Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

New Media – hvad er hvad? Janne Rumle Becker & Michael Buksti

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "New Media – hvad er hvad? Janne Rumle Becker & Michael Buksti"— Præsentationens transcript:

1 New Media – hvad er hvad? Janne Rumle Becker & Michael Buksti
22. februar 2010 New Media – hvad er hvad?

2 Dagens program 10.30 Velkommen – Microsoft
11.00 New Media – hvad er hvad? 11.45 Cases - Feedback 12.30 Frokost 13.15 New Media – fortsat 14.00 Cases - Feedback 14.15 Pause 14.30 Cases - Feedback 16.00 Opsamling og tak for i dag Alle tider er cirka tider

3 Velkommen Microsoft

4 Janne Rumle Becker Senior kommunikationsrådgiver
Cand. Comm.; Roskilde Universitet Kommunikationsrådgiver i mere end 8 år, derudover arbejdet med kommunikation og markedsføring i Nycomed og Westergaard Kontakt eller

5 Laura Gade - Rasmussen Laura har været ansat hos Communique+ i to år, hvor hun har arbejdet med kunder, som Microsoft Xbox, eBay, HP, Match.com, Iceland Express, Vilnius European Cultural Capital og British Council. Lauras kompetencer ligger fortinsvist inden for nye medier og brugen af de sociale netværk til at bringe fokus på kundens produkter. Baggrund Laura har en kandidatgrad i Public Relations, der er en kombination af virksomhedsstudier og dansk. Laura er uddannet fra Roskilde Universitet. Tidligere har Laura arbejdet to år i PR Bureauet Jøp, Ove & Myrthu og som freelance hos Operate.

6 Udvalgte kunder 6

7 Fakta om Communique Om os Brancheforening Internationale netværk
Communique er et af de ældste kommunikationsbureauer i Danmark. Vi er 13 medarbejdere, som løser danske og internationale virksomheders kommunikationsmæssige udfordringer. Vi mestrer alle elementer i den kommunikative værktøjskasse og prioriterer langvarige kunderelationer og håndterer alle typer PR- og kommunikationsopgaver Brancheforening Medlem af Brancheforeningen af PR-virksomheder (BPRV) Internationale netværk Edelman – Edelman er verdens tredjestørste PR-netværk og giver Communique mulighed for at håndtere kunders kommunikation på globalt, europæisk og nordisk plan

8 Hvad forventer I at få med jer hjem?

9 New Media Nye medier Sociale medier Online kommunikation Interaktiv dialog Kært barn har mange navne !

10 New Media Sociale Medier

11 ”New media er ligesom teenagersex. Alle vil gerne have det
”New media er ligesom teenagersex. Alle vil gerne have det. Ingen ved, hvordan man gør. Når man endelig har prøvet det, er det overraskende, at det ikke var bedre” Avinash Kaushik, Analytics Evangelist, Google

12 Som alt andet, gør øvelse mester og new media skal bruges,
ellers er det bare endnu en inaktiv kommunikationsplatform. Pointen er, at det gælder om at gøre noget godt, men ikke alt på samme tid.

13

14

15 Okay men hvor stort er New Media og hvorfor er det relevant at bruge?

16

17

18

19

20

21

22 Hvorfor skal vi twitte? CNN bruger Twitter i deres nyhedsudsendelser
Obama brugte Twitter i sin valgkamp

23

24 Hvilke New Media former anvender I og
hvordan?

25 3 eksempler Danske Studerendes fællesråd Dansk Tunisisk hjemmeside
Dansk Anatolien Ungdom

26 Case: Dansk Anatolien Ungdom
Baggrund: Dansk Anatolien Ungdom – Ungdomsorganisation med 6 lokalforeninger og unge medlemmer. Har en hjemmeside og facebook gruppe, men der er ikke en tydelig/klar kommunikationen mellem Dansk Anatolien Ungdom og lokalforeningerne. Strategi: Styrk kommunikationen via facebook og mails – som mange unge medlemmer også bruger til dagligt. Taktik: Fortæl alle unge i lokalforeningerne om facebook gruppen. Ophængning af plakater med tydelig hjemmeside og facebook adresse. Resultater: Der kommet nyheder om arrangementer på facebook og hjemmesiden. Links: /

