Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lederpakke 2 Niveau 3 ledere

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lederpakke 2 Niveau 3 ledere"— Præsentationens transcript:

1 Lederpakke 2 Niveau 3 ledere
Materialet skal bruges som ramme for arbejdet i ledergruppen Uge 44-49 Lederpakke 2

2 Velkommen til Lederpakke 2
Denne lederpakke: Uddyber formålet med lederpakkerne Sætter fokus på temaet ”Kommunikation, mening og motivation” Præciserer din ledelsesmæssige rolle og opgave som enhedsleder i forbindelse med implementeringen af Cura og Fælles Sprog III (FSIII) Du finder opgaverne bagerst i planchesættet. Vær opmærksom på: Alle medarbejdere bliver nu introduceret til Cura og FSIII gennem Læringspakke 2. Derfor er der særligt behov for, at du og dine ledere afklarer, hvordan I vil understøtte kommunikationen om Cura.

3 Formålet med lederpakker
Formålet med lederpakkerne er at understøtte dig som leder i forhold til din rolle som øverste implementeringsansvarlige i din organisation. Pakkerne er designet, så du kommer hele vejen rundt om de ledelsesmæssige temaer. Du bliver guidet til, hvilke ledelsesmæssige overvejelser, dialoger, opgaver og handlinger, der er nyttige på givne tidspunkter i forhold til at gøre organisationen klar til Cura og FSIII. Materialet skal bruges i din dialog med din ledergruppe.

4 Hvad indeholder en lederpakke?
Alle lederpakker indeholder både overordnede ledelsesopgaver og opgaver med fokus på faglig ledelse. Ledelsespakkerne sendes kun til dig som enhedsleder. Du beslutter selv, om du vil sende pakken videre til din ledelsesgruppe eller arbejde med pakken i dit læringsteam. Der er ingen krav om afrapportering på de opgaver, der bliver stillet i lederpakkerne. Ledelsespakken kan indgå i læringsteamets samlede evaluering.

5 Din rolle som leder i implementeringen af Cura
Du har som enhedsleder ansvaret for at gøre din organisation klar til at modtage Cura og FSIII – organisatorisk og teknisk. Dette understøttes af arbejdet med dit læringsteam, der sikrer at læringsmål nås for alle medarbejdere. Den særlige lederpakke bruges som værktøj til de spørgsmål, der handler om de særlige ledelsesmæssige udfordringer. Implementeringen af Cura og FSIII giver nye muligheder. Men det kræver ledelsesmæssig opmærksomhed, hvis Cura skal føre til en ny forbedret praksis.

6 Ledelsesopgaver En vigtig opgave er at skabe fælles forståelse i ledergruppen for den ledelsesmæssige opgave, der er forbundet med forandringerne. En anden vigtig ledelsesmæssig opgave er at understøtte dit/dine læringsteams, så de kan løse deres opgave. Det kan fx handle om at skabe forståelse for tovholderens særlige rolle med at skabe overblik på tværs af organisationen. Endelig er det vigtigt, at du undervejs giver feedback til implementeringsteamet på dit lokalområde, så implementeringen løbende tilpasses jeres behov.

7 Tema for Lederpakke 2 I denne pakke er der fokus på ‘Kommunikation, mening og motivation.’ De øvrige pakker dykker ned i de øvrige emner.

8 Kommunikation Kommunikation er et tema, der er vigtigt gennem hele processen. En succesfuld implementering kan ikke ske uden dialog omkring proces, bekymringer og forventninger. En af de ledelsesmæssige udfordringer er, at du som leder skal gøre din organisation klar til at modtage Cura, selvom der endnu ikke er et klart billede af, hvori forandringerne helt konkret består. Kommunikationen om Cura vil blive mere og mere konkret, jo tættere vi kommer på go-live den 2. maj 2017.

9 Fra overordnede temaer til konkrete ændringer i praksis
Dokumen-tationen bliver mobil og skal ske i samarbejde med borgeren Vi skal bruge hinandens dokumentation Nye roller og arbejdsgange Hvad betyder CURA og Fælles Sprog III for min hverdag? Hvad skal jeg helt konkret gøre anderledes?

10 Fortællingen om CURA og FSIII
Bedre overblik over den enkelte borger Formålet med forandringen er, at pleje og omsorg tager udgangspunkt i borgerens ønsker og behov i endnu højere grad end tidligere. Cura understøtter således implementeringen af ældrepolitikken. Det sker ved at: Dokumentationen kan ske i samarbejde med borgeren. Vi hurtigt kan få et overblik over borgerens tilstand og over, hvad der er vigtigt for borgeren – viden om borgeren dokumenteres ét sted. Derfor kan vi også få overblik sammen med borgeren. Der bliver større sammenhæng mellem de forskellige indsatser og større tryghed for borgeren, når alle medarbejdere dokumenterer ens med Fælles Sprog III og har samme viden om borgeren.

