Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSvend Skaarup Redigeret for ca. et år siden
1
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA RKV- et samspilsramt projekt? Morten Lassen 5.11.2012 1
2
Tre RKV-spørgsmål Har det politiske RKV-projekt et klart rationale? Har RKV-projektet i praksis en bærende aktørkreds? Er individet RKV’s projektets subjekt eller dets objekt? 2
3
Individets RKV-efterspørgsel Ikke noget tilløbsstykke Næppe noget pres fra nære omgangskreds Næppe noget pres fra ”systemets” aktørkreds Individet er objekt for RKV som samfundstiltag 3
4
Voksnes VEU-behov Subjektivt (egendefineret): – personlig udvikling (dannelse) - afsøge egne karrrieremuligheder 4
5
Objektivt (fremmeddefineret): -virksomheden – drift og vækst -arbejdsmarkedet – tryghedsbåren mobilitet -samfundet – livs- og arbejdsbetingelser, demokrati, erhvervsudvikling 5
6
Voksnes VEU-tarv *God forståelse hos aktørerne *Gode rammebetingelser for VEU- systemet: -silostrukturer -institutionsdrift på markedsvilkår -incitamentstrukturer *God adfærd i praksis hos de involverede 6
7
Sammenhæng i indsatsen Forskellige målgrupper: -differentiering mellem målgrupper nødvendigt (anerkendelse, kompetenceløft karriereudvikling) Forskellige personlige sigtemål: -meritgivende formel uddannelse -stimulere læringsprocesser via meritanerkendelse 7
8
Fra ad hoc til systemisk aktivitet (højne legitimiteten bag Realkompetencevurdering): -forskellige grader af forpligtende samarbejde internt i uddannelsesinstitutionerne og eksternt mellem uddannelsesinstitutionerne 8
9
”Det dygtige hus”: – arbejdes der strategisk fra top til bund og horisontalt – sker der målrettet intern kobling? -arbejdes der tilstrækkeligt ekstrovert – sker der målrettet ekstern kobling via opsøgende arbejde til interessenterne – og de andre uddannelsesinstitutioner? 9
10
Hvad med de andre aktører? Fagbevægelsen? – uddannelsesambassadørerne Kommuner? - aktiveringsindsatsen Regioner? - erhvervsudviklingen 10
11
Viljens og handlingens vej……. Man kan betvivle viljen til RKV hos aktører på alle niveauer Man kan betvivle RKV-betingelsernes optimalitet Man kan IKKE stille spørgsmålstegn ved konceptets funktionelle værdi 11
12
Man må gå fra projekt- til programstatus: -stærkere policyudvikling på centralt niveau og hos alle aktører -stærkere indlejring i uddannelsesinstitutionerne – et delt ledelsesansvar og et kollegialt markarbejderansvar 12
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.