Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mod en mere kommunikativ og integreret sprogdidaktik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mod en mere kommunikativ og integreret sprogdidaktik"— Præsentationens transcript:

1 Mod en mere kommunikativ og integreret sprogdidaktik
Susana S. Fernández Institut for Sprog, litteratur og kultur

2 En ønskværdig sprogdidaktisk ramme
Kommunikativ tilgang Integration af færdigheder Elev-/læringscentreret undervisning Elevautonomi Elevfællesskab Respekt for og udnyttelse af individuelle forskelle (differentiering)

3 Tilgang Sprogsyn Læringssyn Sproglærings-syn elevsyn Tradition

4 Tilgange til sprogundervisning
Fokus på: Kommunikation Affektive Elev- faktorer autonomi Grammar-translation Direct Method Audiolingual Method Total Physical Response The Silent Way Suggestopedia Natural Approach Communicative Approach

5 Kommunikativ sprogundervisning
Fokuserer på såvel form som indhold Præsenter sproget i kontekst Autentisk sprog og autentiske situationer Integrerer de fire/fem færdigheder Kommunikation er målet og midlet i undervisningen Sigter mod tilegnelse af kommunikativ kompetence

6 Kommunikativ kompetence
Grammatical competence will be an important concern for any communicative approach whose goals include providing learners with the knowledge of how to determine and express accurately the literal meaning of utterances. (s. 30) 4 komponenter: Grammatisk kompetence Diskursiv kompetence Sociolingvistisk kompetence Strategisk kompetence (Canale & Swain 1980)

7 Historisk debat om grammatik:
Focus on forms Focus on form Focus on meaning e.g. Communicative Approach e.g. Grammar- Translation Method e.g. Natural Approach

8 Grammatisk kompetence
Fra Ocke-Schwen Bohn, Introduktion til modersmåls- og fremmedsprogstilegnelse ppt.

9 Historisk debat i grammatikundervisning
eksplicit vs. implicit undervisning deklarativ vs. instrumentel viden deduktiv vs. induktiv tilgang sætnings- vs. tekstuelt niveau mekanisk vs. kommunikativ øvelse produktion vs. inputbehandling i fokus intensiv vs. ekstensiv undervisning

10 Kan Deklarativ viden blive til instrumentEl viden?
1 Problematisering af en grammatisk regel 2 Bevidstgørelse 3 Kommunikative aktiviteter hvor reglen skal anvendes + hensyn til den naturlige rækkefølge 4 Produktion i intersprog 5 Implicit (instrumentel) viden

11 Fokus på input og output (Van Patten 2003)
I II III INPUT INTAKE DEVELOPING OUTPUT SYSTEM Processing instruction Input-based Traditional instruction Output-based

12 Intensiv undervisning
Ekstensiv undervisning Meget tid på ét emne (koncentreret) Mange emner på kort tid PPP (Present – Practice – Produce) I forbindelse med en task: Traditionel ”grammatiktime” Som forberedelse (pre emptive focus on form) Korrektiv feedback

13 TASK Fokus på betydning Informationshul
Den lærende vælger lingvistiske ressourcer Kommunikativ produkt En problemorienteret kommunikativ læringsaktivitetet TASK 3 dele: Pre-task, Task, Post-task Mål: grammatisk – pragmatisk – diskursiv – strategisk (lære at lære) Michael Svendsen Pedersen (2001) Task Force. Et bud på kommunikativ sprogundervisning. Sprogforum 20.

14

15 Laursen, E. et al. (1993) En vivo. Øvebøg. København: Gad

16 Pre-task Task Post-task
Input-baseret aktiviteter (fx video- eller audiooptagelser af native speakers) Forskellige taskfaser Analysis Omorganisering af det sproglige system Konsolidering Integration med andre sproglige fænomener Aktiverende aktiviteter (fx brainstorming) Indsamling af materialer Korrektiv feedback Bevidstgørende aktiviteter (fx fokus på grammatik) Gruppe-, par- og individuelt arbejde Focus on form (de former som eleverne har valgt i udførelsen af tasken) Planlægning Taskgentagelse eller udvikling Offentlig fremlæggelse

17 Hvad er så godt ved ”tasken”?
En ”miniunivers” af læringsmuligheder Integration af form og meaning (sprog og kultur, emnerelevans) Integration af færdigheder (lytte-, læse-, tale-, skrivefærdigheder) Mulighed for differentiering (forskellige roller til forskellige elever; fokus på læringsstrategier og læringsstile; fokus på elevsamarbejde) Verden udenfor bliver inviteret ind i klasselokalet (fx via forskellige IT-ressourcer)

