Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Animationsfilm på Søgårdsskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Animationsfilm på Søgårdsskolen"— Præsentationens transcript:

1 Animationsfilm på Søgårdsskolen
Projekt IT Læring © Okt-dec Præsentation v/ Bjørn, Ole, Michael, Louise (team D3) & Thilde Krogh Sørensen, Projekt IT Læring

2 Søgårdsskolen Søgårdsskolen er en specialskole for børn med generelle indlærings- og socialkognitive vanskeligheder. Men først og fremmest er de bare børn… vi kan give dem muligheden for succeser, glæde og kraft til at udvikle sig spontant (Søgårdsskolens værdiprogram)

3 Hvorfor animation? Det var nærliggende at lave animationsfilm. Dels fordi vi for nogle år siden var igennem et animationsforløb med nogle professionelle folk – dem der har lavet ’Bennys Badekar’. Det var nok dér vi fik smag for det, men på den anden side var det med alle de professionelle folk og remedier. Så derfra til at lave animation alene var et stykke vej. Der var imidlertid en elev, der arbejdede med tegneserier i sin projekt-opgave… Det endte med et pilot-projekt, hvor han lavede denne til en animationsfilm. I den forbindelse afsøgte vi, hvilke muligheder der var – og fandt frem til MovieMaker… Det var nemt og gratis, og som man siger: ”Nød lærer nøgen kvinde at spinde”

4 Faglighed Når vi laver animation kan eleverne distancere sig fra deres egen person, men stadig tale holdninger, følelser… Det er et redskab til en udtryksform, som man ikke som udgangspunkt har på grund af handicaps. Derudover har det været et afsæt til at tale og arbejde sammen – og idet hele taget udvikle evnerne til samvær med jævnaldrende. Det har især været noget med at udfolde sig kreativt, turde tage beslutninger og kunne aflæse handlingen ud fra billederne… Og indgå kompromiser! Vi har klart prioriteret det sociale udbytte frem for IT-håndværket. Men selvfølgelig har eleverne forbedret deres IT forudsætninger. Lærerne har også lært noget… Det har været en proces at anerkende, at de unge er bedre og lærer hurtigere.

5 IT Lærings forløbet… Først arbejdede vi med ’tingseventyr’ i dansk
Dernæst blev filmens univers digtet af eleverne Grundtegningerne blev tegnet ud fra disse idéer ’Storyboardet’ blev skrevet & alle figurerne indgår Til sidst gøres tegningerne ’levende’ i programmet MovieMaker (følger gratis med Windows XP) En meget træt computer…

6 Om tingseventyr… I tingseventyr bliver tingene levende og kan handle og tænke ligesom mennesker kan. I vores film optræder disse figurer: Computeren, der ’chatter’ historien ud i cyberspace Nøglen, er den der åbner og lukker historien. Hammeren der skal være i det rigtige humør, for at lave noget fornuftigt Julestjernen, der ved et ’uheld’ er ved at ødelægge julen Drikkedunken, der får hammeren i den rigtige stemning Pistolen, der skyder pentagrammet og redder julen.

7 En almindelig dag… Efterhånden som eleverne kommer tilbage fra morgensang, bliver computerne taget frem: Den voksne spørger de enkelte, hvor de er nået til… Nogle skal have tegnet deres tegninger færdige, andre skal have lagt stemme over deres ’kapitel’. To af eleverne sætter sig i et tilstødende lokale – den ene er ’super-bruger’ og den anden forklarer ham detaljeret hvordan hans figur – idet den bliver skudt af pistolen – skal ændre sig fra et pentagram, der af djævlen har fået besked på at ødelægge julen, til en uskyldig julestjerne, der bare er i julestemning… Han har en klar vision af, hvordan det skal se ud og må forklare det til den anden, så de sammen kan få animationen til at fungere. Der er mange tråde, der skal bindes sammen… Når man laver en afslutning på et kapitel, skal det passe sammen med det nye, der starter.

8 Der knokles… Der tegnes i ’Paint’ og alle figurerne skal tegnes fra forskellige vinkler… Man kan snyde lidt, ved at bruge stræk/vrid samt rotér funktionerne… Men nogle gange er der ikke nogen vej uden om:

9 Tegninger til animation…
Tegning 1 er ’start-positionen’  herefter gemmes billedet! Man tegner videre i samme billede – dvs. tegner en ny skærm, der har åbnet sig mere  herefter gemmes med et nyt navn (evt. samme navn + et tal: computer01) … og sådan fortsættes, til man har de billeder man skal bruge.

10 Gem ordentligt! Det er vigtigt at lære at gemme ordentligt:
Når man gemmer disse billeder som computer01.jpg og det næste som computer02.jpg - så giver rækkefølgen sig selv… Husk at gemme i jpeg-format – det giver det bedste resultat! Læg billederne i en mappe på fællesdrevet… Lav også en sikkerhedskopi på en lokal computer eller på lærerdrevet. Giv mappen et navn, som den IT ansvarlige kan gennemskue… Så bliver den ikke slettet ved et uheld, når der ryddes op!

11 At gøre tegninger levende…
MovieMaker ligger under ’Programmer’  ‘Tilbehør’. Sådan ser programmet ud: Nederst ses ‘storyboardet og i midten kan man se overgange mm. Til venstre ses en vejledning og til højre kan man afspille sin film.

12 Skridt for skridt… 1. Følg vejledningen til venstre - hent billederne ind først… 2. Træk dem ned på tidslinjen i den rækkefølge de skal komme i… 3. Vælg ’video overgange’ i menuen til venstre og læg dem på ved at trække dem ned mellem billederne 4. Kig på din film for første gang – klik på play 5. Ret evt. hastigheden ved at trække video-effekten ’dobbelt hastighed’ ned på billederne – se filmen igen… 6. Leg videre – prøv dig frem!

13 Tips til MovieMaker Der er nogle ting man skal huske når man gemmer i MovieMaker… Gem alle de billeder der bruges i én mappe. Dette skal gøres før man starter i MovieMaker. Gem herefter MovieMaker filen i samme mappe MovieMaker gemmer kun ’stierne’ til billederne (en beskrivelse af hvor billederne ligger), så hvis du ’rydder op’ i mapperne og flytter billederne, kan stien blive ugyldig og filmen ødelagt. Én af fordelene ved digitale medier er, at de kan masse-produceres… Tænk over hvad I vil bruge produktet til! Den kunne lægges på skolens hjemmeside, hvis filen ikke er for stor. Gem evt. filen i ’kapitler’, så kan den også es til de fleste.

14 Set i bakspejlet… Konceptet fra dette animationsprojekt er allerede nu i brug som valgfag – og selvfølgelig er de ’gamle’ elever med, så de kan være med til at lære de nye elever, hvordan man gør. Et problem, der kan være en barriere for et animationsprojekt, er, om der er nok computere af den kapacitet, der skal bruges: Når der tegnes og klippes, kan man godt bruge ’tynde klienter’, men når filerne bliver større og de klippes sammen, skal de bruge mere ’plads’…


Download ppt "Animationsfilm på Søgårdsskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google