Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fortællinger fra kanten

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fortællinger fra kanten"— Præsentationens transcript:

1 Fortællinger fra kanten
Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet, campus Emdrup Noemi Katznelson,

2 Et kig ind på et møbelpolstrerværksted
Strukturelle barrierer Kulturelle barrierer Personlige barrierer Breder man det lidt ud – er der selvfølgelig flere fortællinger Noemi Katznelson,

3 Fortællinger fra kanten af uddannelsessystemet
Uddannelse ja, skole nej I morgen tager mig sammen Uddannelse er tvang Jeg skal ikke rense lokummer Noemi Katznelson,

4 1. Uddannelse ja, skole nej
Det jeg ikke gider ved skolen, det er at skulle sidde foran et skrivebord hele tiden. Jeg synes det er alt for kedeligt og jeg kan ikke koncentrere mig om det og sådan noget jeg bliver så hurtig skoletræt . Så jeg vil hellere lave noget der slet ikke minder om skolen, men stadig sådan er det. Tendens: Skolastificering af uddannelsessystemet 17 årig etnisk dreng – ikke i gang med noget. Slår sig på skolastificeringen… Dilemmaet sat på spidsen for de ikke-uddannelsesorienterede unge. De ved der kun er uddannelsesvejen – men de magter den ikke Noemi Katznelson,

5 2. I morgen tager mig sammen
Jeg vil bare gerne vente til jeg er, til jeg ved at jeg kan gøre det godt. Når jeg bliver lidt ældre, så kan jeg bedre tage mig sammen til det og så får jeg nok også øjnene op for at det er seriøst. Så det tror jeg, det, min plan er i hvert tilfælde at vente lidt, for så er jeg sikker på at jeg kan gøre det godt Tendens: Fremelskelsen af det opportunistiske menneske Ung pige 18 år, der har forladt en ungdomsuddannelse efter en voldsom depression Forventningseksplosion blandt unge – 00’ernes optur Den eneste begrænsning er i mig selv – jeg er forhindringen for, at det ikke går mig godt nok. Er nødt til at vente på, at jeg kan tage mig sammen til at løfte opgaven. Kampen med sig selv om at tage sig sammen Noemi Katznelson,

6 Noemi Katznelson, nka@dpu.dk
3. Uddannelse er tvang Jeg skal begynde som anlægsgartner måske. Jeg ved det ikke. Det er ikke sådan noget du kunne tænke dig senere hen eller hvad? Næ. Jeg skal bare have noget erfaring til mit hus. Jeg har købt en kolonihave. Så bare jeg tjener lidt penge. Det er lige meget hvad jeg laver. Tendens: Ufaglærte bliver til restgruppe – for videnssamfundet kræver uddannelse 18 årig dreng – misbruger – helt ved siden af uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet. I virkeligheden en succes at han ikke er kriminel!! Kommer aldrig til at gennemføre en uddannelse Får uddannelsespålæg Han er den eneste der formulerer en position udenfor diskursen om arbejdet som det centrale identitetsprojekt. For ham ligger drømme, forventninger og fremtidsforestillinger ved siden af arbejdsmarkedet og er bundet til hans kolonihavehus. Han taler sig ikke ind i den ellers om sig gribende uddannelsesdiskurs, hvor identiteten formes efter, hvordan den enkelte kan tale sig selv frem som arbejdskraft og kan tale sig ind i en arbejdsmarkedslogik, hvor individet valueres efter i hvor høj grad det er omsætbart på arbejdsmarkedet. Noemi Katznelson,

7 4. Jeg skal ikke rense lokummer
A: Altså da jeg gik inde på uddannelsen, så skulle vi ud og gøre lokummerne rene en uge, så vil jeg sgu hellere ligge derhjemme, altså. B: Ja, det problem har jeg også lidt. Når jeg ved vi ikke har noget at lave, så... A: Jamen, så gider man ikke. Så kunne vi lige så godt ligge derhjemme og få løn for det. Tendens: Individualiseret uddannelsesbegreb, hvor uddannelse skal give status og identitet Status – der diskuteres meget om de forkælede unge – men der er forventninger om mening – de har lært at man skal gå efter meningen med tingene. At status er vigtigt Noemi Katznelson,

8 Nu skal de alle på en erhvervsuddannelse
Og en formenlig lille andel på en flexuddannelse Noemi Katznelson,

9 Hvor går de mest udsatte hen?
Når vi spørger de unge mellem der ikke er i gang med noget, så deler de sig i 4 grupper…. Det er også en socialpolitisk problem, økonomi, bolig, sundhed Og hvad kan det så føre til? For nogen vil det være det rigtige skub i den rigtige retning Men der vil være – og er også mange andre historier - Skjult arbejdsløshed Noemi Katznelson,

