Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Et pilotprojekt på naturskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Et pilotprojekt på naturskolen"— Præsentationens transcript:

1 Et pilotprojekt på naturskolen
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Et pilotprojekt på naturskolen

2 Deltagere og organisering
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Deltagere og organisering Skoleelever dissekerer Børnehavebørn eksperimenterer Børn lærer børn

3 Det naturfaglige indhold
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Det naturfaglige indhold Konkret Appellerende FFM og Læreplanstema

4 Læreplanstemaet natur og naturfænomener
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Læreplanstemaet natur og naturfænomener Forenklede Fælles Mål for natur/teknologi At børnene lærer naturen at kende med alle sanser og oplever den som kilde til og rum for leg, oplevelse, udforskning og viden. At børn tilegner sig mange forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø. At børnene oplever respekt og forståelse for og oplever glæden ved at være i naturen. En naturfaglig dannelse skabes af oplevelser med, interesse for og viden om naturen i et miljø, hvor der er plads til at undres, stille spørgsmål og finde svar. Eleven kan deltage i dissektion af dyr Eleven kan med modeller fortælle om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende centrale fagord og begreber Eleven har viden om medier og formidlingsformer.

5 Grundtankerne Hvad kom først – hønen eller ægget?
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Grundtankerne Læringspotentiale i at børn lærer børn om et naturfagligt emne Møde i praksis mellem pædagogisk personale i institution og skole Ligeværdigt møde mellem børn fra daginstitution og skole Møde på naturskolen – et sted børnene møder både i daginstitution og skole

6 Børn lærer børn – det ligeværdige møde
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Børn lærer børn – det ligeværdige møde Både skolebørn og børnehavebørn får lov at formidle De voksne som facilitator for læringsmødet Fokus på læringsmødet forud for dagen Video 1 Video 2

7 Børn lærer børn – læringspotentiale
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Børn lærer børn – læringspotentiale Video 3 Faglig selvtillid Inklusionpotentiale Nærvær og ansvar Ufiltreret sprogbrug Læring kan opnås på mange måder

8 Vi ved fra forskningen at:
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Brobygning Vi ved fra forskningen at: Børnene ofte bliver skuffede over at aktiviteterne i skolen minder om dem i børnehaven Ca. hvert fjerde barn tror det bliver kedeligt at gå i skole og ca. hvert tredje at det bliver svært Børnehavebørnenes forestilling om skolen er ret stereotyp og traditionel Info fra Bakspejlet 2015, EVA

9 Hvad kan børnene få med hjem?
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Brobygning Hvad kan børnene få med hjem? Ikke altid stor forskel på børnehaveaktiviteter og skoleaktiviteter Skolebørnene keder sig ikke Børnehavebørnene bidrager med noget fagligt Skoleaktiviteter er ikke altid stillesiddende

10 Brobygningspotentiale:
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Brobygningspotentiale: Det faglige Mødet med skolebørnene Deres forestilling om skolen

11 Hvis man skulle gøre noget andet/mere:
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Hvis man skulle gøre noget andet/mere: Læringsmål Kommunikation Brobygning To dage i stedet for en Klassetrin tættere på børnehaven Møde mellem pædagogisk personale i børnehave og skole Udvikling Evaluering

12 Naturskolerne i Rude Skov og Raadvad
Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Naturskolerne i Rude Skov og Raadvad Helle Harthimmer Anne Mette Abildtrup Hansen Karen Vesterager


Download ppt "Et pilotprojekt på naturskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google