Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Turboforløb i Københavns Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Turboforløb i Københavns Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Turboforløb i Københavns Kommune

2 Turboforløb Turbodansk med MBU 2010-11 Læsesvage elever
Turboforløb i forskellige fag, som sikrer et højt niveau af fordybelse og mulighed for fleksibel undervisning Elever der har brug for en ekstra udfordring samt elever der har brug for ekstra støtte

3 Turboforløb Formålet:
At elever udvikler større læselyst og tillid til egne læsekompetencer At eleverne skal kunne se klare og målbare resultater af deltagelsen i forløbet At eleverne opnår forståelse for, at læsning kan bruges til noget uden for skolen

4 Turboforløb Forløbene planlægges og gennemføres med eksterne institutioner Erfaringer: Positive erfaringer. Eleverne føler det er relevant, kan bruges i andet end skolske rammer Formidlingsprocessen er vigtig for eleverne Transfer. Overførsel af det lærte fra en læringssituation til en anden

5 Turboforløb 2012-13 Skolenavn målgruppe og fag Samarbejds-partner
Kirkebjerg skole 6.-7. klasse, Naturfagligt Experimentarium, Niels Bohr, Højdevangen skole 10-15 elever i udskolingen, Særlige interesserede LIFE, det biovidenskabelige Fakultet. Torben Roug, Frederiksgaard klasse, Naturfag og læsning 1. ønske Øresunds miljøskole, Søren Breinholt, Grøndalsvængets Skole (Område Bispebjerg) 7.-8. klasse, Naturfag og landbrugsskole 1. Roskilde tekniske skole tove rasmussen 2. Thorshøjgaard, Rita Hansen og Niels Stockholm, Tingbjerg Heldagsskole 6. klasse,naturfag og læsning Vandværkstedet, Jesper Steenberg, Ellebjerg skole 7. klasse, multimodale tekster torben bichel nielsen, kim neergaard, Blågård Skole 7.-8. årgang, elever, naturfag, læsning Bæredygtig udvikling, Henrik Gretoft. Hanssted Skole 6.-7. klasse, stille fagligt stærke, dansk, matematik og naturfag Landbrug og Fødevarer (egen aftale) Bavnehøj 7.-8. klasse, dansk og naturfag. Fagligt svage zoologisk have, Mikkel Bro, Peder Lykke skolen 6.-9. klassetrin, Fagligt stærke, Æstetik/historie, Matemaik/Naturfag Nørrebro Park Skole 6.-9. klasse. Særlige udfordringer. 2 hold og klasse Naturvidenskabeligt fokus Tagensbo Skole Jeanne Jacobsen 6.-7. klasse, anvendt matematik Københavs befæstning, Poul Vestergaard, ane riis sørensen: Sønderbro skole 15 elever, 8. klasse, fagligt svage Københavns Bymuseum, Sidsel Risted Staun, Den Classenske Legatskole, Lone Laursen 8. klasse, fagligt stærke. Lærings, læse-og skrivestrategier Arbejdermuseet, linda nørgaard Andersen, ane riis sørensen,

6 Turboforløb 2013-14 Skole Målgruppe og Fag Samarbejdspartnere
Frederiksgård Skole 9. klasse Post og Telemuseet Grønsdalsvængets Skole 8. klasse, særlige forudsætninger Roskilde Tekniske Skole Guldberg Skole 6.-8. klasse, biologi, særlige forudsætninger LIFE - Biovidenskabeligt Fakultet Holbergskolen 6. klasse, dansk, særlige udfordringer Thorvaldsens Museum Kirkebjeg Skole 6.-7. klasse, naturfag, særlige + svage Øresundsmiljøskolen Kirsebærhavens Skole 8. klasse, dansk, matematik, naturfag, svage Zoologisk Have Lundehusskolen 6. klasse, dansk, svage Pædagogisk IT Nørrebro Park Skole 6.-9. klasse, biologi, særlige forud. Danmarks Akvarium / Den Blå Planet Peder Lykke Skolen 6.-9. klasse, matematik og naturfag, fagligt stærke Energi- og Vandværkstedet Sølvgades Skole 8. klasse, naturfag, to klasser Statens Naturhistoriske Museum Tagensbo Skole 6.-7. klasse, matematik Københavns Befæstning Tingbjerg Heldagsskole Udskoling, naturfag Vibenshus skole 7.-8. klasse, biologi, særlige udfordringer

7 Turboforløb Høje faglige forventninger til eleverne Tydelighed omkring
Erfaringer: Høje faglige forventninger til eleverne Tydelighed omkring Forventninger- mundtligt og skriftligt Klar arbejdsgang Lærerne benytter fagsprog og forventer, at eleverne gør det samme Motiverede og engagerede elever Arbejder på tværs af klasser med forskellige former for holddannelse

8 Turboforløb Teamsamarbejde – reflekterer over og justerer undervisningsplaner Opmærksomhed på at skabe mulighed for transfer Hvis læring er situeret, kan der så ske transfer? Det tilegnede må rekonceptualiseres / nyfortolkes

9 Turboforløb Fremadrettet: Læsning i fagene/faglig læsning
Samarbejdsmuligheder mellem skole og institutioner, en win-win situation Økonomi, Budgettet for 2013 og 14


Download ppt "Turboforløb i Københavns Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google