10 Oplevelser af mestring motivation
Dreng, 9. klasse ”Altså jeg tænker bare…jeg skal bare have en uddannelse så hurtigt som muligt, så det ikke går galt. Fordi hvis jeg først ikke får en uddannelse, så går det jo først galt, fordi så er det rigtig svært at finde arbejde, og så til sidst så gider man ikke…(…) …og så bliver man bare sådan en, der sidder og dovner den derhjemme.” Og på den anden side: Samme dreng, efter frafald på Erhvervsuddannelse ”Jeg hader skole. Jeg hader faglige ting! Fordi at det synes jeg ik’, at jeg lærer noget af. Man kan jo sagtens klare sig, som sådan, ved at lære tingene ved at gøre dem. Fordi at man lærer bedst, hvis man udfører en opgave. Synes jeg!” Hvad der sker afhænger i høj grad af det strukturelle, kulturelle og personlige faktorer De unge i meget høj grad taget uddannelsestanken til sig – de VED, at uddannelse er vejen frem, MEN ikke alle kan eller vil – det er meget ambivalent!! Noemi Katznelson,

11 Oplevelser af mestring motivation
Pige på produktionsskole: Fie: Før i tiden, jeg gad jo ikke lave noget dengang jeg kom, jeg gad fandeme ikke at stå og banke et stykke træ, det var sgu ikke lige mig. Jeg gad bare ikke rigtig noget, så jeg kom på smed, tøm, hvad hedder det? Altså jeg lærte at jeg er nødt til at tage mig sammen, og jeg lærte at bruge en masse ting som jeg ikke har været vant til før, altså værktøj og sådan noget der. Men jeg har lært meget ved at være derude, altså sådan at respektere andre mennesker og respektere at jeg er ikke en feler hele tiden, altså jeg kan godt lave nogen ting selvom det er pisse skævt, altså jeg har bare lært mange ting derude, uhyggeligt mange ting Det rette tilbud – det rette match Noemi Katznelson,

12 De unge på kanten efterlyser
…et bredt uddannelsesbegreb …mulighed for mange veje til uddannelse …mindre pres …mere tid …meningsfyldte og statusgivende tilbud …fællesskaber Noemi Katznelson,

13 Noemi Katznelson, nka@dpu.dk
Hvad kan gøres? Fokus på mestring og motivation Et bredt uddannelsesbegreb og et alternativt arbejdsmarked En sammenhængende ungdomspolitik Ad 1. Det store spørgsmål – kan alle inkluderes??? Eller bryder uddannelsessystemet sammen pga for stor polarisering For den enkelte handler det om mestring Ad 2. Andre uddannelsesformer – flexuddannelse – kræver også et FLEXARBEJDSMARKED. ER DER ET ARBEJDSMARKED TIL ALLE DISSE UNGE? Et bredt uddannelsesbegreb, hvor alle ikke skal den lige vej Ad 3. Savner at høre om andre politikområder. Det er også en socialpolitisk problem, økonomi, bolig, sundhed Noemi Katznelson,

14 Noemi Katznelson, nka@dpu.dk
Hvad kan gøres? I det ordinære uddannelsessystem skal der mere systematisk arbejdes med alle unges oplevelse af mestring og motivation – færre skal ’vaccineres’ mod videre uddannelse I forhold til udsatte unge skal der et bredt uddannelsesbegreb til, der også tænker andre uddannelsesformer samt arbejdsmarkedet ind og gerne også et alternativt arbejdsmarked Uddannelsessystemet alene kan ikke løfte opgaven – behov for en sammenhængende ungdomspolitik der indtænker de unges fritidsliv samt arbejdsmarkedspolitikken, social-, integrations- og boligpolitikken Ad 1. Det store spørgsmål – kan alle inkluderes??? Eller bryder uddannelsessystemet sammen pga for stor polarisering For den enkelte handler det om mestring Ad 2. Andre uddannelsesformer – flexuddannelse – kræver også et FLEXARBEJDSMARKED. ER DER ET ARBEJDSMARKED TIL ALLE DISSE UNGE? Et bredt uddannelsesbegreb, hvor alle ikke skal den lige vej Ad 3. Savner at høre om andre politikområder. Det er også en socialpolitisk problem, økonomi, bolig, sundhed Noemi Katznelson,


Download ppt "Fortællinger fra kanten"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google