18 Individuelle forskelle
Elevsyn Autonomi Fælleskab Individuelle forskelle Differentiering

19 elevautonomi Smal definition Bred definition At lære at lære
At lære at befri Fokus på akademisk præstation Fokus på kritisk tænkning Udvikling af elevens læringspotentiale Udvikling af elevens menneskelige potentiale

20 Individuelle forskelle: læringsstrategier
Kognitive Metakognitive Sociale/affektive Kommunikative Direkte Indirekte

21 ordforråd grammatik læsefærdighed lyttefærdighed Kognitive strategier
talefærdighed skrivefærdighed

22 9. Monitorering af strategi-anvendelse
1. Bevidstgørelse 8. Evaluering (elever og lærer) 2. Udforskning af tilgængelige strategier 7. Gradvis fjernelse af stilladsering Træning i læringsstrategier 6. Første evaluering (elever) 3. Læreren/elever modellerer 5. Anvendelse af strategier med stilladsering 4. Kombination af strategier Macaro (2002)

23 Elevfælleskab Man opbygger sin egen forståelse af verden gennem kommunikation (socialkonstruktivistisk læringssyn) Man formulerer, forklarer og forhandler sig til en forståelse af stoffet. Man opbygger tilegnelsen af sprog gennem kommunikation (kommunikativ tilgang til sprogundervisning)

24 differentiering Husk de forskellige læringsstile!
Giv valgmuligheder i anvendelse af læringsstrategier Giv eleverne forskellige roller i fx løsningen af en task! (Udnyt deres stærke sider!)

25 Den gode kommunikative grammatikundervisning
Grammar rules! Den gode kommunikative grammatikundervisning planlagt og systematisk rummelig ift. brug af modersmål lidt og ofte, redundans (language flood) tekstbaserede problemløsningsaktiviteter aktiv korrektiv feedback – eksplicit feedback bedst indholdsorienterede aktiviteter og opgaver (Mitchell 2000)

26 Den gode kommunikative grammatikundervisning
Grammar rules! Den gode kommunikative grammatikundervisning Fokus på såvel skriftlig som mundtlig tekst Behandling af emner der relaterer sig til elevernes liv (community issues) (Schneider 2005) Fremhævelse af input (input enhancement) Både inputbehandlings- og produktionsøvelser Fokus på problematiske grammatiske fænomener Bedst med elever som allerede kan kommunikere i det fremmedsprog (fluency first)

27 Grammatikundervisning i dag
Consiousness-raising Contrastivity Contextualization

28 Den gode sprogunderviser
åbner mulighed for et kommunikativt læringsrum skaber sproglig opmærksomhed i relation til den indholdsorienterede kommunikation hjælper eleverne med at tage ansvar for egen læring vælter vægge (klasseværelsesvægge!) (Adapteret fra Lund, K. & Pedersen, M.S. (2001) Hvad er god sprogundervisning? Sprogforum 19)

29 Task-skabelon Taskens navn Forfatter Kilde Niveau Mål
Grammatiske elementer Funktioner Kulturelle elementer Beskrivelse Materialer Kommentarer

30 Task-skabelon (fortsætter) Taskens navn ¡A cocinar! Tortilla de chips
Forfatter Patricia Varela González Kilde Todoele.net Niveau - Målgruppe A1 – A2 Mål Øve lytteforståelse og mundtlig produktion; arbejde med ordforråd Grammatiske elementer Præsens, verbet ”gustar” og lign. Funktioner udtrykke holdning, snakke om hvad man kan lide, give instrukser Kulturelle elementer Spanske madvaner (fortsætter)

31 Task-skabelon Beskrivelse
Denne aktivitet er tredelt: før, imens og efter visning af det visuelle materiale. Den første del er en introduktion til emnet. Vi viser eleverne billeder om mad og madlavningsvaner, og starter en samtale om emnet. Tilegnelse af relateret ordforråd gennem brainstorm. Når emnet er præsenteret, ser eleverne videoklippet flere gange, så de kan svare på forståelses- og fortolkningsspørgsmål. Til sidst er der en fri opgave, hvor eleverne udarbejder og præsenterer en opskrift, de kan lide. Materialer P:\Documentos de otros\Patricia_Arguinano.doc Video you tube Kommentarer Der er mange videoklip om madlavning på You Tube.

32 Mange tak 


Download ppt "Mod en mere kommunikativ og integreret sprogdidaktik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google