie embargo i 1973 og heraf følgende økonomisk recession Irak i 1990 Terrorangreb i 2001 –Nordatlant-trafikken faldt 15%, trafikken i Europa faldt kun ca. 5%. –Langsommere check-in og security-check.

13 13 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 13 Institut for Regnskab, Tom Hansen Historik - ultimo 2002  EU kommisionen anser de bilaterale aftaler mellem USA og 10 europæiske lande for værende en krænkelse af EU's ret til at forhandle aftaler mellem EU-lande og lande udenfor EU.  Ryan-air er indklaget for ufin markedsføring: Hahn lufthavnen, der ligger 100 km. fra Frankfurt, kaldes Frankfurt-Hahn.  Lufthansa er anklaget for at prissætte ruter under kostprisen.  EasyJet og Go fusionerede 1. august 2002.  Air France forventes at blive børsintroduceret inden årets udgang

14 14 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 14 Institut for Regnskab, Tom Hansen Hub-and-spoke New York London Hub Spokes Hub Regionale lufthavne

15 15 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 15 Institut for Regnskab, Tom Hansen Markedsandele i Europa - 2000

16 16 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 16 Institut for Regnskab, Tom Hansen Europæiske flyselskaber – 1999

17 17 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 17 Institut for Regnskab, Tom Hansen Lavprisselskaber - antal ugentlige sæder (i 1000’er)

18 18 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 18 Institut for Regnskab, Tom Hansen Flyselskabs alliancer (50% af verdens rutefly-trafik)

19 19 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 19 Institut for Regnskab, Tom Hansen Årlige vækst rater, % (1980-99)

20 20 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 20 Institut for Regnskab, Tom Hansen Europæiske priser ($cents/PK)

21 21 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 21 Institut for Regnskab, Tom Hansen Priser (cents pr pk) – 1996

22 22 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 22 Institut for Regnskab, Tom Hansen Omkostninger på jorden for Boeing737 (Europæisk gennemsnit = 100)

23 23 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 23 Institut for Regnskab, Tom Hansen Omkostnings kurve for Boeing737

24 24 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 24 Institut for Regnskab, Tom Hansen Omkostningsstruktur – 1999/2000 BARyanair Lønninger27,8%11,9% Afskrivninger7,2%10,9% Brændstof9,0%12,3% Vedligehold7,4%4,0% Marketing13,3%4,8% Rute- og lufthavnsudgifter 22,5%20,4% Andet11,9%10,0% Profit margin0,9%25,7% 100,0%

25 25 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 25 Institut for Regnskab, Tom Hansen Omkostningsstruktur – 1999/2000 Index 18,00,9Profit margin 3,413,3Marketing 7,011,9Andet 14,322,5 Rute- og lufthavnsudgifter 2,87,4Vedligehold 9,0Brændstof 7,2Afskrivninger 8,327,8Lønninger RyanairBA 100,0 70,0 7,6 8,6

26 26 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 26 Institut for Regnskab, Tom Hansen BA: Passagerer per medarbejder

27 27 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 27 Institut for Regnskab, Tom Hansen Ryanair: Passagerer per medarbejder

28 28 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 28 Institut for Regnskab, Tom Hansen Europæiske flyselskaber, break-even %

29 29 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 29 Institut for Regnskab, Tom Hansen Lavprisselskaber, break-even år 2000

30 30 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 30 Institut for Regnskab, Tom Hansen Lavpris-selskaber - 2001 8%24%18% Profit margin 1442172548 Daglige afgange 2843280Antal ruter 1831332Antal fly EasyJet UK Ryanair IRL Southwest USA

31 31 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 31 Institut for Regnskab, Tom Hansen Europæiske flyselskaber Resultat efter afskrivninger (mia. $)

32 32 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 32 Institut for Regnskab, Tom Hansen 11th September 2001 (RPK) %-change over year before

33 33 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 33 Institut for Regnskab, Tom Hansen Markedsværdi (mia. $)

34 34 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 34 Institut for Regnskab, Tom Hansen Case spørgsmål: Fremtiden for Europæisk luftfart Hvilke faktorer kan få betydning for den europæiske flytrafik efter år 2002? Hvordan kan disse faktorer påvirke: –Flag carriers (BA, LH, KLM, SAS…)? –Low fares airlines (Ryanair, EasyJet…)? Hvilke strategier kan tænkes for de to typer luftfartsselskaber?

35 35 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 35 Institut for Regnskab, Tom Hansen Air21 - case Økonomistyring - Anvendt teori -

36 36 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 36 Institut for Regnskab, Tom Hansen Økonomistyring (kap. 1+2+3) Strategier Værdikæden Omkostningsobjekter (passagerer, ruter, fly…) Omkostningsbegreber: –Objekt: Direkte eller indirekte omkostninger –Horisont: Faste eller variable Kapacitet (typer af fly, lufthavne…) Kontinuerte forbedringer (passagerer/medarbejder)

37 37 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 37 Institut for Regnskab, Tom Hansen Økonomistyring (kap. 4+5) Allokering af omkostninger til omkostningsobjekter Støttefunktioner Activity-based costing Break-even (belægningsprocent) Omkostnings drivere: –Transaktions drivers (fløjne km., antal flyvninger…) –varigheds drivere (flyve tid…) –Intensitets drivere (flyinspektion…) Kunde profitabilitet (forskellige segmenter) Produkt profitabilitet (forskellige ruter)

38 38 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 38 Institut for Regnskab, Tom Hansen Økonomistyring (kap. 6+7) Outsourcing (opgaver på jorden) JIT Prissætning (kort og lang sigt) Opportunity costs (offer omkostningerne) Priserne sættes af IATA, regulatoriske forhold og lavprisselskaber Pristagere (ruteselskaberne?) Produkt mix (hvilke ruter skal udbydes…)

39 39 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002-5, Case Air 21, s. 39 Institut for Regnskab, Tom Hansen Næste gang (18/11) Budgettering (kapitel 11). Hvad er et budget. Budgettets roller. Virksomhedens budget: Elementer. Budgetprocessen. Overvejelser i budget processen. Budgetadfærd


Download ppt "1 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level »Fifth level Accounting - HA-int / Økonomistyring,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google