Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve."— Præsentationens transcript:

1 Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve

2 Center for læring i natur, teknik og sundhed Dagens program 1.Velkommen, dagens mål og program 2.Lav et FFF 3.Kompetencer herunder undersøgelse 4.Taksonomier 5.Bliv klog på naturfag

3 Center for læring i natur, teknik og sundhed Læringscirkler http://health.tki.org.nz/ plpnetwork.com melissasphillips.wordpress.com

4 Center for læring i natur, teknik og sundhed Læringscirkel Beverly Derewianka

5 Center for læring i natur, teknik og sundhed Inspiration

6 Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Del æblet Find temaer Find viden/færdighedsmål Find arbejdsspørgsmål Formuler en problemstilling Præsenter for de andre grupper – I har 20 minutter til aktiviteten

7 Center for læring i natur, teknik og sundhed Fælles faglige fokusområder

8 Center for læring i natur, teknik og sundhed Befolkningstilvækst Kilde: UN "Global Challenge - Global Oppertunity

9 Center for læring i natur, teknik og sundhed Kompetencer udvikles på baggrund af viden og færdigheder Holdning Handling Viden Færdighed

10 Center for læring i natur, teknik og sundhed Kompetenceområder Undersøgelse Modellering Kommunikation Perspektivering Kommunikation Perspektivering Modellering Kommunikation Perspektivering kommunikation

11 Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetoder http://www.metodelab.dk/

12 Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Søg, spørg og læs

13 Center for læring i natur, teknik og sundhed Spørgsmålsprogression Har du lagt mærke til Hvad er det Hvad gør den Hvad kan du finde inden i Hvad kan du se, høre, mærke Opmærksomheds- fokuserende Hvor mange Hvor længe Hvor ofte Måle tælle På hvilken måde er de ens og hvordan adskiller de sig. Sammenligning Hvad sker der hvis… Handling Kan du /I finde en måde hvorpå…. Problem- fremsættende

14 Center for læring i natur, teknik og sundhed Spørgsmålstabel ”Wonderwall” Hv- ord/Verber ergjordekanvillevil Hvem Hvad Hvor Hvorfor Hvornår Hvordan

15 Center for læring i natur, teknik og sundhed Projekttrappe

16 Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Model

17 Center for læring i natur, teknik og sundhed Model En model er en forsimplet gengivelse af dele af virkeligheden Der kan – 2D eller 3D – forstørret eller formindsket – Være animeret – Være analogier – Bruge symboler

18 Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet. Når klokken er 12 i Chad, hvor det så morgen og aften? 06:00 18:00 Ca. 85 gader østlig længde Ca. 100 grader vestlig længde Fx NY, Cuba, Peru, Chile Bangkok, Novosibirsk, Vietnam

19 Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Observation

20 Center for læring i natur, teknik og sundhed Observation Observationer er registreringer af, hvad man sanser. Man kan evt. Bruge måleudstyr. Man leder efter forskelle, ligheder, detaljer og mønstre Data skal organiseres og fortolkes

21 Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Ordstafet – Sig ordet på et måleudstyr. Noget der hjælper vores sanser. – Hvor mange kan I komme op på

22 Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Prøv dig frem

23 Center for læring i natur, teknik og sundhed PDF Prøv-dig-frem kaldes også ”trial and error” og er en resultatorienteret undersøgelsesmetode, hvor det gælder om at finde en løsning på et problem eller et svar på et spørgsmål. I Prøv-dig-frem er det meningen, at ideer afprøves og forkastes intuitivt og uden større systematik

24 Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Eksperiment

25 Center for læring i natur, teknik og sundhed Eksperiment I et eksperiment undersøger man sammenhængen mellem årsag og virkning, ofte ud fra hypoteseformuleringen: Jo …. desto … I er eksperiment ændre man kun på en variabel samtidig med, at man holder alle andre variabler konstante

26 Center for læring i natur, teknik og sundhed PAUSE

27 Center for læring i natur, teknik og sundhed Vurdering af elevernes Naturfaglig kompetence

28 Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomi

29 Center for læring i natur, teknik og sundhed Solo taksonomi Struktureret læringsudbytte

30 Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Diskuter to og to hvad grafen viser I får nye oplysninger hvert ½ minut

31 Center for læring i natur, teknik og sundhed Begynder Lav

32 Center for læring i natur, teknik og sundhed Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj

33 Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj (Dafolo, Læringsmål og taksonomiske redskaber, side 32)

34 Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Behov for ønske om taksonomier Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj

35 Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Behov for ønske om taksonomier Evne til at skabe kontekst og udfordre konventioner Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj (Dafolo, Læringsmål og taksonomiske redskaber, side 32)

36 Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Formuler et eller flere læringsmål til jeres forløb Formuler en taksonomi der hjælper eleverne mod målet og giver dig mulighed for at vurdere deres arbejde

37 Center for læring i natur, teknik og sundhed Modellering

38 Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelse

39 Center for læring i natur, teknik og sundhed Perspektivering

40 Center for læring i natur, teknik og sundhed Kommunikation

41 Center for læring i natur, teknik og sundhed sprogbrugskontinuitet Hverdagssprog Uformelt sprog Kontekstbundet sprog Tæt på tid og rum Konkret Handling Talesprog Erfaringssprog Fagsprog Formelt sprog Kontekstreduceret sprog Fjernt fra tid og rum Abstrakt Refleksion Skriftsprog Videnssprog

42 Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet I grupper på 2-3. Gennemgå en lektion på Bliv klog på naturfag. Fremlæg og diskuter evt. Med andre

43 Center for læring i natur, teknik og sundhed Bliv klog på naturfag


Download ppt "Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google