Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og."— Præsentationens transcript:

1 Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og Kultur Jørgen Krogh 23. august 2014

2

3 Hvilken Dansk by tænker du på lige nu?

4 Legacy! Events i fremtiden kommer dels til at handle om underholdningen i nuet, men mest af alt om at skabe noget, der også kan ses om 10 år. At være attraktiv for den kvalificerede arbejdskraft giver vækst (Richard Florida). Allerede i planlægningsfasen skal have en vision – en idé om hvilken LEGACY man vil have stående. Jesse OWENS og Ralph METCALFE. Berlin den 9. august 1936. Mænds 4x100m. USA sætter olympisk- og verdensrekord i tiden 39.8 sek.

5 Ikke alle opgaver i forbindelse med et event skal løses på samme niveau. Lav lagkagen og placer alle opgaver i den så alle er klar over hvad det er vi går efter. Hvor er det vi vil skabe legacy? Lad os lære af de rigtig store… Outstanding Level Very good Level Satisfactory Level Truly memorable OL Sydney eksempler: Use of city, opening ceremony, volunteers' TV-broadcasting, Olympic Village Accreditation, Ticketing,… Uniforms, …, …, …,... Sandy Hollway, CEO Sydney OL 2000

6 Når det skal gøres – så skal det gøres ordentligt Der skal mere end sporten til at skabe et event! Eksempel: F1 Granprix Melbourne: 1½ times sport giver 4 dages folkefest med 400.000 besøgende. Publikum sættes i centrum ved: Følgesport, showsport, interaktivie oplevelser, udstillinger, fest, VIP-VIP, merchandise, koncerter, prøvesport, teaser-event, og meget mere. Storskærme overalt gør oplevelsen lige så stor i baren som ved banen.

7 Vi skal turde! Tør vi se det helt fra publikums side? Tør vi også hvis svaret er, at det ikke er sporten der er det vigtigste eller at sporten ikke er nok? Kunsten er at gøre eventet til en totaloplevelse hvor sporten er crescendo’et.

8 Hvorfor events i Herning? Virksomheder vækster der hvor den kvalificerede arbejdskraft er. Derfor skal Herning ikke blot være et godt sted at bo og arbejde. Det skal være et godt sted at LEVE! Events giver i den forbindelse: Sammenhængskraft (sammenhold i foreningerne), By stolthed Oplevelsen af at sammen kan vi flytte noget Et rum med oplevelsen af, at alle passer på hinanden Grund til at tage medansvar Og følelsen af at: Her er alle muligheder åbne…

9 Hvorfor events i Herning? Bosætning og dermed erhvervs- politik Sammenhængskraft og bystolthed Erhvervsturisme og turisme i almindelighed Sideevents med folkesundhed og opmærksomhed til den arrangerende klub Beskæftigelse Omsætning ved selve eventet Branding

10 Måling

11 Hovedresultatet af markedsføringskampangnen:

12 Det siger målingerne om sportevents: Turismeeffekt: VM Brydning ROI: 2,2 på de offentlige investeringer VM Landevejscykling: Turistomsætning kr 232 mio.

13 Det ene M blev til fire M’er

14 KONKLUSIONER MCH gør det muligt at afholde mange forskellige kultur- og sportsarrangementer, uanset størrelse, i Herning Kommune Da MCH tiltrækker relativt mange udenlandske kunstnere tiltrækkes relativt mange turister og ikke-lokale gæster, der har et højt døgnforbrug KULTUREL BETYDNING MEDIEOMTALE 138,5/348,5 mio. kr. Gæsternes forbrug i lokalområdet: 399 mio. kr. i 2010 MCH’s indkøb i Herning Kommune: 131 mio. kr. i 2010 MEROMSÆTNING 530 mio. kr. 327 arbejdspladser grundet gæsternes forbrug 90 arbejdspladser grundet MCH’s indkøb i lokalområdet BESKÆFTIGELSE 417 personer 14 Direkte medieomtale: 138,5 mio. kr. i 2010 Direkte og indirekte medieomtale: 348,5 mio. kr. i 2010

15 Herning har mod på mere!


Download ppt "Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google