Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJan Villadsen Redigeret for ca. et år siden
1
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted 17.-18.9 2015Eva Rønn UCC
2
Vivianis sætning - optakt Vicenzo Viviani (1622-1703) var en italiensk matematiker. Han var elev af Galilei. Denne opgave handler om en sætning, som Viviani har formuleret. Første del er fra bogen: Fra papir til skærm, skrevet af Jesper Frænde og Michael Andersen 2001, Forlaget KLIM. Løs opgaven i et dynamisk geometriprogram.
3
Formuler sætningen Sammenlign ved hjælp af programmet summen af de tre afstande med en af højderne i trekanten. Formuler en sætningen ud fra opdagelsen. I en ligesidet trekant gælder, at summen af afstandene fra et vilkårligt punkt i trekanten til hver af trekantens sider er lig med højden i trekanten.
4
Bevis sætningen Udgangspunkt P er et vilkårligt punkt i en ligesidet trekant Slutpunkt Summen af afstandene fra et vilkårligt punkt i trekanten til hver af trekantens sider er lig med højden i trekanten. Hint Ved hjælp af nedenstående figur kan man vise, at arealet af trekant ABC er lig med summen af arealerne af trekanterne APB, BPC og APC.
5
Ræsonnements- og tankegangskompetencen handler om at stille, genkende og besvare spørgsmål, som er karakteristiske for matematik, samt at kunne opstille og følge matematiske ræsonnementer.
6
Matematisk ræsonnement Ræsonnement Kæde af argumenter fra forudsætning til konklusion Ræsonnementskompetencen (grundskolen) Kunne følge og forholde sig til et elementært matematisk ræsonnement Kunne udtænke og gennemføre sådanne ræsonnementer Kunne forstå den logiske betydning af et modeksempel
7
Ræsonnement og tankegang fra EMU 1.-3.klasse
8
Vejledende eksempel på læringsmål Fase 1 Fase 2
9
Eksempel fra dialog i 1. klasse Læreren: Kan I regne ud hvor mange unger de får, når vi ved, at de føder 5-6 gange om året. Og de føder op til 8 unger? Hvad for et stykke kunne man lave? (småsnak) T (elev): Hvis det er 6 og så 8 gange? L: Ja, okay. T: Det er … det er 49. L: Det er 49. Hvordan har du regnet det ud? Det er rigtig flot. T: Det er fordi at hver gang … (L tysser på en anden elev) … jeg tog bare 6 … jeg prøvede bare 6 fingre frem hver gang jeg har talt 8. L: Okay. 6 fingre frem 8 gange. T: Nej, sådan her. Først så sagde jeg 8 og så videre. Osv., osv., osv., osv. L: Først så sagde du 8. T: Så havde jeg en finger. L: Ja. T: Så sagde jeg 17 L: Nej, 16 ikke også? 8 og 8 er 16. … Fra Lindhardt, L. (2010) m.fl. Ræsonnementer i folkeskolens matematikundervisning, Mona 2010, 4
10
Ræsonnement og tankegang fra EMU 4.-6. klasse
11
Vejledende eksempel på læringsmål Fase 1 Fase 2
12
Eksempel på dialog fra 5. klasse (henvendt til klassen) Hvordan finder man så arealet af trekanten?“ Gustav: „Jeg er ikke sikker,… men jeg tror… er de to trekanter uden på ikke det halve af hele boksen?“ Lærer: „Du siger, at de to trekanter er det halve af hele boksen. Kan du ikke prøve at forklare det for os?“ Gustav: „Jeg er ikke sikker på, at det er rigtigt… Hvis det er rigtigt, er trekanten 8.“ Lærer: „Hvis det er rigtigt, er trekanten 8? (henvendt til klassen) Skal vi lige prøve at finde ud af, om det er rigtigt? Hvor meget er den her trekant (peger på en af de grå trekanter?)“ Gustav: „De er begge 4, og det hele er 16. Så må den være 8.“ Lærer: „Det ser da ud til at passe. Skal vi prøve med en anden figur?“ Gustav: „Det er bare det samme,… (pause)… at de to trekanter udenom er det halve af hele boksen.“ Maria: „Kan man gøre det sådan med alle trekanter”? Fra http://www.kolorit.gyldendal.dk/~/media/ibog%20landingpages/KOLORIT/Laerermateriale/Mellemtrin%20laererresurser /mundtlighed.ashx lokaliseret 12.09.15 http://www.kolorit.gyldendal.dk/~/media/ibog%20landingpages/KOLORIT/Laerermateriale/Mellemtrin%20laererresurser /mundtlighed.ashx
13
Ræsonnement og tankegang fra EMU 7.-9. klasse
14
Vejledende eksempler på læringsmål Fase 1Fase 2Fase 3
15
Eksempel fra FP 2015
16
Svarprocenter, maj 2015, opgave 5 (baseret på 37866 besvarelser)
17
Evaluering af tankegang og ræsonnement Observationer Samtaler Fremlæggelser Logbog Brev til oldemor Skriftlig besvarelse Skriftlig prøve Mundtlig prøve
18
Aktiviteter Leg med tal Figurrækker - klodser og tændstikker Undersøgelse i tabel Firkanter med areal 4 på sømbræt Deling af trekant i to lige store dele Firkanter i firkanter Vælg trin Opstil læringsmål knyttet til ræsonnement og tankegang Vælg aktivitet og tilpas den til trinnet Opstil tegn, der kan være på, at eleverne benytter sig af ræsonnement og /eller tankegang Overvej evaluering af kompetencen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.