27 Case: Danske Studerendes Fællesråd
Baggrund: Danske Studerendes Fællesråd repræsenterer studerende og vil gerne bruge New Medias som et led i mobiliseringssager og til generelt at gøre DSF mere synlige over studerende og den øvrige offentlighed. Strategi: Først og fremmest at bruge Facebook, da næsten alle studerende benytter den platform. Taktik: Hyppige profil updates fra Danske Studerendes Fællesråds profil samt formanden, Mikkel Zeuthens profil. Formandens updates bliver ofte lavet via Twitter for at udvide en evt. målgruppe. I updatene poses ofte links til pressehits og/eller gøres opmærksom på nye politiske tiltag eller på DSF’s arbejde. Altid med et politisk fokus i kombination med en personlig vinkel. Resultater: Find de to profiler på nedenstående link.

28 Case: Fælles dansk-tunesisk hjemmeside KFUM-Spejdernes samarbejde med Les Scout Tunisiens

29 Case: Fælles dansk-tunesisk hjemmeside
Baggrund: KFUM-Spejderne i DK og det tunesiske spejderkorps (Les Scout Tunisiens) har for en 5-årig periode indgået et partnerskab, der skal være med til at udvikle begge organisationer. To udvalg i hhv. Tunesien og DK arbejder og samarbejder overordnet. Baggrunden for den fælles hjemmeside er, at der skal være en fælles kommunikationskanal til at nå både tunesiske og danske ledere (sekundært de unge). Både tuneserne og danskerne har deres egne hjemmesider på modersmålet, der informerer om dette samarbejde. Men man ønsker en decideret hjemmeside, der kan levere viden, aktiviteter og oplevelsen af det internationale samarbejde online. Udfordringen er så, at internet i Tunesien er knap så udbredt som i DK – og det samme gælder fx også Facebook.

30 Case: Fælles dansk-tunesisk hjemmeside
Strategi: Tja… Hjemmesiden skal være min. på engelsk og arabisk/fransk – sekundært på engelsk, dansk og arabisk/fransk. Den skal hverken være en del af den danske eller den tunesiske organisations ”design”, men dog skal de to forskellige officielle sider henvise til den. Derudover har vi også en Facebook-gruppe, som informerer om samarbejdsprojektet og senere skal henvise til hjemmesiden. Taktik: Den eneste taktik må vel næsten være, at hjemmesiden bliver lavet ”i” DK af danskere, da vi gennemsnitlig har den hurtigste reaktionstid. - En sideeffekt er så, at tuneserne mister ejerskab over siden og indholdet…

31 Case: Fælles dansk-tunesisk hjemmeside
Resultater: Hjemmesiden er stadig under opbygning, så den har endnu ikke leveret noget. Vores fælles Facebook-gruppe har 313 medlemmer. Links: Den fælles hjemmeside (der endnu ikke er færdig): Den officielle hjemmeside for Les Scout Tunisiens: (sorry, men kan ikke finde den del, der omtaler vores samarbejde) Den officielle hjemmeside for KFUM-Spejderne i DK og samarbejdet:

32 Frokost

33 New Media – fortsat Eksempler

34 Hvordan taler vi til og med brugerne?
Den svære samtale Hvordan taler vi til og med brugerne?

35 Ordret er dit / ordet er alles

36 Overvejelser inden man kaster sig over sociale medier
Hvad er dit budskab? Hvordan er din målgruppe (eksperter, almen interesse, innovative, diskussionslystne) Engagement som en naturlighed – no bull shit og salgsargumenter

37 Forandringsparat og imødekommende Gennemsigtig
Ikke direkte målbar værdi Sociale medier forpligter Indhold er alt afgørende

38 Krisen er også social Ikke for sarte sjæle
Folk bruger medier anderledes i krisetider & folk ændrer deres opfattelse af troværdighed (Edelman Trust Barometer).

