Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dilemmaer i supervision Døgninstitutionskonferencen 27-28. november 2007 Merete Hilden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dilemmaer i supervision Døgninstitutionskonferencen 27-28. november 2007 Merete Hilden."— Præsentationens transcript:

1 Dilemmaer i supervision Døgninstitutionskonferencen 27-28. november 2007 Merete Hilden

2 Supervision – definition Supervision er en kontraktmæssig tidsbestemt, støttende, igangsættende og fagligt kontrollerende proces, hvor en mere erfaren fagfælle hjælper en mindre erfaren fagfælle med at integrere faglige kundskaber og holdninger, således at fagfællen bliver bedre i stand til at agere i forhold til sit fags teorier og metoder. Keiser og Lund 1986

3 Branchearbejdsmiljørådet for social og sundhed formålet med supervision er at styrke den enkeltes faglige identitet - at vise den enkeltes egne styrker og ressourcer - at anvise nye ideer og nye veje i forhold til faglige og personlige problemstillinger - at sænke stressniveauet - at forhindre at man bliver udbrændt - at sikre eller udvikle kvaliteten af arbejdet - at vende skuffelser, skyldfølelser og følelse af utilstrækkelighed til professionelle dilemmaer, der kan løses

4 Formulerede modbilleder: - spild af tid - vi har ikke tid - lige nu presserende arbejdsopgaver - vi har hørt det hele før - vi har snakket om det

5 Ideer til forstyrrende elementer stor personaleudskiftning lederproblematikker hjælpere har svært ved at modtage hjælp - Tarzan arbejdspladskulturen gruppedynamikken – klimaet i gruppen. personalefnidder/samarbejdsproblemer dybe, uerkendte formulerede samarbejdsproblemer falske selvbilleder angst for at afsløre sig ”er de stolte af deres arbejde ?” forskellige uddannelser – forskellig tilgang/erfaring med supervision flerfaglig/tværfaglig

6 Om grupper med forskellig faglig baggrund Flerfaglighed. De forskellige professioner arbejder ved siden af hinanden med stærkt adskilte fagområder. Der foregår et bedre eller dårligere samarbejde og koordinering mellem fagene, men der er ingen vi-følelse eller fælles ansvarsfølelse. Tværfaglighed. En række forskellige professioner samles engageret om et fælles projekt. Man lærer af hinandens viden, og tværfagligheden er således mere end summen af de fag, som gruppen repræsenterer. Den enkelte skal have overblik over helheden og være i stand til at samle trådene for klienterne.

7 Motivation, engagement i arbejdet!

8 Faser i supervisionen: - begyndelsesfasen - stabiliseringsfasen - selvstændighedsfasen - afslutningsfasen

9 Tvang/frivillighed Mange steder vælger man at sige, at supervision er obligatorisk for alle – eller nogle – af personalerne.

10 Hvad kan vi realistisk set forvente ? alle bidrager med problematik alle giver respons på de andres problematikker giver det en chance udover begynderfasen


Download ppt "Dilemmaer i supervision Døgninstitutionskonferencen 27-28. november 2007 Merete Hilden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google