Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."— Præsentationens transcript:

1 Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

2 Program Tanker siden sidst Dagens tema: Relationer og kommunikation
Relationers betydning Kommunikation: verbal og kropssprog Hvordan udvikle god kommunikation Refleksion Hjemmeopgave Tak for i dag og feedback Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

3 Siden sidst Spørgsmål og kommentarer siden sidst? Hjemmeopgave
Opfølgning på hjemmeopgaven kan være: Runde, hvor hver deltager deler en enkelt tanke/oplevelse eller ny erkendelse med gruppen Eller: Hvordan er det gået med at løse den? Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 3

4 Relationer Gode relationer er vigtige for vores trivsel og helbred
Forudsætningen for gode relationer er god kommunikation Hvad kan det skyldes? Underviseren kan invitere til at gruppen kan byde ind med deres egne oplevelser og erfaringer, som kan have ført til vanskeligheder ved relationer og kommunikation Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

5 Vanskeligheder med kommunikation
God kommunikation er en forudsætning for gode relationer Mange mennesker med EUPF oplever vanskeligheder med at kommunikere med andre (der opstår mange misforståelser) Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

6 Hvad er god kommunikation
Lytter Rumme og tolerere andres perspektiv Være opmærksom Huske at din opfattelse ikke nødvendigvis er hele sandheden Spørge ind og undersøge det nærmere => forebygger misforståelser Udtrykker Oprigtighed Situationsfornemmelse: Hvornår udtrykker man hvad? (måden, ærlighed, situationsfornemmelse) Overensstemmelse mellem ord og kropssprog Gensidig respekt Bevidsthed om at mit eget perspektiv kun er et af flere Det er normalt til tider at have problemer med at opretholde god kommunikation. Især i tætte relationer. Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

7 Kropssprog Vores kropssprog kan give stærke signaler
Om vi synes om den person, vi taler med Om vi synes det de siger er i orden Om vi lytter og er opmærksomme Om relationen mellem os (fx hvem bestemmer over hvem) Problemet med kropssprog er, at det kan være svært at styre sit eget, og svært at afkode hos andre Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

8 Kommunikationstrekanten
EMNET Indholdsbudskaber Indholdsbudskaber Typisk verbale Typisk verbale Bearbejdet efter B. Madsen Pointe: Man skændes fx ofte om emnet, men egentlig handler det om relationen PERSON 1 PERSON 2 Forholdsbudskaber Typisk nonverbale Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

9 Hvad udvikler og hvad hæmmer
Hvad udvikler kontakt At være personlig At være empatisk At være åben At være konkret At tillade følelser At være saglig At tage ansvar for egne værdier At være inkluderende At tage ansvar At sætte grænser Hvad hæmmer kontakt At rollebestemme nogen At være analyserende At være lukket At være indirekte At have en skjult dagsorden At være fordomsfuld At være ekskluderende At være uansvarlig At overbevise/ overindvolvere Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

10 Assertiv kommunikation
Når du er assertiv: Er du ærlig og passende i dine tilkendegivelse af følelser og meninger Vælger du selv, om du vil fortælle hvad du tænker, føler eller tror på. Kan du håndtere kritik uden tårer eller raseri Er du åben overfor andres meninger Tager du ansvar for det du siger og gør Kommer både du og din samtalepartner ud af samtalen som vindere Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

11 Hvordan kan man udtrykke sine behov
Underkastende/passiv Aggressiv Assertiv Rettigheder Opgiver sine egne Nedgør andres Forsvarer egne og andres Tale Undskylder og mildner Beskylder og bebrejder Taler frit og direkte Kropssprog Undgår øjenkontakt, tilbageholdende Stirrer, taler højt, invaderer pers. Rum I balance, direkte i sin attitude Reaktion Flugt Kamp Engagement Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

12 Når misforståelser eller konflikter opstår (refleksionscirkelen)
1. Konkret erfaring Hvordan oplevede jeg situationen 5. Ny forståelse Hvis det sker igen, hvad vil jeg så gøre? 2. Aktiv refleksion Hvad gjorde jeg og hvorfor? 4. Konklusion Hvad kunne jeg ellers have gjort? 3. Analyse Hvilke konsekvenser fik mine handlinger og hvorfor? Lav evt. en lille øvelse med udgangspunkt i refleksionscirkelen Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

13 Hvad kan du selv gøre Øve dig i kommunikation og konfliktløsning
Dyrke relationer, der er gode for dig Undgå relationer der er destruktive Hvad er gode og dårlige relationer for dig? Underviseren kan invitere gruppen til at reflektere over, hvad gode og dårlige relationer er. Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

14 Hjemmeopgave Overvej, hvem der kan være en hjælp for dig, når du har det svært Brug refleksionscirkelen på en konkret situation, hvor der opstod misforståelser Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

15 Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart?
Tak for i dag Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart? Hvad var mindre brugbart? Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 15


Download ppt "Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google