11 Fortællingen om CURA og FSIII
Personligt overblik og færre klik Cura er også udviklet med det formål at forbedre og forenkle medarbejdernes hverdag. Det sker ved at: Hver medarbejder får sit eget personlige overblik over arbejdsopgaver. Cura vil også hjælpe os med at huske at følge op på indsatser. Det bliver lettere at dokumentere og nemmere at finde dokumentationen igen. Nye devices giver mulighed for at dokumentere på farten. FSIII giver et fælles sprog, så vi dokumenterer på samme måde på tværs af faggrupper. Når borgerens tilstand bliver beskrevet ensartet, bliver det lettere at få overblik over, hvilke tiltag der er brug for.

12 Drøft følgende i ledergruppen:
Opgave 1: Tal om Cura Hvordan hjælper Cura os til at opnå det, vi brænder for? Drøft følgende i ledergruppen: Hvad vil vi lægge vægt på i vores fortælling om Cura og Fælles Sprog III? Er der noget, vi skal fokusere særligt på – eller holde op med at sige – i kommunikationen om Cura og FSIII for at skabe mening og motivation? Tal om det, der er aktuelt hos jer. Hvordan hænger Cura sammen med andre tiltag hos os? Hvordan hjælper Cura og FSIII os til at give en bedre indsats til borgerne? Hvilke fordele får vi af FSIII?

13 Opgave 1 (fortsat) Nye veje til implementering
Cura er ikke bare et nyt system. Det er også en ny måde at implementere på. I en traditionel implementering bliver et færdigt system rullet ud. Med Cura bliver systemet løbende tilpasset og videreudviklet. Fordelen er, at vi har meget større indflydelse på det endelige system. Ulempen er, at der vil være større usikkerhed og uklarhed undervejs – og der vil opstå spørgsmål, som vi ikke kender svaret på. Med Cura går vi… …fra …til Udrulning af et færdigt system Løbende udvikling Fokus på system Fokus på arbejdsgange Faste svar Løbende afklaring af spørgsmål

14 Opgave 1 (fortsat) Nye veje til implementering
Det er en vigtig ledelsesmæssig opgave at håndtere usikkerheden i din organisation. Derfor kan det kan være godt at drøfte i ledergruppen, hvordan I vil undervejs vil håndtere usikkerheden. Implementeringen af Cura har ikke bare fokus på et nyt system. Det er også en anledning til at justere jeres interne arbejdsgange og praksis for dokumentation. Potentialerne ved Cura bliver ikke realiseret med det samme. Der er tale om et langt, sejt træk, som vil være svært i begyndelsen. Her skal vi blive ved med at tale om det, vi vil – for at vi ikke falder tilbage i de gamle vaner og rutiner.

15 Opgave 1 (fortsat) Aktuelle budskaber
Lige nu er det aktuelt at tale om følgende budskaber: Fælles Sprog III Som forberedelse til FSIII kan det være en godt idé at begynde at bruge de nye begreber – fx ved at tale om ’forventede tilstande’ i stedet for ’mål’ i døgn- og ugeplanerne. Det er vigtigt at overveje, hvordan I vil bruge de nye begreber i FSIII, og hvilke anledninger I har til at kommunikere om FSIII. Læringspakke og test Efter hver læringspakke beder vi medarbejderne om at score deres egen læring. Dette bliver aktuelt fra og med pakke 2, men mere omfattende i pakke 3 og fremover. Det kan være relevant at fortælle medarbejderne, at formålet med testen ikke er at teste den enkelte medarbejder. Formålet er derimod at teste, om vi som organisation har været gode nok til at klæde medarbejderne på. Det er derfor også vigtigt, at medarbejderne svarer ærligt. Det er vigtigt at overveje, hvordan I vil kommunikere om testene.

16 Opgave 2: Hvordan håndterer vi usikkerhed og uvished om Cura?
Drøft følgende i ledergruppen: Hvordan kan vi bedst håndtere den usikkerhed og uvished eller mangel på interesse, der opstår undervejs? Hvad betyder det for vores ledelsesmæssige fokus? Er der brug for at afstemme jeres svar og budskaber i ledergruppen, så medarbejderne oplever, at I er på linje? For meget eller for lidt? Det er en ledelsesmæssig udfordring at finde den rette balance i kommunikationen, så der ikke tales så meget om Cura, at medarbejderne mister energien før implementeringen bliver helt konkret. Hvornår er det oplagt, at I kommunikerer om Cura?

