Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen"— Præsentationens transcript:

1 Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Humanistiske universitetspædagogiske metoders potentiale i udviklingen af lærende miljøer - erfaringer og refleksioner fra forløb om ph.d.-vejledning på de naturvidenskabelige fag Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

2 Disposition Et udvalgt kursuseksempel Feedback fra deltager
Hvad vi mener sker i mødet: metasproglige kompetencer viden om processer i læring 4. Anerkendende dialog: Karl Tomms spørgsmålstypologi 5. Genrekendskab: Toulmins argumentationsmodel 6. Diskussion CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

3 Et udvalgt kursuseksempel
Center for Undervisningsudvikling anvender humanistiske universitets-pædagogiske metoder på: Adjunkt-pædagogiske kurser i vejledning og supervision for deltagere ved Det jordbrugsvidenskabelige Fakultet, AU CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

4 En deltager giver sin umiddelbare feedback på seneste kursus 17. -18
En deltager giver sin umiddelbare feedback på seneste kursus marts 2010 i en mail til kursuslederen: ”Jeg fik rigtig mange ting med hjem – et rigtig godt kursus, nok det bedste jeg nogensinde har været på.” CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

5 Hvad vi mener sker i mødet:
Vejlederne får kompetencer der understøtter de behov, de selv formulerer som At selvstændiggøre de ph.d.-studerende At vejlede i den naturvidenskabelige genre/skrivning af ph.d.-projektet CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

6 Udviklende dialoger Lineære antagelser Påvirke Orientere sig
’Detektiven’ Fokus på fakta Hvad gjorde du der? Hvor mange/hvor tit? Hvornår? Den ’kloge’ Give råd eller ordre Hvis jeg var dig Du skal bare Hold op! Tag dig nu sammen! Påvirke Orientere sig ’Opdagelsesrejsende’ Hvorledes er problem og personer/system i relation = cirkulære spørgsmål. ’Tankeforstyrreren’ At sætte et fænomen i et nyt perspektiv/skabe ny mening = refleksive spørgsmål. Cirkulære antagelser CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

7 Hvordan får man kendskab til den akademiske genre?
Toulmins argumentmodel Socialisering Trial and error Feedback Belæg Styrkemarkør Påstand Gendrivelse Hjemmel Rygdækning

8 Diskussion Er det tværfaglige møde en forudsætning for faglig udvikling? Er naturvidenskabelig og humanistiske metoder et særligt godt match? CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET


Download ppt "Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google