Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJørgen Thomsen Redigeret for ca. et år siden
1
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
2
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Cooperative Learning
3
Klasseundervisning
4
Cooperative Learning
5
Cooperative Learning De 7 nøgler i Cooperative Learning:
1. Princip: SPIL 2. Team (organisering) 3. Strukturer (CL-ordet for ”arbejdsformer”) 4. Sociale færdigheder 5. Management 6. Teambuilding 7. Classbuilding Øger trygheden Øger lysten til at samarbejde
6
Cooperative Learning SPIL-princippet: Samtidig interaktion
Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse
7
Cooperative Learning Strukturer: Par-strukturer Team-strukturer
Klasse-strukturer Tilgodeser 6 læreproces-domæner (Teambuilding, classbuilding, viden og færdigheder, tænkefærdigheder, videndeling, kommunikative og sociale færdigheder)
8
Cooperative Learning Teamdannelse i CL
Så vidt muligt 4 medlemmer pr. team 2 elever kan udgøre et ”tvillingepar” Tilfældige teams Elevvalgte teams Homogene teams Heterogene teams
9
Heterogene teams: Høj/ Høj Middel Lav/ Lav Middel
Cooperative Learning Heterogene teams: Høj/ Høj Middel Lav/ Lav Middel
10
Team-building
11
Cooperative Learning Sociale færdigheder:
Det sociale og faglige følges ad Teambuilding og classbuilding er vigtigt Ros er indbygget i flere strukturer Fokus på positiv adfærd Tilbyde hjælp og bede om hjælp Lytte aktivt Coache andre Opmuntre, rose og give komplimenter Takke for hjælp og samarbejde Udtrykke uenighed konstruktivt
12
Møde på midten
13
Møde på midten
14
Møde på midten Elev A skriver individuelt Elev B skriver individuelt Elev C skriver individuelt Elev D skriver individuelt
15
Møde på midten Fælles besvarelse for teamet
Elev A skriver individuelt Elev B skriver individuelt Elev C skriver individuelt Elev D skriver individuelt Fælles besvarelse for teamet
17
Møde på midten Fordele: Alle er aktive Alle får formuleret noget
Læreren kan snuse rundt ved bordene….. Selv de svage eller dårligt forberedte elever bidrager med lødige svar……måske…..
18
Er der tid til mere?
19
Er der tid til mere? Værdi-linje
20
Værdi-linje Opsamling Antigone: Udsagn: Hades kræver lige ret for alle
1. Overvej udsagnene 2. Marker din holdning med et kryds på værdi-linjen 3. Diskuter dine holdninger med resten af gruppen Udsagn: Hades kræver lige ret for alle HELT ENIG HELT UENIG Udsagn: En god og en slet skal ej ha samme skæbne Udsagn: Folkets kårne leder skal man følge i tykt og tyndt, i ret og ikke-ret
21
Værdi-linje Opsamling Antigone: Udsagn: Hades kræver lige ret for alle
1. Overvej udsagnene 2. Marker din holdning med et kryds på værdi-linjen 3. Diskuter dine holdninger med resten af gruppen Udsagn: Hades kræver lige ret for alle HELT ENIG HELT UENIG X Udsagn: En god og en slet skal ej ha samme skæbne Udsagn: Folkets kårne leder skal man følge i tykt og tyndt, i ret og ikke-ret
22
”At læring er noget, eleverne gør, ikke noget lærerne gør ved eleverne er som princip ikke nyt i den danske skole. Det nye ligger i den systematik, med hvilken man i CL går til værks i bestræbelserne på at realisere princippet for den enkelte elev” ”Cooperative Learning – undervisning med samarbejdsstrukturer” af Spencer Kagan & Jette Stenlev. Alinea forlag s. 12.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.