Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

CARL BRO GRUPPEN KOMPOSITBROER Få i Danmark – mange ude!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "CARL BRO GRUPPEN KOMPOSITBROER Få i Danmark – mange ude!"— Præsentationens transcript:

1 CARL BRO GRUPPEN KOMPOSITBROER Få i Danmark – mange ude!
v/Martin V. Kjær Carl Bro Gruppen

2 PRÆSENTATION 1. Historie 2. Kompositprincippet 3. Udførelsesmetoder
4. Anlægsmæssige fordele 5. Vedligeholdelse og drift 6. Æstetik 7. Økonomi

3 1.0 HISTORIE Få i Danmark – mange ude! Danmark
Stor cement/betonindustri Tradition for betonbroer God erfaring med spændbeton Billigst med spændbeton (udførelse/drift) Udland (Storbritannien) Forbud imod spændbeton for ca. 10 år siden Stor stålindustri Stor fokus og udvikling indenfor kompositbroer

4 2.0 KOMPOSITPRINCIPPET Komposit > latin, com’positus = com’ponere = sammensætte Stål + beton = komposit (arbejder sammen!) Udvidelseskoefficienten er den samme for stål og beton

5 3.0 UDFØRELSESMETODER Betondæk støbes
Forskalling lægges imellem dragere (filigran, etc.) Ståldragere løftes på plads i par

6 LADDERBEAM BRIDGE

7 LADDERBEAM BRIDGE

8 MULTI-GIRDER BRIDGE

9 MULTI-GIRDER BRIDGE

10 4.0 ANLÆGSMÆSSIGE FORDELE
Mulighed for præfabrikation Ingen forskalling under brodæk Minimal forstyrrelse af trafik Mange muligheder for valg af installationsmetoder af stål - Kraner - Special transport - Fri frembygning Tidsbesparende = økonomisk fordelagtigt Brospænd op til ~ 85m Komplex geometri, skæve og kurvede dæk

11 PRÆFABRIKERET BRODÆK

12 PRÆFABRIKERET BRODÆK

13 PRÆFABRIKERET BETONELEMENTER

14 FRI FREMBYGNING

15 FRI FREMBYGNING

16 HOLMFIELD INTERCHANGE – ’FØR-BILLEDE’
M62, 6 sporet motorvej Sammenfletning med ny sporet motorvej,A1(M)

17 HOLMFIELD INTERCHANGE – ’EFTER-BILLEDE’
3 kompositviadukter 5 kompositbroer

18 HOLMFIELD INTERCHANGE
Kompositbroer blev valgt pga.: - Linieføring kurvet både horisontalt og vertikalt, komplex geometri! - Mulighed for præfabrikation og løft over åben motorvej - Ingen forskalling under brodæk - Hurtigt at bygge

19 HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE
Ståldragere fragtet til byggeplads som samlesæt Løftet på plads under natoperation, med motorvej åben!

20 HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE
Betondæk støbt med “Omnia planks” som forskalling

21 HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE

22 5.0 VEDLIGEHOLDELSE OG DRIFT
Levetid på maling = 40 år Levetid på brolejer/fuger = 25 år Indspændte brodæk = ingen brolejer/fuger

23 6.0 ÆSTETIK Godt samspil med naturen, (valg af farver på stål)
Kurvede underside, både horisontalt og vertikalt Filmklip af visualisering fjernet!

24

25

26

27

28

29

30

31 7.0 ØKONOMI Seneste store projekter i UK: A1(M) Darrington - Disforth
- 34 broer, heraf 27 kompositbroer incl. 3 viadukter M6 Toll Road - 57 broer, heraf 46 kompositbroer Swale crossing - 1270m kompositbro over sumpområde, bygget efter fri frembygning

32

33 7.0 ØKONOMI Gennemsnitlig m2 pris for komposit brodæk
- £ £2000 afhængig af komplexciten

34 8.0 AFSLUTNING Kompositbroer i Danmark?


Download ppt "CARL BRO GRUPPEN KOMPOSITBROER Få i Danmark – mange ude!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google