39 Danske mediers brug af New Media
Citizen journalism (tip redaktionen, send dit foto, blogs, foraer) Crowdsurfing Search for at finde cases/historier/ kilder Promovere mediet, artiklerne og journalisterne gennem andre medier end deres eget Flere medier i et Skabe en mere personlig profil af mediet

40 New Media kører i overhalingsbanen

41 Flyet landede kl. 3.31 - twitter kl. 3.36

42 Pragteksemplarer kan indtage mange forskellige former

43 eBay

44

45 Facebook som annoncemedia
What colour is yours?

46 Surfing på Søerne Over 1 mio. hits

47 Monkey boy Over 4 mio. hits

48 Star wars: http://www. youtube. com/watch
Star wars: Flash mop: Thriller:

49 Fremtiden

50

51 Hvad gik galt? Visit Denmark

52 Hvordan arbejder I med social medier?
Feedback

53 Case: ScoutZone og facebook
Baggrund: KFUM-Spejdernes website for unge mellem 13 og 17 år, hvor man skal kunne finde emner inden for (spejder)politik, Kurser/events, grej, portrætter. Redaktionen består af 16 personer fordelt ud over hele landet. Strategi: Facebook-pages Siden på facebook skal være stedet hvor vi lægger ”socialt” materiale op, dvs. ting til debat, artikler med ”kendte” spejdere samt sensationsstof. Taktik: ”Upload og kommentér når du nu lige kommer forbi” Resultater: ikke nogen nævneværdig aktivitet på facebook-siden. Mere eller mindre aktiv facebookside, hvor redaktionens medlemmer af og til putter noget op og kommenterer, men hvor man kan se hvem fra redaktionen, der kommenterer eller tilføjer en ny artikel. -> 463 fans, 4 aktive i uge 5 -> 11 posts siden oktober, 41 reaktioner Links:

54 Case: ScoutZone - Tour Baggrund: KFUM-Spejdernes website for unge mellem 13 og 17 år, hvor man skal kunne finde emner inden for (spejder)politik, Kurser/events, lokalstof, grej, portrætter – primært alt det vores spejdere ikke kan få i alm. medier. Strategi: temaside: SZ on Tour En side med løbende opdateringer, hvor man kunne følge et hold journalister rundt i landet og blive opdateret. Taktik: To/tre journalister skulle rejse Danmark rundt og rapportere fra sommerlejre og kruser undervejs. ScoutZone on Tour tema Resultater: 8 posts 14 reaktioner (kommentarer / likes) Links:

55 Case: ScoutZone - blogs
Baggrund: KFUM-Spejdernes website for unge mellem 13 og 17 år, hvor man skal kunne finde emner inden for (spejder)politik, Kurser/events, grej, portrætter Strategi: Blogs Vores brugere skal kunne være opdateret på andres liv/arbejde Taktik: Der bliver skrevet noget engang imellem. Resultater: Fire mere eller mindre inaktive blogs; Spejderfestival, Giv-et-år spejdernes blog, praktikantens blog, ARAB-udvalg blog. Links:

56 Case: ScoutZone - Video
Baggrund: KFUM-Spejdernes website for unge mellem 13 og 17 år, hvor man skal kunne finde emner inden for (spejder)politik, Kurser/events, grej, portrætter. Strategi: Levende billeder på Scoutzone og lyd Vores brugere skal kunne se et varieret udbud af kanaler (artikler, billeder, lyd video mm.) Taktik: Ud fra det udstyr vi har laver vi indimellem noget – Det giver noget levende indhold, men vi afsætter lang produktionstid til det. Resultater: En håndfuld videoer og soundslides Links: På orgeljagt i polen Herlufmagles nye hytte Forældre om Tunesien Rally i Rødovre Lyd podcast – Spejderfestival (Lyd + slideshow)

57 Case: ScoutZone – Microblogging internt
Baggrund: KFUM-Spejdernes website for unge mellem 13 og 17 år, hvor man skal kunne finde emner inden for (spejder)politik, Kurser/events, grej, portrætter. Redaktionen består af 16 personer fordelt ud over hele landet. Strategi: Intern microblogging til hele redaktionen Vi er en redaktion, der er geografisk spredt - har jeg overvejet at have en intern mikroblog (alá twitter) inde på vores intranet, hvor alle fra redaktionen kunne dele noget lynhurtigt og vi vil i redaktionen føle os tættere på hinanden selvom vi er meget spredt (København til Ålborg). Taktik: Modul implementeres i vores intranet med et enkelt tekstfelt og en send-knap Resultater: Ikke påbegyndt - Links:

