Download præsentationen
Offentliggjort afLise Carlsen Redigeret for ca. et år siden
1
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb
2
I sidste uge opnåede du en forståelse af kredsløbet i din krop
Du kender til hjerte og lungefunktion, blodets funktion, beregninger af iltoptagelser etc. og har opnået En forståelse af nogle af de mest grundlæggende begreber i arbejdsfysiologi I den forbindelse har du lært at løse ligninger og har viden om reglerne for ligningsløsning
3
Matematik: Tal og algebra: Uddrag af bekendtgørelsen
Eleven kan vælge metode til løsning af ligninger, uligheder og enkle ligningssystemer Eleven har viden om metoder til løsning af ligninger, uligheder og enkle ligningssystemer – Herunder med digitale værktøjer
4
Læringsmål for forløbet
At have kendskab til kredsløbet og samspillet mellem hjerte, lunger, blodbaner, muskler At opnå øget indsigt i ovennævnte samspil gennem relevante matematiske beregninger – herunder grafer ud fra plot (tovariabel regressionsanalyse i geogebra) At producere og anvende modelleringer hvor matematiske repræsentationer indgår i erkendelse og argumentation At vurdere testresultater i arbejdsfysiologiske forsøg At iagttage samspillet mellem arbejdsbelastning og delvis begrænsende faktorer som fx ophobning af mælkesyre i musklerne (hvoraf en del af mælkesyren kan omdannes til energi gennem spaltningsprocesser) At kunne redegøre for sammenhænge mellem arbejdsbelastning, puls samt iltoptagelse At anvende og vedligeholde kendskabet til lineære funktioner og eksponentialfunktion i forbindelse med fysisk aktivitet
5
Funktioner og modellering
Funktioner beskriver sammenhænge mellem to variable størrelser – fx distance i km og prisen for At køre denne distance i taxa Når vi siger, at y er en funktion af x betyder det, at vi til enhver værdi af x kan finde netop én tilsvarende værdi af y. Regneforskriften angiver sammenhængen mellem x og y og foreskriver, hvordan y skal regnes ud for en given værdi af x. Der kan tegnes en grafisk afbildning af funktionsværdierne – enten i form af punkter – eller en sammenhængende graf Mængde af x kalder vi for definitionsmængde og angiver en afgrænsning af gyldige værdier Mængden af y kalder vi for værdimængden og denne mængde afhænger af afgrænsningen i def.mængden. Vi kan opstille modeller af virkeligheden og anvende matematikken som værktøj for beskrivelse, analyse og problemløsning
6
Hvad kendetegner en funktion og hvilke elementer består de af
En simpel funktion som denne: 𝑓 𝑥 =5𝑥+40 består af følgende elementer: f(x) også kaldet y er udtryk for den afhænge variable X er udtryk for den uafhængige variable 5 er en konstant – altså en fast talværdi, der i dette tilfælde beskriver hældningstallet 40 er en anden konstant, der her beskriver skæring med y-aksen Funktionen kan bruges som model for taxakørsel, hvor det koster 5 kr. pr. kørt km, og de 50 kr. angiver Starttaksten, mens x står for antal kørte km, y betegner prisen for kørsel i en given distance Definitionsmængden: ]0, uendelig[ antal km – man kan ikke køre en negativ distance Værdimængden går fra [50, uendelig[ forudsat at taxametret er sat til. Prisudregningen er angivet med regneforskriften: 𝑓 𝑥 =5𝑥+40
8
Vi skal anvende vores grundlæggende viden om funktioner til at lave arbejdsfysiologiske modeller
Vi skal løse nogle enkle opgaver med funktionsbegrebet og brug af funktioner i workshops Ud fra jeres kunnen skal vi kunne arbejde med problemstillinger og målinger i relation til vores Fysiske præstationsevne – med særlig fokus på arbejdsbelastning, puls, iltoptagelse og kondition De matematiske kompetencer vi herved fokuserer på er: Modelleringskompetence: evne til at opstille og vurderer modellers gyldighed Ræsonnement og tankegang: evnen til at gennemskue sammenhænge Symbol- og repræsentation: brug af symboler og grafer Redskabskompetence: brug af særlige funktioner i et dynamisk matematikprogram (geogebra)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.