Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOlaf Svendsen Redigeret for ca. et år siden
1
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve
2
Center for læring i natur, teknik og sundhed Dagens program 1.Velkommen, dagens mål og program 2.Lav et FFF 3.Kompetencer herunder undersøgelse 4.Taksonomier 5.Bliv klog på naturfag
3
Center for læring i natur, teknik og sundhed Læringscirkler http://health.tki.org.nz/ plpnetwork.com melissasphillips.wordpress.com
4
Center for læring i natur, teknik og sundhed Læringscirkel Beverly Derewianka
5
Center for læring i natur, teknik og sundhed Inspiration
6
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Del æblet Find temaer Find viden/færdighedsmål Find arbejdsspørgsmål Formuler en problemstilling Præsenter for de andre grupper – I har 20 minutter til aktiviteten
7
Center for læring i natur, teknik og sundhed Fælles faglige fokusområder
8
Center for læring i natur, teknik og sundhed Befolkningstilvækst Kilde: UN "Global Challenge - Global Oppertunity
9
Center for læring i natur, teknik og sundhed Kompetencer udvikles på baggrund af viden og færdigheder Holdning Handling Viden Færdighed
10
Center for læring i natur, teknik og sundhed Kompetenceområder Undersøgelse Modellering Kommunikation Perspektivering Kommunikation Perspektivering Modellering Kommunikation Perspektivering kommunikation
11
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetoder http://www.metodelab.dk/
12
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Søg, spørg og læs
13
Center for læring i natur, teknik og sundhed Spørgsmålsprogression Har du lagt mærke til Hvad er det Hvad gør den Hvad kan du finde inden i Hvad kan du se, høre, mærke Opmærksomheds- fokuserende Hvor mange Hvor længe Hvor ofte Måle tælle På hvilken måde er de ens og hvordan adskiller de sig. Sammenligning Hvad sker der hvis… Handling Kan du /I finde en måde hvorpå…. Problem- fremsættende
14
Center for læring i natur, teknik og sundhed Spørgsmålstabel ”Wonderwall” Hv- ord/Verber ergjordekanvillevil Hvem Hvad Hvor Hvorfor Hvornår Hvordan
15
Center for læring i natur, teknik og sundhed Projekttrappe
16
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Model
17
Center for læring i natur, teknik og sundhed Model En model er en forsimplet gengivelse af dele af virkeligheden Der kan – 2D eller 3D – forstørret eller formindsket – Være animeret – Være analogier – Bruge symboler
18
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet. Når klokken er 12 i Chad, hvor det så morgen og aften? 06:00 18:00 Ca. 85 gader østlig længde Ca. 100 grader vestlig længde Fx NY, Cuba, Peru, Chile Bangkok, Novosibirsk, Vietnam
19
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Observation
20
Center for læring i natur, teknik og sundhed Observation Observationer er registreringer af, hvad man sanser. Man kan evt. Bruge måleudstyr. Man leder efter forskelle, ligheder, detaljer og mønstre Data skal organiseres og fortolkes
21
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Ordstafet – Sig ordet på et måleudstyr. Noget der hjælper vores sanser. – Hvor mange kan I komme op på
22
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Prøv dig frem
23
Center for læring i natur, teknik og sundhed PDF Prøv-dig-frem kaldes også ”trial and error” og er en resultatorienteret undersøgelsesmetode, hvor det gælder om at finde en løsning på et problem eller et svar på et spørgsmål. I Prøv-dig-frem er det meningen, at ideer afprøves og forkastes intuitivt og uden større systematik
24
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Eksperiment
25
Center for læring i natur, teknik og sundhed Eksperiment I et eksperiment undersøger man sammenhængen mellem årsag og virkning, ofte ud fra hypoteseformuleringen: Jo …. desto … I er eksperiment ændre man kun på en variabel samtidig med, at man holder alle andre variabler konstante
26
Center for læring i natur, teknik og sundhed PAUSE
27
Center for læring i natur, teknik og sundhed Vurdering af elevernes Naturfaglig kompetence
28
Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomi
29
Center for læring i natur, teknik og sundhed Solo taksonomi Struktureret læringsudbytte
30
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Diskuter to og to hvad grafen viser I får nye oplysninger hvert ½ minut
31
Center for læring i natur, teknik og sundhed Begynder Lav
32
Center for læring i natur, teknik og sundhed Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj
33
Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj (Dafolo, Læringsmål og taksonomiske redskaber, side 32)
34
Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Behov for ønske om taksonomier Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj
35
Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Behov for ønske om taksonomier Evne til at skabe kontekst og udfordre konventioner Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj (Dafolo, Læringsmål og taksonomiske redskaber, side 32)
36
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Formuler et eller flere læringsmål til jeres forløb Formuler en taksonomi der hjælper eleverne mod målet og giver dig mulighed for at vurdere deres arbejde
37
Center for læring i natur, teknik og sundhed Modellering
38
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelse
39
Center for læring i natur, teknik og sundhed Perspektivering
40
Center for læring i natur, teknik og sundhed Kommunikation
41
Center for læring i natur, teknik og sundhed sprogbrugskontinuitet Hverdagssprog Uformelt sprog Kontekstbundet sprog Tæt på tid og rum Konkret Handling Talesprog Erfaringssprog Fagsprog Formelt sprog Kontekstreduceret sprog Fjernt fra tid og rum Abstrakt Refleksion Skriftsprog Videnssprog
42
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet I grupper på 2-3. Gennemgå en lektion på Bliv klog på naturfag. Fremlæg og diskuter evt. Med andre
43
Center for læring i natur, teknik og sundhed Bliv klog på naturfag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.