17 Opgave 3: Opdatering af medicinkort
Hvem: Medicinansvarlige i hjemmeplejen, på plejecentre og midlertidige døgnophold. Hvorfor: I en stikprøvekontrol er der fundet mange dokumentationsfejl i medicinkortet i KOS2. Fejlene er af større eller mindre omfang, men kan være til fare for borgerne. Overgangen til Cura er en god anledning til at sikre, at medicinkortene er opdaterede. Hvordan: Du skal lede opgaven ved at sikre at: Medicindokumentationen gennemgås hos alle borgere, der får hjælp til medicin (Se vejledning ‘Oprydning i aktive medicinkort i KOS2’). Alle ubehandlede FMK-adviser bliver behandlet. Sikre rutiner, så medicinkortene løbende bliver ajourført

18 Opgave 4: (opfølgning fra lederpakke 1) Organisatorisk overblik
Det bliver lettere at implementere Cura, hvis I trækker på strukturer, der allerede er etablerede på enheden. Vi har brug for en tilbagemelding fra dig på, hvilke møder og andre rammer for kompetenceudvikling i jeres almindelige drift, som I overvejer at anvende på Cura-aktiviteter. Tag en snak med dit lokalområdes implementeringsteam om dette. Informationerne skal bruges til kunne beregne hvor meget frikøb, der er brug for. Hold et ledermøde, hvor I laver et servicetjek på: Hvilke faglige fora har vi i dag, som vi kan bruge, når vi implementerer Cura? – Det kan være møder og lignende, formelle såvel som uformelle. Når vi ud til alle medarbejdere – eller er der brug for, at vi justerer vores organisation og rutiner i implementeringsperioden?

19 Opgave 5: (opfølgning fra lederpakke 1) Kvalitetssikring af KK-Org
I Pakke 1 bad vi jer opdatere KK-org for jeres egen enhed, så læringsmaterialet kunne komme rigtigt ud via God Implementering, og i denne pakke gentager vi opgaven. Allerede nu bruger vi KK-org til at kunne nå ud til medarbejdere, når vi fra pakke 3 målgruppeopdeler læringsmaterialet. KK-org kommer til at danne grundlag for brugeroprettelsen samt organisationsopbygningen i Cura, og andre it-systemer. Ved de fremvisninger hvor I har set lidt om Cura, har vi fortalt om, at Cura viser dig de oplysninger, der er relevante for dig ift. din faggruppe. Det er bl.a. placeringen i KK-org der sikrer at man ser de rette oplysninger, når man logger på. Det arbejde I lægger i at rydde op i KK-org nu, vil derfor komme jer til gode senere, da det vil betyde færre rettelser når vi går live med Cura. Vi beder dig derfor igen sikre, at alle medarbejdere er placeret korrekt i KK-org, dvs. at de skal stå på det rigtige KK-org nr. (fx ift. afdelinger, teams osv.). Endvidere beder vi dig sammen med læringsteamet at være særligt opmærksom på, at medarbejderne står rigtigt i God Implementering.

20 Opgave 5: (opfølgning fra lederpakke 1) (fortsat) Kvalitetssikring af KK-org
Se vejledning til at opdatere medarbejdere i KK-org: Sådan kvalitetssikrer du KK-org: Er medarbejderen placeret på det rigtige KK-org nummer? (se vejledning på næste side) Er medarbejderens mailadresse registreret i KK-org? Hvis du finder fejl i KK-org skal du kontakte KS – se på næste side hvordan. I skal være opmærksomme på, at der fra KS’ side er noget behandlingstid på ændringer i KK-org, og I vil derfor kunne opleve en tidsmæssig forskydning mellem opdatering i KK-org og ajourføring af God implementering. Hvis du har spørgsmål kan du kontakte digitaliseringskonsulenten i dit lokalområde. Centralt ophængte enheder (Center for Kræft og Sundhed, Center for Diabetes etc.) skal ikke lave kvalitetssikring i KK-Org, da de allerede er en del af den omorganisering der foregår i centralforvaltningen

21 Opgave 5: (opfølgning fra lederpakke 1) (fortsat) Kvalitetssikring af KK-org
Følg dette link til Selvbetjeningsløsninger: ( Og vælg ‘Andre indberetninger’. Vælg her kategorien ‘Grunddata’ (se billede) Husk at skrive medarbejderens - navn - Brugerident - cpr.nr Det er kun autorisationsansvarlige, der kan foretage ændringen. Hvis du skal rette flere medarbejdere, kan du skrive alle oplysningerne i et word eller excel ark og vedhæfte til denne indberetning.

22 Opgave 5: (opfølgning fra lederpakke 1) (fortsat) Kvalitetssikring af KK-Org
Sådan kvalitetssikrer du God Implementering: Hvis der mangler en medarbejder i God Implementering: Vedkommende står ikke korrekt placeret i KK org, eller deres mailadresse eller brugerident mangler i KK-org. I skal selv sørge for at det bliver rettet i KK-org ved at kontakte KS (se også vejledningen). Hvis der er medarbejdere, der ikke skal være i God Implementering: Du skal kontakte implementeringsteamet i dit lokalområde, der vil sørge for at de kolleger, der ikke skal have adgang, bliver fjernet i God Implementering. Implementeringsteamet skal bruge medarbejderens navn, brugerident og KK-org nummer.

23 Spørgsmål I er meget velkomne til at kontakte jeres lokale implementeringsteams. Spørgsmål til det centrale Cura-program kan sendes til


Download ppt "Lederpakke 2 Niveau 3 ledere"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google