Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elisabeth Schjødt Laursen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elisabeth Schjødt Laursen"— Præsentationens transcript:

1 Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk
Tværprofessionelt samarbejde kilde: Kulturel Intelligens; Elisabeth Plum (i samarbejde med Benedikte Achen, Inger Dræby, Iben Jensen), Børsens Forlag 2007 FOKUS på FAGLIGHED og SAMARBEJDE Elisabeth Schjødt Laursen

2 Tværprofessionelt samarbejde
Et fagligt samarbejde er OGSÅ et fagKULTURELT samarbejde Fag-kultur er: måder at udøve faget på måder at forholde sig på ml fagfæller måder at forholde sig overfor andre fag hviler på særlige kompetencer, socialisering, disciplinering Elisabeth Schjødt Laursen

3 Kulturel forforståelse
generel viden, oplevelser, følelser og holdninger som vi har overfor grupper af mennesker, som vi ikke deler kulturelle fællesskaber med Den måde vi forstår og beskriver andre på Eks.: Tyskere er for ordentlige – svenskere har for mange forbud etc… Elisabeth Schjødt Laursen

4 Når fagkulturer mødes…..
en god portion kulturel intelligens er vigtig for at kunne indgå i et frugtbart samarbejde!! Kulturel intelligens indeholder 3 dimensioner: Interkulturelt engagement (emotion) Kulturforståelse (kognition) bl.a. bevidsthed om selvforståelse hhv forforståelser Interkulturel kommunikation (praksis) Elisabeth Schjødt Laursen

5 Tværprofessionelt samarbejde
FOKUS på FAGLIGHED og SAMARBEJDE Elisabeth Schjødt Laursen

6 3 forskellige former for samarbejde………
……angivet ved hjælp af….. Marguerit Morgenfrue Solsikke Elisabeth Schjødt Laursen

7 Marguerit, morgenfrue, solsikke
Bladene i hver blomst: repræsenterer faggrupper som indgår i løsningen (antal tilfældigt valgt) Centrum i hver blomst: angiver det tværgående samarbejde hvor den enkelte disciplin er opløst i noget helt andet (meta-faglighed..) Elisabeth Schjødt Laursen

8 Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk
FLERFAGLIGHED karakteristika: * faggrupper arbejder ved siden af hinanden * stærkt adskilte fagområder * hvert teammedlem varetager sit fagområde * fagområder er leverandører til hinanden * ofte hierarkisk forhold ml faggrupper * succes afhænger af hvert fagområdes faglige præstationer, ekspertise og tjenesteydelser * engagement knytter sig til det enkelte fag * ansvarsfølelsen optræder som et individuelt engagement Eksempler: ejendomsmægler/kontorpersonale. Tandlæge, assistent, kontor; Engros-virksomhed med salg/marketing, regnskab/bogholderi, lager, design osv. Elisabeth Schjødt Laursen

9 Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk
TVÆRFAGLIGHED * fokus ligeligt fordelt ml blomsterblade og centrum * samling omkring fællesprojekt * høj grad af faglighed indenfor hver faggruppe * fælles ansvarsfølelse til opgaven og til teamet * mål sættes i fællesskab ud fra * indblik i hinandens fagligheder * beslutninger foretages ved konsensus * deltagerne repræsenterer helheden og ikke kun faggruppens synspunkter * faggruppers grundlag og viden integreres * ny viden og holdninger opstår og skaber fælles ”mer-viden” * tætte partnere * forudsætter udviklet kulturel intelligens! Elisabeth Schjødt Laursen

10 Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk
FÆLLESFAGLIGHED Helhedsforståelsen er overordnet sær-interesser Fælles ansvar er et centralt anliggende Alle faglige og professionelle aspekter er indbyrdes forbundet, sammenhængende De enkelte fag forståes som kilder til en helt ny fællesfaglighed Deltagerne har fælles viden og forståelse Fælles ansvar for opgaven og for teamet Ikke-hierarkisk opbygget ml faggrupper Høj grad af delegering Over-lap i faglighed: vikar for hinanden Tætte partnere Selvforståelse: holdspillere fremfor fagspecialister Forudsætter udviklet kulturel intelligens! Elisabeth Schjødt Laursen

11 ….når fagkulturer mødes….
Kulturel intelligens: En vigtig forudsætning for at faglige kulturmøder bliver konstruktive og gir resultater der overskrider summen af de enkelte fagligheder Elisabeth Schjødt Laursen


Download ppt "Elisabeth Schjødt Laursen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google