58 Case: ScoutZone – Intern undervisning
Baggrund: KFUM-Spejdernes website for unge mellem 13 og 17 år, hvor man skal kunne finde emner inden for (spejder)politik, Kurser/events, grej, portrætter. Redaktionen består af 16 personer fordelt ud over hele landet. Strategi: Intern virtuel undervisning har overvejet muligheden for at lave podcasts/screencasts til brug internt i redaktionen, hvor man eks. viser hvordan man bruger vores CMS, opsætter artikler, forbereder sig til et telefoninterview mm. Taktik: Ikke påbegyndt Laves primært af redaktører men f.eks. CMS kan også laves af journalister Resultater: Ikke påbegyndt - Links:

59 Uofficiel tænkt case: Baggrund: KFUM-Spejderne er en frivillig organisation med mange ledere spredt ud over hele landet. Der er i alt medlemmer, hvoraf ca er ledere. Strategi: HR-blogging til organisationens medlemmer Hvordan KFUM-Spejderne kan mindske den psykiske afstand mellem den menige leder og hovedbestyrelse. - personligt synes jeg at det vil give mening at arbejde med dette i en så stor organisation primært drevet af frivillige, som KFUM-Spejderne er. Her er det jo svært at være på mærkerne med, hvad der rør sig ude i krogene og som udvalg, styregrupper og bestyrelse og være i tæt kontakt med lederne ude i grupperne. Taktik: Ikke påbegyndt - Idé Alle udvalg, styregrupper, distrikter, korpsets ansatte og selve hovedbestyrelsen skulle forpligte sig til at opdatere og blogge. Resultater: Ikke påbegyndt - Links: Idé efter:

60 Case: Ungdommens Røde Kors
Baggrund: I Ungdommens Røde Kors ønsker vi at inddrage vores frivillige og medlemmer aktivt, når vi kommunikerer med dem. I den forbindelse kunne vi godt tænke os feedback på to af de medier, vi anvender – vores hjemmeside og vores medlemsblad. Strategi: På vores hjemmeside er brugerne med en “Jeg elsker”-funktion med til at bestemme indholdet på sitet. 4 gange om året udsender vi et medlemsblad i trykt form. Vi overvejer at gå over til et elektronisk blad med klik-funktioner og levende fortællinger for at aktivere modtagerne i højere grad. Taktik: Vi kunne godt tænke os sparring på, hvordan vi i højere grad kan integrere sociale medier i vores kommunikation med vores frivillige og medlemmer på hjemmesiden. Vi kunne godt tænke os input og ideer til, hvilke muligheder der er for at arbejde med et medlemsblad i elektronisk form. Resultater: Statistikken på hjemmesiden viser, at brugerne er mest aktiv på ”Jeg elsker”- siden, hvilket vidner om, at den aktive medinddragelse appellerer til dem. I løbet af foråret skal vi have lavet en brugerundersøgelse af både medlemsblad og hjemmeside. Links: Ungdommens Røde Kors:www.urk.dk, Eksempel på elektronisk blad:

61 Case: Natur-podcasts Baggrund: Natur & Ungdom vil gerne give børn muligheden for at komme ud i naturen på en sjov og anderledes måde. Derfor laver vi 20 korte podcasts med naturaktiviteter, som kan downloades på hjemmesiden og lægges over på mp3-afspilleren – lige til at tage med ud i naturen. Du får instrukser og informationer, mens du er midt ude i naturen/skoven/haven/stranden. Strategi: Lancere podcast’ene som en fed måde at være ude på. Bruge Facebook, medlemsblad, nyhedsbrev og vores egen hjemmeside til at udbrede budskabet. Taktik: Fortælle vores medlemmer om podcast’ene og lave et sted på vores forum, hvor man kan give feed back, loade billeder og egne lydfiler op. Resultater: Vores medlemmer, familier og børn individuelt, downloader natur-podcast’ene og får en interessant og sjov naturoplevelse. Links:

