Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Branchemøde om lastning af vindmøller

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Branchemøde om lastning af vindmøller"— Præsentationens transcript:

1 Branchemøde om lastning af vindmøller
Ansvarsbegrænsning efter DHAB 2007 Torvehallerne, Vejle 24. marts 2014

2 370 Ansatte i den nordiske region 140 i København 60 Advokater
Antal 370 Ansatte i den nordiske region 140 i København 60 Advokater 5 Lande Danmark Estland Letland Litauen Sverige 7 Kontorer København Stockholm Gøteborg Malmø Tallinn Riga Vilnius

3 Kontaktdetaljer Primære sagsområder
Skadesager ved alle transportformer Vognmandsaftaler Logistikaftaler Certepartier Salgs- og leveringsbetingelser Handelsaftaler Køre- og hviletidssager Cabotage Advokat Ulla Fabricius MAQS Law Firm Pilestræde 58 1112 København K Dir. tlf.:

4 Anvendelsesområde DHAB § 2 Ansvarsbegrænsning DHAB § 26
Agenda DHAB 2007 – Hvad er det? Anvendelsesområde DHAB § 2 Ansvarsbegrænsning DHAB § 26 Hvad er baggrunden for ansvarsbegrænsning? Hvad gælder andre steder? Standard Rules of Operation Cuxport VRTO – Rotterdam Terminal Operator’s Association RNH General Conditions of the Association of Rotterdam Stevedores Ports of Sweden – General Conditions 1989 for terminal operations Er der særlige grunde til at fravige DHAB 2007’s ansvarsbegræns- ning ved håndtering af vindmøller? Kan man aftale andre ansvarsgrænser i konkrete kontrakter? Fælles tiltag

5 DHAB 2007 – Hvad er det? Standardbetingelser udarbejdet af Danske Havnevirksomheder

6 Anvendelsesområde DHAB § 2
DHAB 2007 finder anvendelse på Opgaver (§ 1), der udføres af en Havnevirksomhed, dvs. en virksomhed, der er medlem af Danske Havnevirksomheder, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.

7 Ansvarsbegrænsning, § 26 Max. SDR 2 pr. kg eller 666,67 pr. kolli.
Opgørelse af kolli, jf. stk. 2. Max. SDR pr. skadesbegivenhed. Hvis flere Ordregivere lider tab som følge af skader, der indtræffer ved én og samme hændelse: Max. SDR , som fordeles pro rata efter godsets værdi. Ved forsinkelse: Max. et beløb svarende til Havnevirksomhedens fakturakrav. Max. ansvar svarende til fuldstændig bortkomst, og ikke mere vidtrækkende end Ordregivers ansvar.

8 Hvad er baggrunden for ansvarsbegrænsning?
Historisk Balance - omkostninger De valgte beløbsgrænser

9 Hvad gælder andre steder?
Standard Rules of Operation Cuxport SDR 2 pr. kg bruttovægt ved beskadigelse eller bortkomst af gods. € for anden skade/tab end beskadigelse og bortkomst af godset (dog ikke personskade) pr. skadesbegivenhed/skadelidte og € 1 mio. global begrænsning – pro rata fordeling Særlig max for skade på containere og andre transportindretninger

10 Hvad gælder andre steder?
VRTO – Rotterdam Terminal Operator’s Association (2009) SDR 875 pr. package eller unit eller SDR 3 pr. kg bruttovægt af det beskadigede eller bortkomne gods afhængigt af, hvad der giver det højeste beløb. Ingen erstatning hvis krav under € 500 Ingen erstatning for forsinkelse Erstatning kan ved flere skadelidte aldrig overstige den samlede forsikringssum. Overstiger kravene forsikringssummen fordeles summen pro rata.

11 Hvad gælder andre steder?
RHB General conditions of the Association of Rotterdam Stevedores DfL pr. unit ved skade/tab af gods eller DfL pr kg non-unit gods. DfL for andet end skade/tab af gods og DfL pr. opdrag eller skadesbegivenhed som deles pro rata. 1 € = DfL 2,20371

12 Hvad gælder andre steder?
Ports of Sweden – General Conditions 1989 for terminal operations SDR 2 pr. kg beskadiget eller bortkommet gods og SDR pr. skadesbegivenhed SDR ved skade på skibet Udgangspunktet ingen erstatning for forsinkelse

13 Er der særlige grunde til at fravige DHAB 2007’s ansvarsbegrænsning ved håndtering af vindmøller?
Betydelige værdier Vindmølleproducenternes ansvar overfor deres ordregivere Back-to-back udfordres med omkostninger til følge Ensartede regler letter administration, risikoafdækning, jura etc. Omkostninger stiger

14 Kan man aftale andre ansvarsgrænser i konkrete kontrakter?
Administration Kontrakterne kompliceres Alle kunder har individuelle krav/ønsker Juridisk bistand Øgede omkostninger Individuelle løsninger er dyrere end standardiserede produkter Dyrere forsikringspræmier

15 Fælles tiltag Er de eksisterende regler ikke fornuftige at fortsætte med? Tillæg til DHAB 2007 (DHAB Wind)? Standard tillægsforsikring? Omkostninger – hvem skal nu betale?

16 Opsummering


Download ppt "Branchemøde om lastning af vindmøller"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google