Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd"— Præsentationens transcript:

1 Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Aktiv læring og konstruktion I-III Selvet Pædagogisk psykologi 23. september Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

2 Oprindelig problematik
Intro Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion I-III Selvet Oprindelig problematik Hvordan man fremkalder ønsket dannelse Hvordan man forstår individer i forhold hertil Afvigelse: Patologi eller differentiel pædagogik? Dannelse Hvad skal man vide og kunne? Bildung og dannelse: Kritisk moderne (Klafki) …. eller ”forfaldshistorie” henimod funktionalisme Modernisme Social engineering Også når sygdomsbehandling - ! Funktionalisme Dannelsesspørgsmålet skjules Givet mål (liv eller opgave) Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

3 Problematik Tilgang Intro Dannelse og funktion Adfærd
Aktiv læring og konstruktion I-III Selvet “In an American school if you ask for the salt in good French, you get an A. In France you get the salt. The difference reveals the nature of educational control. Education is the establishing of behavior which will be of advantage to the individual and to others at some future time”. (Skinner, s. 402) ~ uddannelse er at kontrollere sandsynlig adfærd Problematik Forstærkning – positiv og negativ Direkte og indirekte Tilgang Associationisme (nedefra) Black box: ”Knowledge (is) the probabilty of skilled behavior” Langt fra klasseværelset…og dog Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

4 Jean Piaget (1896-1980) Problematik Intro Dannelse og funktion Tilgang
Adfærd Aktiv læring og konstruktion I Selvet Jean Piaget ( ) Problematik Genetisk epistemologi: Nødvendige logiske former (fx reversibilitet) Tilgang Konstruktivisme Udvikling af intelligens fremfor møblering af hukommelsen: De aktive metoder Barnets aktive tilegnelse – erkendelsen er afledt af handlingen Ikke kopi men konstrukt Assimilation af virkelighed til transformationsstrukturer / skemaer Akkomodation af skemaer Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

5 Psykologiens opgave Udviklingstrin Konstruktivistisk uv. Intro
Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion II Selvet Psykologiens opgave Begreber til forståelse af givne skemaer hos individer Udviklingstrin Sensomotorisk Præoperationel Konkret operationel Formelle operationer Konstruktivistisk uv. Sammenføjning Elaborering Kontekstualisering Refleksion Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

6 Problemer / debat Intro Forholdet mellem logiske operationer og sprog
Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion III Selvet Problemer / debat Forholdet mellem logiske operationer og sprog Skelnen mellem formelle operationer og formelt sprog Afveje (bl.a. med uuddannede lærere) Aktiv læring ≠ Figurativ (billedets verbalisme) Ydre og konkret Socialt og individuelt Handlingen og den kollektive ånd Indlæringsmaskiner: Bedre end traditionel undervisning! En eksperimenterende holdning må indgydes! Hvad med motivation?? Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

7 Problematik Self-efficacy Intro Faktorer der medierer læring
Dannelse og funktion Adfærd Aktiv læring og konstruktion I-III Selvet Problematik Faktorer der medierer læring Kognitiv terapi Self-efficacy Selvet medierer læring Vicarious experience ikke helt så godt Forventninger om succes / fiasko Ikke bare locus of control Motivation Handlegrunde Forklares rationelt Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk


Download ppt "Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google