62 Case: Det Danske Spejderkorps
Baggrund: Det Danske Spejderkorps Børne- og ungdomsorganisation for spejdere i Danmark. Har websiderne: spejder.dk og dds.dk, flickr.com/blaaspejder til medlemmerne billeder, youtube.com/blaaspejder til medlemmernes videoer, facebook.com/spejder som fanside (både brugergenereret og via korpskontoret), medarbejdere og frivillige i organisationen bruger twitter – og så alt det medlemmerne selv finder på. Strategi/taktik: - Mangler og ønsker at blive bevidst herom Resultater: Tage aktivt stilling til, hvordan vi vil bruge det i fremtiden. Få mere viden om, hvordan vi kan bruge det aktivt i organisationen. Hvordan kan vores medlemmer bruge det?

63 Opsamling

64 Hvad har I fået med jer hjem?

65 New Media – 10 råd Skab nye relationer
New Medias betydning handler ikke om teknologi. Betydningen ligger i en ny type relationer, hvor mennesker i stigende grad får informationer fra hinanden snarere end fra institutioner og virksomheder. Det sætter organisationer og store brands, salgs- og servicevirksomheder, under en ny type pres. Forbrugerne taler om dig! Træf et valg Der er tre muligheder. Du kan gøre ingenting. Du kan skrive amatøragtig blogs og private Tweets - og dermed signalere, at du i én eller anden forstand er "på." Eller du kan foretage en strategisk overvejelse om, hvilken type medie-strategi, der passer til lige præcis din virksomhed og dine målgrupper.

66 New Media - 10 råd Analyser situationen
Allerførst: Lav en analyse af din organisations og dens interessenters teknologiske profil. Er interessenterne fx aktive og måske ligefrem initiativrige inden for de sociale teknologier, eller er de reelt flintrende ligeglade? Virksomhedens kultur og interessenternes "teknologiprofil" afgør ambitionsniveauet. Spild ikke tiden på at være "moderne," hvis folk reelt er ligeglade. Definer dine målsætninger Vil du fx. bruge new media til at lytte, samtale, styrke eller inddrage? I dette strategiske valg anes alle de muligheder, der rækker ud over blot at bruge fx. Facebook eller Twitter som en personlig PR-maskine.

67 New Media - 10 råd Effektiv lytning
At lytte er et magtfuldt alternativ til de sædvanlige, dyre markedsanalyser og fokusgrupper. Øvelsen skal gribes professionelt an og består i uendeligt meget andet end blot det at google løs med mere eller mindre relevante søgeord. Track blogs, lav virtuelle fokusgrupper eller brug globale analyseinstrumenter som fx. Blogpulse (http://www.blogpulse.com) Tag udgangspunkt i samtalen At samtale er alternativet til traditionel PR, herunder fordi langt de fleste har større tillid til hinanden end reklamerne fra corporate life. Lad interessenter tale med hinanden og deltag selv: Viral marketing, social news rooms, blogs, communities etc. 

68 New Media 10 råd Udnyt entusiasme og glæde
At styrke handler om at tilføre interessenter energi - dvs. at udnytte deres (eventuelle) entusiasme med bedømmelser og anmeldelser, Wikis mv. Inddrag brugerne At inddrage handler om user-driven innovation, dvs. gode ideer og produktudviklingen i hænderne på markedet.

69 New Media - 10 råd Husk der er risici
Intet er værre en halvhjertet dialog - som en blog, der ikke svares på, eller et community der dør langsomt. Anderledes udtrykt: Drift er vigtigere end udvikling. Tag et skridt af gangen Hav visionen klar, men begynd småt, ét skridt ad gangen. Det handler om at fokusere på relationerne, ikke teknologien.

70 Communique+ Ryvangs Allé 50 2900 Hellerup
Tak for i dag Communique+ Ryvangs Allé Hellerup


Download ppt "New Media – hvad er hvad? Janne Rumle Becker & Michael Buksti"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google